Reklama

Siły zbrojne

Śmigłowiec AW149 z certyfikatem wojskowym

Fot. J. Sabak/D24.
Fot. J. Sabak/D24.

Śmigłowiec wielozadaniowy AW149 rozwijany przez koncern AgustaWestland uzyskał certyfikat wojskowy wydany przez Włoski Dyrektoriat Uzbrojenia Lotniczego (ARMAEREO). 

Dokument został przekazany w trakcie oficjalnej uroczystości, która odbyła się podczas salonu lotniczego Farnborough. Według komunikatu PZL Świdnik w czerwcu zakończono próby certyfikacyjne AW149, prowadzone z udziałem centrum położonego w bazie lotniczej Practica di Mare niedaleko Rzymu. Wkrótce mają zostać przeprowadzone testy, określające zdolność operacyjną nowego śmigłowca.

Uzyskanie przez śmigłowiec AW149 włoskiego certyfikatu wojskowego jest istotne w kontekście polskiego przetargu na śmigłowce wielozadaniowe. Maszyny tego typu są bowiem oferowane w postępowaniu przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik SA – spółkę należącą do grupy AgustaWestland. Przypomnijmy, że MON zamierza pozyskać 70 maszyn tej klasy.

AW149 to nowo skonstruowany wielozadaniowy śmigłowiec klasy 8 t. Jest on wyposażony w cyfrowy system awioniki i może przewozić do 18 żołnierzy w kabinie transportowej. AW149 jest przystosowany do wykonywania różnego rodzaju misji, w tym zadań z zakresu wsparcia bojowego czy poszukiwania i ratownictwa. Śmigłowce tego typu mogą również przenosić uzbrojenie. 

Reklama
Reklama

Komentarze (12)

  1. grom

    tu nie chodzi o sama wymiane smiglowca . To prawda ze np AW149 jest maszyna innej klasy niz Mi-8 ale tu chodzi o zmiane calego systemu urzytkowania tego komponentu naszych sił zbrojnych z postsowieckiego na zachodni . Kupujemy nowy lzejszy smigłowiec zeby zaoszczedzic na uzytkowaniu bo nowy ciezszy smiglowiec zmuszony do wykonywania misji ktore moze wykonywac lzejszy , jest drozszy w utrzymaniu dlatego pierwszym etapem jest zakup średniego smiglowca takigo jak AW149 albo black hawk potem kolejnym etapem jest zakup smiglowca szturmowego a nastepnie zakup ciezszego smiglowca transportowego jak CH-47 albo CH-53. Inaczej nie da sie tego zrobic . zakupy trzeba rozlozyc w czasie i wypracowac spujny i nowoczesny system urzytkowania tego co sie kupuje. Tylko mam jedno zastrzezenie . zamiast pozbywac sie teraz Mi-8 lepiej Black hawkiem wymienic Mi-2 ale to takie moja spostrzezenie

    1. Błyskawica

      Warto również zauważyć, że śmigłowce w wersji transportowej mają trafić jedynie do WL. Nic nie mówiono o wymianie transportowych Mi 8/17 w SP i MW. Jak mówił pan Grom w ich miejsce zostaną zakupione ciężkie śmigłowce (około 12). Nowe śmigłowce (AW lub BH) powinny trafić na wyposażenie 25 brygady (zastępując mi 8/17), oraz 1 brygady lotnictwa ( w miejsce mi-2).

    2. as

      Oszczędności??? Przyjdzie Donald T ze swoim rządem i już po oszczędnościach.

    3. gość

      ORTOGRAFIA!

  2. ja

    Przez lata nie potrafiliśmy unowocześnić SOKOŁA choć takie przymiarki były więc skorzystają inni czyli Włosi. Inni potrafią robić interesy i towar dla klienta ergonomiczny, ładny, praktyczny a my nie dlatego skorzystają inni. Jakieś pytania?

    1. z prawej flanki

      - tylko odpowiedź ; potrafiliśmy i wyszedł z niego Głuszec. I to wszystko na co stać ten śmigłowiec w kwestii jego racjonalnej modernizacji.

    2. Wojmił (dawniej Elf)

      żadnych.. sama prawda.... w Polsce większość zainteresowana jest tylko gadaniem a nic praktycznego nie robieniem... skutki? gadają ciągle o reglii i historii (wyciągając z niej fałszywe wnioski w dodatku), religii, bogu, krzywdach, możliwościach, honorze - kłótnie i dyskusje przeplatane pięknym i wzniosłym gadaniem...gadania wszędzie pełno.. robienie? czekają tylko na fundusze unijne.. jak nie ma funduszy unijnych - niewiele się dzieje... a jak są fundusze unijne? kombinacje jak ukraść, złe wykorzystanie (UE musi nas pilnować nawet) a jak już coś robią to pytanie jak? ile to już prostych jak cep dróg zostało źle zbudowanych za unijną kasę.... dróg prostych nie potrafią dobrze zrobić... i te ceny... wyższe niż gdzie indziej... żenada...

