Reklama

Siły zbrojne

Skrzydła nad Rumią [FOTO]

Rzeźba inspirowana samolotem Lockheed L-10 Electra upamiętniająca lotnicze tradycje miasta Rumia.
Rzeźba inspirowana samolotem Lockheed L-10 Electra upamiętniająca lotnicze tradycje miasta Rumia.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W ramach obchodów 800. rocznicy pojawiania się nazwy miejscowości Rumi, miasto to postanowiło upamiętnić swoje lotnicze tradycje. W dniu 21 czerwca 2024 roku odsłonięto cztery postumenty z rzeźbami samolotów oraz tablice dotyczące przedwojennej i wojennej historii lotniska w Rumi.

Lotnisko w Rumi powstało w 1931 roku jako siedziba polskiego Aeroklubu Gdańskiego. Władze Wolnego Miasta Gdańsk nie wydały wtedy zgody polskiemu aeroklubowi na korzystanie z lotniska w Gdańsku-Wrzeszczu. Wraz z rozbudową lotniskowej infrastruktury w Rumi stało się ono również lotniskiem komunikacyjnym. Oficjalnie i uroczyście w dniu 1 maja 1935 roku zainaugurowano działanie Portu Lotniczego Gdynia w Rumi-Zagórzu. Początkowo LOT utrzymywał stałą linię do Warszawy-Okęcia, a niedługo później i do Krakowa. Już w 1939 roku z Rumi można było polecieć do Rzymu, Kopenhagi, Belgradu, Budapesztu czy do Wenecji. Z Gdyni do Rumi można było się wtedy dostać autobusem LOT-u lub pociągiem.

W okresie międzywojennym polskim lotniskiem wojskowym na wybrzeżu był Puck. Stacjonował tam Morski Dywizjon Lotniczy. We wrześniu 1939 roku na rumskim lotnisku stacjonował Pluton Łącznikowy Dowódcy Lądowej Obrony Wybrzeża. Składał się on z dwóch samolotów RWD-13 i jednego Lublin R.XIII. W czasie drugiej wojny światowej było to niemieckie lotnisko wojskowe. Jako, iż nie spełniało ono wszystkich potrzeb wojennych, Niemcy w niedalekich Babich Dołach koło Gdyni zbudowali zdecydowanie większe i nowocześniejsze lotnisko wojskowe.

Reklama

Po zakończeniu wojny lotnisko w Rumi działało tylko przez chwilę. Polskim lotniskiem komunikacyjnym został Gdańsk-Wrzeszcz, a lotnictwo wojskowe rozlokowało się i na nim i na lotnisku w Babich Dołach. W latach 50-tych po zbudowaniu kolejnego lotniska wojskowego w Siemirowicach, lotnisko we Wrzeszczu stało się czysto cywilnym. Natomiast w latach 70-tych po zbudowaniu cywilnego lotniska Gdańsk-Rębiechowo, Wrzeszcz tak jak i wcześniej Rumia, zakończył działalność lotniczą.

Prezentowane na zdjęcia rzeźb samolotów i historyczne tablice zostały ustawione w Rumi wzdłuż ul. Żwirki i Wigury. Właśnie w tym rejonie znajdowało się rumskie lotnisko. Inicjatywa upamiętnienia go jest bardzo cenna i warta odnotowania, a przede wszystkim warta naśladowania.

Reklama

Z dużą radością mogę polecić odwiedzenie ekspozycji, każdemu miłośnikowi polskiego lotnictwa wojskowego i cywilnego.

Samolot Lockheed L-10 Electra.
Samolot Lockheed L-10 Electra.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot Lockheed L-10 Electra.
Samolot Lockheed L-10 Electra.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot Lockheed L-10 Electra.
Samolot Lockheed L-10 Electra.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot Hanriot H-28.
Samolot Hanriot H-28.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot Hanriot H-28.
Samolot Hanriot H-28.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot Hanriot H-28.
Samolot Hanriot H-28.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot RWD-8.
Samolot RWD-8.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot RWD-8.
Samolot RWD-8.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot RWD-8.
Samolot RWD-8.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot Lublin R.XIII.
Samolot Lublin R.XIII.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot Lublin R.XIII.
Samolot Lublin R.XIII.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Samolot Lublin R.XIII.
Samolot Lublin R.XIII.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 1).
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 1).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 2).
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 2).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 3).
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 3).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 4).
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 4).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 5).
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 5).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 6).
Historia lotniska w Rumi-Zagórzu (tablica nr 6).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. user_1050711

    A CPK jest nam zbędny, wystarczą takie w Berlinie.

Reklama