Siły zbrojne
Słowacja przymierza się do Pegaza
Słowackie ministerstwo obrony chce pozyskać opancerzone pojazdy taktyczne w układzie 4x4. Obecnie rozważane są trzy konstrukcje w postaci Patriota II, Gerlacha oraz Wolfa oferowanych przez lokalne przedsiębiorstwa.
Słowacki MON na początku listopada ogłosił zakup dziewięciu wielozadaniowych taktycznych pojazdów od trzech przedsiębiorstw w postaci MSM Land Systems, Zetor Engineering i DefTech. Oferują one w ramach postępowania wspomniane wyżej pojazdy: Patriot II, Gerlacha oraz Wolf. Od każdego z nich dostarczone będą trzy egzemplarze w odmianie klasycznego transportera piechoty, wozu wyposażonego w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz pojazdu łącznościowego. W przypadku tego pierwszego termin odbioru zakończył się 20 grudnia, zaś pozostałe mają być przekazane do testów najpóźniej z końcem 2025 roku. Wartość zawartych kontraktów to około 17 mln euro.
🇸🇰#Slovakia: The Slovak Ministry of Defence will purchase three "VTV 4x4" (Multipurpose Tactical Vehicle) vehicles in three versions from each of three manufacturers - MSM Land Systems, Zetor Engineering and DefTech.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) November 7, 2024
Specifically, the vehicles are Patriot II, designed and… pic.twitter.com/FKYZTPqwHW
Za ocenę konstrukcji ma odpowiadać nowo powstały 11. Samodzielny Pułk. Po zakończeniu testów i zdaniu raportów ministerstwo obrony podejmie decyzję o zakupie wybranej konstrukcji, chociaż nie wyklucza się możliwości pozyskania wozów od więcej niż jednego dostawcy. Tym samym możliwe będzie kupienie dwóch typów pojazdów na raz w celu szybszych dostaw potrzebnego sprzętu. Potencjalny zakup planuje się na rok 2026. Nie jest do końca wiadome, jakie typy pojazdów zastąpi nowa konstrukcja, można domniemywać o przynajmniej częściowej wymianie m.in. poradzieckich UAZ-ów. Warto wspomnieć, że Gerlach był kilkukrotnie pokazywany w Polsce w kontekście programu Pegaz, zaś Patriot II posłużył za bazę do stworzenia wozów rodziny Waran, które stają się coraz liczniejsze w Wojsku Polskim.
Patriot II to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 opracowany przez czeskie spółki Excalibur Army i Tatra Defence Vehicle (wchodzące w skład holdingu Czechoslovak Group) jako wariant rozwojowy wozu Patriot. Tym samym jego bazą jest podwozie samochodu ciężarowego Tatra T-815-7. Jednostkę napędową pojazdu stanowić mogą dwa silniki wysokoprężne: chłodzony wodą Tatra T3C-928-90 o pojemności 12,7 litra i mocy 410 KM lub chłodzony powietrzem Cummins ISLe 9 o mocy 370 KM. Sprzężono z nimi automatyczną 6-biegową przekładnią Allison 4500SP. Układ napędowy umożliwia rozpędzenie ważącego 13-18 ton wozu (w zależności od wersji) do 110 km/h. Zasięg wynosi ponad 600 km przy 250-litrowym zbiorniku paliwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowić może szeroka gama karabinów maszynowych kal. 7,62/12,7 lub 14,5 mm montowanych w zdalnie sterowanym module uzbrojenia.
Zamiast nich możliwe jest zastosowanie granatników automatycznych kal. 30/40 mm lub nawet armat automatycznych 20 mm. Poziom ochrony balistycznej pojazdu to 2 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową. Istnieje możliwość podwyższenia tych parametrów: do poziomu 4 w przypadku ochrony balistycznej oraz 3a/3b w przypadku przeciwminowej.
Gerlach to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 opracowany przez słowackie przedsiębiorstwo Zetor. Za napęd pojazdu odpowiada silnik wysokoprężny MTU 6R 106 TD21 o mocy 326 KM, z którym sprzężono automatyczną 6-biegową skrzynią, co pozwala rozpędzić go do 125 km/h. Masa bazowa pojazdu to 12 ton, zaś ładowność określono na maksymalnie 2000 kg (samo podwozie ma nośność 14 000 kg). Ochrona balistyczna pojazdu jest zgodna z poziomem 1 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową. Istnieje możliwość podwyższenia tych parametrów: do poziomu 3 w przypadku ochrony balistycznej oraz 3a/3b w przypadku przeciwminowej. Uzbrojenie pojazdu może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych montowanych w otwartym stanowisku strzeleckim lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Zamiast nich możliwe jest zastosowanie granatników automatycznych kal. 30/40 mm lub nawet armat automatycznych 20-30 mm.
Wolf to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 produkowany przez słowacką firmę DefTech. Za napęd odpowiada silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem Cummins o pojemności 6,7 litra, który sprzężono z 6-biegową skrzynią Allisona. Masa własna pojazdu to 9900 kg, ale może ona zostać zwiększona do maksymalnie 13,7 tony. Ochrona balistyczna i przeciwminowa pojazdu jest skalowalna i może być podniesiona do poziomu 4 (według normy STANAG 4569A) w przypadku tej pierwszej. Wolf może przewozić do 10 osób, licząc kierowcę. Zasięg pojazdu określono na 1000 km.
Hmmm.
Nie chcą kleszcza? A to dziwacy. Taki dobry sprzęt i niedrogi.