    3. kpr pchor rez

      Jeżeli obie wytwórnie helikopterów oddano za bezcen w ręce obcego kapitału (Włosi i USA) to zadam retoryczne pytanie - kto miał interes w unowocześnieniu SOKOŁA?

  3. fenix

    jakie części i podzespoły są produkowane w Polsce do tego śmigłowca ?

    1. wróg

      Się zainteresuj gdzie są certyfikowane po wyprodukowaniu :) Robisz jedną część w Danii, drugą we Francji, Trzecią w Polsce, czwartą w Szkocji, wysyłasz to wszystko na certyfikację do Kanady i masz moduł do helikoptera. Czy racjonalnie i tanio to już sam wymyślisz.

  4. Adam

    Gdyby do mnie nalezal wybor to bym wybral aw149 z trojki kandydatow , chociarz zaden z nich nie zastapi mi8 najlepsza alternatywa dla mi8 bylby aw101 ma podobne mozliwosci transportowe , a jak juz sie upieraja na mniejsze smiglowce to powinni kupic 32 i uzupelnic je 16 ch47F nowymi lub ch47D uzywanymi.

    1. Qba

      Jak wyobrażasz sobie lądowanie AW101 albo CH47 na okręcie patrolowym?

  5. Patriota

    Ile kosztuje AW149 ? Ile kosztuje EC-725 Caracal ? Ile kosztuje Black Hawk S-70i ?

    1. wróg

      Ile kosztuje technik do naprawy tegoż :) To jest kluczowy problem wiertuszek. Dlatego ciągle jest w ruchu Mi8, a Kamovy nie. Tak samo jankesi popłynęli na superśmigłowcach szturmowych. Fajnie że to skomplikowane jak myśliwiec, ale myśliwiec albo diabli wezmą, albo wraca do bazy i tam jest komu go naprawić. A wiertuszku przykucnie sobie w krzakach, działa zabazowany tam gdzie piechota i trzeba za nim latać i naprawiać. Dlatego musi mieć konstrukcję cepa.

    2. wsk

      Podstawowe wersje..aw149-ok-11ml dolarow,black hawk 10-12,caracal od 18

  6. A_S

    Znaczy się udało się podwiesić zasobniki na przestarzałe rakiety niekierowane ?

  7. Elf

    Ten śmigłowiec i Black Hawk są za małe aby spełnić nasze potrzeby transportowe.... Jedynym takim śmigłowcem mógłby być NH-90. Ale przetarg napisano tak, aby go wyeliminować... Przetarg powinien zostać podzielony na pozyskanie 2 maszyn: - 1 wersji specjalnych (tam konkurs między AW149 i Black Hawk), - 2 wersja transportowa (tam powinno się rozgrywać między Caracalem, Sikorski S-92, Mi-171 i Merlinem). Jeśli chcecie jeden śmigłowiec do wszystkiego to tylko NH-90 będzie spełniał te wymogi... Zobaczycie: wybór tylko black hawka (ten jest pewniakiem ze względów politycznych) spowoduje interwencyjne drogie zakupy większych maszyn w krótkim czasie po wycofaniu Mi...

    1. Silbermond

      Ja bym widzial EH101 jako idealnego nastepce Mi-8. Zaloze sie, ze kiedys pozyskaja kilka Ch47. Trzeba zaczac od tego, ze maszyny uczestniczace w przetargu na nastepce Mi-8 nie sa jego nastepca......To maszyny innek klasy.

  8. say69mat

    Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to produkt na wskroś włoski. Swą stylistyką/designem nawiązuje do tradycji stylistyki produktów pochodzących ze stajni Lamborghini, Ferrari lub Alfa Romeo. Zdecydowanie bardziej przystającej salonce dla ViP-ów, niż maszynie typowo bojowej.

    1. Narling

      Nie kupować bo za ładny?

  9. Marcin p.

    Szkoda, że nie rozwinęliśmy sokoła. Teraz cenę nowego projektu należ pomnożyć x 3

  10. Adam

    Szkoda, że brakuje wersji morskiej.

  11. Wojtekus

    Czy wiadomo jakie uzbrojenie i ile bedzie on kosztowal w odniesieniu do Blackhawk?

  12. podbipięta

    Winniśmy to łyknąc ,nowsza technologia niż konkurencja,ale morskiej wersji nie ma.Przyklad Rosomaka który byl nowoczesnym prototypem a Gaz Wyb go opluła powinien nam dać do myślenia jednak.