- Wiadomości
Śmigłowce Mi-14 odchodzą na emeryturę, a marynarka czeka na nowe
Pierwszy z dwóch śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R wyczerpał już swój resurs i zakończył możliwość działań ratowniczych nad Bałtykiem. Tymczasem Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej czeka na nowe śmigłowce AW101, które przylecą do Polski dopiero w 2023 roku.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Jeszcze za czasów dawnego Układu Warszawskiego 18 września 1980 roku w Moskwie podpisano umowę na zakup 12 śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ i 4 śmigłowców ratowniczych Mi-14PS. Wszystkie były fabrycznie nowe i przyleciały do Darłowa w 1981 roku (6 Mi-14PŁ), w 1983 roku (6 Mi-14PŁ) i w 1984 roku (4 Mi-14PS).
Spośród ratowniczych Mi-14PS dwie maszyny uległy zniszczeniu. Śmigłowiec 1015 w dniu 10 maja 1987 roku, a śmigłowiec 1014 w dniu 15 listopada 1988 roku. W związku z tym jeszcze pod koniec istnienia UW udało się dokupić w ZSRR jeszcze jedną, używaną maszynę Mi-14PS. Przyleciała ona do Polski pod koniec 1990 roku i otrzymała numer taktyczny 5137, odróżniający ją od dotychczasowych śmigłowców 1001-1012.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Intensywne loty ratownicze wszystkich Mi-14PS, pomimo licznych remontów, doprowadziły je do ostatecznego wyczerpania resursów. Maszyna 5137 zakończyła swoją aktywną służbę w 2008 roku, a 1016 i 1013 w 2010 roku. W związku ze złą sytuacją sprzętową postanowiono przebudować dwa śmigłowce przeciwpodwodne 1009 i 1012 na ratownicze. Prace wykonały Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi, a obie maszyny otrzymały nowe resursy i oznaczenie typu Mi-14PŁ/R.
Śmigłowiec o numerze taktycznym 1012 został wyprodukowany w ZSRR 29 września 1983 roku, a do Darłowa doleciał 29 października 1983 roku. Po przebudowie na ratowniczy wrócił na swoje macierzyste lotnisko 29 października 2010 roku. Całą swoją służbę 1012 przebywał w Darłowie i choć nie zmienił nigdy tego miejsca, często zmieniały się nazwy jednostek w których służył. Kolejno były to 16. Pułk Lotnictwa Specjalnego MW, 7. Pułk Lotnictwa Specjalnego MW, 40. Eskadra Śmigłowców Zwalczania Okrętów Podwodnych i Ratownictwa MW, 2. Dywizjon Lotniczy BLMW, 29. Eskadra Lotnicza BLMW oraz 44. Baza Lotnictwa Morskiego BLMW.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Wszystkie Mi-14 obu wersji były intensywnie wykorzystywane w polskim lotnictwie morskim. Oczywiście najbardziej intensywnie pracowały śmigłowce ratownicze i ich załogi oraz obsługa techniczna. Brały udział w niezliczonej liczbie akcji ratowniczych. Stanowiły fragment systemu ratownictwa morskiego, którego element lotniczy zapewnia Marynarka Wojenna. Obecnie kolejne maszyny będą przechodziły na zasłużone emerytury, a ich miejsce zajmą nowe śmigłowce AW101. Niestety zamówiono na razie tylko cztery takie maszyny, co jest absolutnie niewystarczającą liczbą do wypełnienia wszystkich stawianych im zadań przeciwpodwodnych i ratowniczych. Dlatego zasadne wydaje się zamówienie kolejnej co najmniej czwórki AW101. A do historii i końca służby zasłużonych Mi-14 będziemy jeszcze wracać.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]