Reklama
  • Wiadomości

Skumulowany kontrakt dla Boeinga. Dziewiętnaście nowych Posejdonów

Koncern Boeing otrzymał zmodyfikowany kontrakt za 2,45 miliarda dolarów na budowę dziewiętnastu morskich samolotów patrolowych P-8A Poseidon. Nowe patrolowce powietrzne mają być później przekazane siłom morskim Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Norwegii.

Samolot P-8A Poseidon  na tle góry Mount Baker w stanie Waszyngton podczas ćwiczeń w 2017 r. Fot. US Navy
Samolot P-8A Poseidon na tle góry Mount Baker w stanie Waszyngton podczas ćwiczeń w 2017 r. Fot. US Navy

Ostatnia modyfikacja do kontraktu z koncernem Boeing została zawarta zbiorczo przez dowództwo lotniczych systemów amerykańskiej marynarki wojennej (US Naval Air Systems Command). Umowa zakłada jednak dostawę dziesięciu morskich samolotów patrolowych P-8A Poseidon nie tylko dla sił morskich Stanów Zjednoczonych, ale również czterech dla Wielkiej Brytanii oraz pięciu dla Norwegii.

Z szacunków wynika więc, że jeden patrolowiec powietrzny kosztował około 129 milionów USD. W rzeczywistości ta cena była różna w zależności od zamawiającego. Najwięcej zapłacili Norwedzy, ponieważ budowane dla nich Poseidony będą pierwszymi, jakie zostaną wprowadzone do norweskich sił zbrojnych. Norwegia, podpisując umowę na pięć takich samolotów w marcu 2017 roku, zamówiła jednocześnie specjalne wyposażenie zwalczania okrętów podwodnych, cały osprzęt wsparcia logistycznego oraz szkolenie.

To właśnie z tego powodu norweski kontrakt został wyceniony na 9,83 miliarda norweskich koron (około 1,17 miliarda USD). Jeden patrolowiec powietrzny wraz dodatkowym pakietem kosztuje zatem Norwegów około 233 miliardów USD. Zgodnie z umową Norwegia ma otrzymać pierwszego Poseidona w 2021 roku, a ostatniego – dwanaście miesięcy później. Nowe patrolowce zastąpią obecnie wykorzystywane w norweskich siłach morskich trzy dwusilnikowe, odrzutowe samoloty Falcon DA-20 (wyprodukowane przez francuską firmę Dassault Aviation) oraz sześć czterosilnikowych, turbośmigłowych samolotów P-3 Orion (wyprodukowanych przez koncern Lockheed Martin).

Zamówienie dla Wielkiej Brytanii nie jest pierwsze, ponieważ cztery opłacone obecnie Poseidony zwiększą ich ilość w Royal Navy do dziewięciu. Stąd średnia cena tych maszyn będzie na pewno mniejsza niż w przypadku Norwegów. Jeszcze mniej zapłacą Amerykanie, którzy do czerwca 2018 roku wprowadzili już 89 takich samolotów, a planują ich zamówić jeszcze co najmniej 33 sztuki. Zarówno w przypadku brytyjskiego jak i amerykańskiego zamówienia wszystkie Poseidony z obecnie zmodyfikowanej umowy mają zostać dostarczone do marca 2022 roku.

Samoloty P-8A zostały jak na razie zamówione przez pięć państw. Poza Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią i Indiami (które otrzymały 8 Poseidonów i zamówiły 4 następne), na swoje zakupione samoloty oczekują jeszcze: Nowa Zelandia (4 Poseidony) oraz Norwegia. Szóstym użytkownikiem patrolowców P-8A zostanie najprawdopodobniej Korea Południowa, która za sześć takich samolotów może zapłacić nawet 2,1 miliarda USD (około 420 milionów za jednego Poseidona). Zgodę na ten zakup w ramach programu Foregin Military Sales (FMS) wyraził już amerykański Departament Stanu.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama