Siły zbrojne
Słynna dywizja powietrznodesantowa testowała nowego taktycznego "pick-upa"
![Fot. J. L. Finney, 82nd Airborne Division](https://cdn.defence24.pl/2021/07/15/800x450px/AZHS0AWhUKTZmLzGD873XMLgEvRUrQCVwhyyMdlU.y2zl.jpg)
Żołnierze 82. Dywizji Powietrznodesantowej przeprowadziła certyfikację nowego wielozadaniowego pojazdu wysokiej mobilności – Infantry Squad Vehicle, dokonując zrzutów jego na platformie desantowej. Nowy wóz do transportu drużyny łączy w sobie cechy pojazdów wojskowych i cywilnych pick-upów, zezwalając na jej łatwe przetransportowanie w rejon pola walki, bez konieczności przemieszczania się drogą lądową.
82. amerykańska Dywizja Powietrznodesantowa nieopodal Fort Bragg w Karolinie Północnej brała udział w testowaniu nowego lekkiego wozu piechoty ISV (Infantry Squad Vehicle), który jest obecnie wprowadzany do armii jako nowy pojazd na bazie cywilnego pick-upa Chevrolet Colorado ZR2.
Czytaj też: USA: czołgi lekkie na testach
Jest to pojazd wysokiej mobilności, przystosowany do desantowania metodą spadochronową w rejon prowadzenia operacji bojowych. Za certyfikację nowego armijnego "pick-upa" odpowiadał 2. batalion 325. pułku powietrzno-desantowego 2. brygadowej grupy bojowej wspomnianej wcześniej dywizji oraz Dyrektoriat Operacji Powietrznodesantowych i Specjalnych (Airborne and Special Operations Test Directorate – ABSOTD). Dowódcy obu jednostek podkreślali, że nowy pojazd zwiększy możliwości operacyjne drużyn, umożliwiając transport żołnierzy oraz ich wyposażenia w dowolne miejsce prowadzenia działań bojowych, nie tylko droga lądową, ale również powietrzną, co znacznie zwiększy ich skuteczność.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-07-02/qvm0jm_original.jpeg)
Na czym polegała certyfikacja? Od końca marca do końca czerwca br. ISV był zrzucany przez samoloty Boeing C-17 Globemaster III oraz Lockheed C-130 Hercules nad wieloma miejscami – Holland i Sicily Drop Zone nieopodal Fort Bragg za pomocą specjalnej platformy. W dalszej kolejności żołnierze musieli szybko wyprowadzić pojazd z platformy desantowej i przejechać wymagany dystans Jak skomentował jeden z oficerów ABSOTD – Testy miały na celu sprawdzenia również, jak drużyna zareaguje podczas desantu w obliczu realnego zagrożenia.
Żołnierze ze 82. Dywizji Powietrznodesantowej chwalili pojazd za dużą mobilność, ale również i wysoki stopień podobieństwa do cywilnych samochodów, co pozytywnie wpływa na czas oraz jakość szkolenia. Dodali jednocześnie prostotę w jego obsłudze, dzięki czemu każdy żołnierz w sytuacji awaryjnej mógłby zostać kierowcą wozu. Widzieli również potencjalne zastosowania ISV w każdych warunkach, od pustynnych bezdroży, po górzyste tereny aż do środowisk zurbanizowanych.
![Reklama](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-03-04/qpg6fl_ReklamaKontrwywiad.jpg)
Program Infranty Squad Vehicles polegał na pozyskaniu przez amerykańską armię pojazdu wielozadaniowego o wysokiej mobilności zapewniającego transport drużyny piechoty wraz z jej wyposażeniem. W połowie 2020 roku nastąpiło jego rozstrzygnięcie, przyznając kontrakt o wartości 214 milionów dolarów (ok. 820 mln zł) spółce GM Defense, należącej do koncernu General Motors.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-07-02/qvm3qb_max1200.jpeg)
Nowy pojazd bazuje na produkowanym przez General Motors Chevrolecie Colorado ZR2. Sercem pojazdu jest 186-konny turbodoładowany silnik Duramax o pojemności 2,8 l, współpracujący z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. MOże on transportować do dziewięciu żołnierzy i ładunek o masie do 1500 kilogramów
Dostawa 649 ISV do jednostek, w tym do 82. Dywizji, ma zakończyć się do 2025 roku. Co ciekawe, armia amerykańska jest zainteresowana znacznie większą liczbą tych wozów, bo w planach ma zakupić ich aż 2065 sztuk.
Czytaj też: USA zamawia pojazdy wielozadaniowe JLTV
WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]