Reklama

Skandynawia w programie tankowców NATO

A330 MRTT
Airbus A330 MRTT z międzynarodowej jednostki MMF.
Autor. Airbus Defence

Ministerstwa obrony Finlandii, Szwecji, Norwegii i Danii złożyły list intencyjny wyrażający chęć przyłączenia się do NATO-wskiego programu samolotów tankowania powietrznego MRTT MFF – czytamy w komunikacie fińskiego MON.

Program NATO Multi-Role Multinational Tanker Transport (MRTT) Fleet (MMF) to przedsięwzięcie mające na celu wspólny zakup I eksploatację samolotów tankowania powietrznego. Dzięki niemu poszczególne państwa, które w innym przypadku często kupowały by pojedyncze samoloty albo by z nich rezygnowały, mają dostęp do usługi tankowania w powietrzu swojego lotnictwa, przede wszystkim zaś samolotów bojowych.

NATO wybrało jako swoją maszynę tankowania powietrznego Airbus A330 MRTT, która poza rolą samolotu tankowania umożliwia także przewóz ładunków i pasażerów.

Czytaj też

Dotychczas w programie MRTT MFF brały udział Niemcy, Niderlandy, Luksemburg, Norwegię, Belgię i Czechy, a o chęci dołączenia głośno mówiła Dania. Tak naprawdę więc nowych członków programów będzie trzech: Dania, Szwecja i Finlandia. Dwa ostatnie państwa są w NATO odpowiednio od 2024 i 2023 roku, ale już dążą do tego, by zapewnić sobie zdolność tankowania powietrznego.

Jak dotychczas program zaowocował zamówieniem 10 samolotów A330 MRTT z czego 9 już dostarczono. Jak na razie państwa skandynawskie chcą dołączyć do współpracy dołączając do eksploatacji już zamówionej floty bez domawiania nowych samolotów.

Reklama

„Od momentu przystąpienia Finlandii i Szwecji do NATO, nordycka współpraca obronna rozszerzyła się o obszary objęte wspólnym systemem odstraszania i obrony NATO. Wzmocni to i uzupełni zdolności obronne krajów nordyckich, a także całego obszaru euroatlantyckiego” – powiedział minister obrony Finlandii Antti Häkkänen.

Polska była jednym z państw założycieli programu MRTT MMF, jednak wystąpiła z niego, nie zapewniając sobie żadnej alternatywny.

Reklama
WIDEO: Czołgi na ulicach Warszawy! Nocna próba do defilady
Reklama

Komentarze (1)

  1. Chyżwar

    Ćwierkają jaskółki, że najgorsze są spółki. Dlatego powinniśmy sobie kupić na własność A330 MRTT.

    1. Dudley

      Można połączyć te 2 rzeczy. Możemy kupić np 3 MRTT i włączyć je do programu jako nasz wkład. Będą miały polską rejestrację, ale też podlegały natowskiemu dowództwu, tak jak podlegają mu inne pododdziały polskiej armii.

    2. Nordx

      włączenie do programu i podległość dowództwu nato, to tak jakbyśmy nie mieli tych samolotów. ktoś inny za nas będzie decydować kto, lub co jet priorytetem i wcale nie musi być to samolot z szachownicą.

Reklama