Skandynawia w programie tankowców NATO

Autor. Airbus Defence
Ministerstwa obrony Finlandii, Szwecji, Norwegii i Danii złożyły list intencyjny wyrażający chęć przyłączenia się do NATO-wskiego programu samolotów tankowania powietrznego MRTT MFF – czytamy w komunikacie fińskiego MON.
Program NATO Multi-Role Multinational Tanker Transport (MRTT) Fleet (MMF) to przedsięwzięcie mające na celu wspólny zakup I eksploatację samolotów tankowania powietrznego. Dzięki niemu poszczególne państwa, które w innym przypadku często kupowały by pojedyncze samoloty albo by z nich rezygnowały, mają dostęp do usługi tankowania w powietrzu swojego lotnictwa, przede wszystkim zaś samolotów bojowych.
NATO wybrało jako swoją maszynę tankowania powietrznego Airbus A330 MRTT, która poza rolą samolotu tankowania umożliwia także przewóz ładunków i pasażerów.
Czytaj też
Dotychczas w programie MRTT MFF brały udział Niemcy, Niderlandy, Luksemburg, Norwegię, Belgię i Czechy, a o chęci dołączenia głośno mówiła Dania. Tak naprawdę więc nowych członków programów będzie trzech: Dania, Szwecja i Finlandia. Dwa ostatnie państwa są w NATO odpowiednio od 2024 i 2023 roku, ale już dążą do tego, by zapewnić sobie zdolność tankowania powietrznego.
Jak dotychczas program zaowocował zamówieniem 10 samolotów A330 MRTT z czego 9 już dostarczono. Jak na razie państwa skandynawskie chcą dołączyć do współpracy dołączając do eksploatacji już zamówionej floty bez domawiania nowych samolotów.
„Od momentu przystąpienia Finlandii i Szwecji do NATO, nordycka współpraca obronna rozszerzyła się o obszary objęte wspólnym systemem odstraszania i obrony NATO. Wzmocni to i uzupełni zdolności obronne krajów nordyckich, a także całego obszaru euroatlantyckiego” – powiedział minister obrony Finlandii Antti Häkkänen.
Polska była jednym z państw założycieli programu MRTT MMF, jednak wystąpiła z niego, nie zapewniając sobie żadnej alternatywny.
Chyżwar
Ćwierkają jaskółki, że najgorsze są spółki. Dlatego powinniśmy sobie kupić na własność A330 MRTT.
Dudley
Można połączyć te 2 rzeczy. Możemy kupić np 3 MRTT i włączyć je do programu jako nasz wkład. Będą miały polską rejestrację, ale też podlegały natowskiemu dowództwu, tak jak podlegają mu inne pododdziały polskiej armii.
Nordx
włączenie do programu i podległość dowództwu nato, to tak jakbyśmy nie mieli tych samolotów. ktoś inny za nas będzie decydować kto, lub co jet priorytetem i wcale nie musi być to samolot z szachownicą.