Reklama

Siły zbrojne

Śmigłowce dla Seulu za niemal 3 mld dolarów

Chinook
Boeing HH-47D Chinook koreańskich sił powietrznych (ROKAF)
Autor. ROKAF

Koreańska agencja DAPA (ang. Defense Acquisition Program Administration) zatwierdziła program dotyczący wymiany floty śmigłowców transportowych armii i sił powietrznych. Agencja nie zidentyfikowała platformy wybranej w tym celu, ale użycie terminu „ciężkie helikoptery” wskazuje dość jasno na jednego kandydata.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Agencja ds. Obronnych Programów Zakupowych zatwierdziła na nowe maszyny kwotę 2,84 miliarda dolarów.  Zastąpią starsze śmigłowce, które obecnie są używane przez armię i siły powietrzne Korei Południowej do operacji specjalnych oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych. DAPA nie zidentyfikowała platformy wybranej dla żadnego z zadań. Obecnie te misje są realizowane przez 32 śmigłowce CH-47D/DLR w wojskach lądowych oraz 11 HH-47D w siłach powietrznych. Cała flota wymaga dość pilnej wymiany, gdyż średni wiek maszyn niebezpiecznie zbliża się do 40 lat.

Czytaj też

Użycie terminu „ciężkie śmigłowce" oraz dotychczas używana flota każą sugerować, że Agencja ma na oku kolejną generację maszyn Chinook, czyli produkowanego przez Boeinga CH-47F. Wskazuje na to również wcześniejsza decyzja DAPA z marca bieżącego roku, gdy 1,14 mld dolarów wyasygnowano na zakup CH-47F Chinook dla armii. Chociaż w dokumentach koreańskich nie ma mowy o liczbie maszyn, to informacja ta jest zbieżna z komunikatem administracji USA dotyczącym zezwolenia na sprzedaż Republice Korei 18 śmigłowców CH-47F w ramach programu FMS. Dokument pochodzi z grudnia 2022 r. i określa maksymalną docelową wartość kontraktu na 1,5 mld dolarów. Należy więc oczekiwać kolejnego wniosku do U.S. Defense Security Cooperation Agency (DSCA) na 35-40 maszyn tego samego typu.

Reklama

Boeing CH-47F Chinook to znacznie zmodernizowana wersja popularnych śmigłowców CH-47D. Odbyła pierwszy lot w 2001 r., a produkcja rozpoczęła się 5 lat później. Zmiany obejmują zastosowanie nowej otwartej awioniki cyfrowej, na którą składa się Rockwell Collins Common AvionicsArchitecture System (CAAS) i system cyfrowej kontroli parametrów lotu firmy BAE Systems. Modyfikacje objęły też wzmocnienie i modyfikację struktury kadłuba, a także wymianę silników na mocniejsze jednostki typu Honeywell T55-GA-714A.

Czytaj też

Dzięki tym zmianom śmigłowce CH-47F są zdolne do przenoszenia niemal 11 ton ładunku użytecznego albo do 55 żołnierzy. Mogą operować w promieniu 370 km z prędkością do 315 km/h. Są to dzisiaj najbardziej zoptymalizowane kosztowo śmigłowce ciężkie dostępne w świecie zachodnim. Na zakup śmigłowców CH-47F Chinook poza US Army zdecydowało się wiele krajów, w tym Australia, Turcja, Kanada, Włochy i Wielka Brytania, a w ostatnich miesiącach również Niemcy.

Reklama

Komentarze

    Reklama