Siły zbrojne

Słowacja: bojowe wozy rozpoznawcze z nową wieżą bezzałogową

  • Ekspozycja przed bazą sił powietrznych USA niedaleko Cheyenne w stanie Wyoming. Fot. F. E. Warren US Air Force Base / warren.af.mil

Słowacja rozpoczęła modernizację bojowych wozów rozpoznawczych BPzV Svatava (w Polsce znanych jako BWR-1S), której elementem jest wieża bezzałogowa Turra-30. Do roku 2023 program o wartości 44,5 mln euro ma objąć wszystkie 35 pojazdów rozpoznawczych. Maszyny już zmodernizowane trafiły do batalionu ISTAR, będącego elementem słowackiego udziału w Wyszehradzkiej Grupie Bojowej UE. 

Słowacja rozpoczęła modernizację wozów rozpoznawczych BPzV Svatava, bazujących na BVP-1. W marcu 2016 roku zawarto kontraktem na modyfikacje 18 wozów za sumę 27 mln euro. Jej istotnym elementem było wyposażenie pojazdów w słowackie, bezzałogowe wieże Turra-30, uzbrojone w działko 30 mm, dwa pociski kierowane i karabin maszynowy 7,62 mm.

Pierwszy zmodernizowany pojazd przeszedł testy i został przyjęty na uzbrojenie w połowie 2016 roku, a dostawy całości miały zakończyć się do marca b.r. Kolejny kontrakt został zawarty na modernizację siedemnastu BPzV Svatava za sumę 17,5 mln euro. Celem jest osiągnięcie liczby 35 wozów, które docelowo mają tworzyć pełny batalion zmechanizowany – jeden z pięciu jakimi dysponuje słowacka armii. Obecnie wszystkie zmodernizowane pojazdy BPzV służą w należącym do 2. Brygady Zmechanizowanej batalionie ISTAR, będącym elementem słowackiego udziału w Wyszehradzkiej Grupie Bojowej UE. W tej jednostce maja one zostać zastąpione przez nowe pojazdy rozpoznawcze 4x4 które planuje pozyskać Słowacja.

Czytaj też: IDET 2017: bezzałogowy system wieżowy Turra 30

Program modernizacji pojazdów BPzV może stanowić próbę dla modyfikacji co najmniej części bojowych wozów piechoty BVP-1 a być może również BVP-2. Najbardziej widoczny element tego programu to wymiana oryginalnej wieży z całkowicie dziś bezużyteczną armatą 73 mm na bezzałogowy moduł uzbrojenia Turra-30 słowackiej formy EVPU.  Turra-30 uzbrojona jest w działko 2A42 kalibru 30 mm konstrukcji rosyjskiej produkowane na Słowacji, 7,62 mm karabin maszynowy PKT i dwa przeciwpancerne pociski kierowane Konkurs/Fagot, które w przyszłości zastąpią prawdopodobnie ppk Spike-LR. Przy masie 1540 kg wieża posiada opancerzenie Poziomu 1 STANAG 4569 i pełną stabilizację uzbrojenia. System celowniczy, składający się z dziennej kamery TV CCD, kamery działającej w podczerwieni i dalmierza laserowego połączony jest mechanicznie z armatą.

Wieża Turra-30
Wieża Turra-30. Fot. J.Sabak/Defence24.pl

Pojazdy otrzymały też nowe czeskie przyrządy obserwacyjne kierowcy Meopta DND-5F oraz szerokopasmowe radiostacje Harris AN/PRC-152A Falcon III i wyposażenie do wykrywania skażeń izraelskiej firmy Elbit. Brak jest informacji o istotnych zmianach w systemie rozpoznania, co może sugerować, że docelowo pojazdy modą powrócić do roli bwp. Nie zmieniono również układu napędowego, silnika ani skrzyni biegów. 

Warto porównać modernizację słowackich BPzV Svatava (w Polsce znanych jako BWR-1S) z propozycją unowocześnienia polskich BWR-1S zaprezentowaną przez WZMot z Poznania podczas targów MSPO 2017 w Kielcach. W polskiej wersji pozostawiono oryginalne uzbrojenie, ale znacznie unowocześniono system rozpoznania i łączności.

Czytaj też: „Nowe życie” rozpoznawczego BWR-1S

Trzon systemu obserwacji wersji oferowanej przez WZMot stanowi radar pola walki typu SR HAWK (V)2E z funkcją lokalizacji wybuchów artyleryjskich oraz głowica obserwacyjna ZIG-T-2R wyposażona w kamerę termowizyjną, 2 kamery telewizyjne oraz dalmierz o zasięgu 8 km. Modyfikacja obejmuje również nowy system pozycjonowania z użyciem INS/GPS, system zarządzania, obróbki i transmisji danych produkcji WB Group. Łączność zapewniaj radiostacje Radmor RRC-9311 AP oraz Harris AN/PRC-150(C) Falcon III. Zmiany dotyczą też zastosowania pasywnych systemów obserwacyjnych dla załogi 

 

Komentarze