Siły zbrojne
Słowacja wybrała: najnowsze F-16 za MiGi-29

Słowacki rząd zdecydował o zakupie amerykańskich myśliwców F-16 w celu zastąpienia maszyn MiG-29. Decyzja została ogłoszona w pierwszym dniu szczytu NATO, w trakcie którego Donald Trump krytykuje kraje europejskie za zbyt niskie wydatki na obronę.
Władze Słowacji zdecydowały dziś, zgodnie z wcześniejszą rekomendacją resortu obrony, że myśliwce F-16 Block 70/72 zostaną wybrane jako nowe samoloty wielozadaniowe, zastępujące maszyny MiG-29. Słowacki minister obrony Peter Gajdoš powiedział, że oferta rządowa USA była najlepsza pod kątem zdolności operacyjnych, ale także jakości i ceny. Na poprzednim etapie postępowania brano bowiem pod uwagę także szwedzkie samoloty JAS-39 Gripen.
Słowacki resort obrony podkreśla w komunikacie, że amerykańska oferta była cenowo korzystniejsza po uwzględnieniu wszystkich parametrów. W trakcie analizy ofert brano pod uwagę nie tylko koszty pozyskania samych samolotów, ale także amunicji, szkolenia pilotów i personelu naziemnego, pakietu logistycznego, a także inne wydatki operacyjne w horyzoncie do 2040 roku.
Słowacy zakupią najnowszą wersję samolotów F-16, czyli Block 70/72. Zgodnie z wnioskiem FMS, ujawnionym na początku kwietnia br., będzie to 14 maszyn wyposażonych m.in. w radar AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABRE (ang. Scalable Agile Beam Radar). Maksymalna szacowana wartość kontraktu może wynieść do 2,91 miliarda USD. Głównym wykonawcą będzie koncern Lockheed Martin, który już dostarcza na Słowację śmigłowce wielozadaniowe UH-60 Black Hawk. Jeżeli umowa zostanie ostatecznie podpisana, to będzie największym kontraktem zbrojeniowym w historii Bratysławy, natomiast tamtejsze siły powietrzne będą pierwszym użytkownikiem najnowszej wersji F-16 w Europie.
Warto dodać, że jeszcze 20 czerwca b.r. rząd w Bratysławie zapowiadał opóźnienie decyzji o wyborze następcy MiG-ów-29. Premier Słowacji Peter Pellegrini oświadczył wówczas, że nie chce mieć żadnych wątpliwości, gdyż jest to ważny kontrakt "warty miliardy euro". Jak widać udało się je rozwiać nie tylko szybko, ale też w bardzo dogodnym momencie.
Decyzję o wyborze samolotów F-16 Słowacy ogłosili, gdy w Brukseli rozpoczyna się szczyt NATO, tuż przed spotkaniem Rady Północnoatlantyckiej na szczeblu szefów państw i rządów. Bratysława nie spełnia na razie wymogu dot. przeznaczania na obronę 2 proc. PKB, ale wskaźnik ten się zwiększył od 2014 roku z ok. 1 proc. do ok. 1,2 proc. PKB. Wcześniej informowano, że planuje się osiągnięcie udziału wydatków obronnych w PKB na poziomie 1,6 proc. w 2020 roku i 2 proc. w roku 2024. Przekazanie przez Słowację komunikatu o wyborze samolotów akurat w tym momencie może więc zostać zinterpretowane jako odpowiedź na postulaty Donalda Trumpa, który głośno domaga się zwiększenia przez Europejczyków nakładów na obronę.
Czytaj też: Miliard euro na modernizację greckich F-16
Wybrane przez Bratysławę F-16 Block 70/72 (Super Viper) to najnowsza wersja tej maszyny oparta na F-16IN, opracowana z myślą o Indiach i posiadająca szczególne rozwiązania, takie jak wbudowany sensor podczerwieni IRST. Maszyny przeznaczone dla Słowacji wyposażone będą w nowe silniki General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100 oraz radar AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABRE (ang. Scalable Agile Beam Radar) na bazie stacji radiolokacyjnej AN/APG-81 stosowanej w F-35.
Inne wybrane rozwiązania to m.in. modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS), celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper oraz system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS. Zdolności defensywne maszyn mają zapewniać systemy AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS oraz standardowe wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47. Wraz z maszynami mają być pozyskane m.in. pociski powietrze-powietrze AIM-120C7 i AIM-9X oraz bomby kierowane Paveway II i JDAM. Planowany termin dostawy maszyn, pod warunkiem zawarcia przez Bratysławę umowy w bieżącym roku, to 2023 rok.
Słowackie F-16 będą w tym czasie najnowocześniejszymi maszynami tego typu w Europie, którym niemal dorównać będą mogły jedynie zmodernizowane do standardu F-16V samoloty Greckie. Podstawowa różnica między F-16 Block 70/72 a F-16V polega przede wszystkim na tym, że pierwsze powstają od podstaw, natomiast drugie stanowią pakiet modernizacyjny dla wcześniejszych modeli F-16.
Jakub Palowski, Juliusz Sabak
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.