- Wiadomości
Kazachstan: wypadek MiG-a-31
Po katastrofie samolotu MiG-31 w pobliżu Karagandy, ministerstwo obrony Kazachstanu zawiesiło loty tych ciężkich myśliwców. W wyniku awarii silnika załoga musiała się katapultować a maszyna runęła na ziemię. Obaj piloci trafili do szpitala, ale ich życiu i zdrowiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

Wypadek miał miejsce 16 kwietnia 2020 roku krótko po starcie do lotu treningowego z lotniska w Karagandzie. Po awarii silnika, który zapalił się uniemożliwiając dalszy bezpieczny lot, czy nawet próbę powrotu na lotnisko, załoga otrzymała polecenie opuszczenia maszyny. Obaj piloci katapultowali się i w krótkim czasie zostali przewiezieni śmigłowcem medycznym do szpitala w Karagandzie. Stan jednego z członków załogi określono jako zadowalający, drugiego jako umiarkowanie dobry.
Czytaj też: Katastrofa Mi-8 w Kazachstanie
Okoliczności wypadku bada powołana w tym celu komisja ministerstwa obrony, które równocześnie zawiesiło do odwołania loty kazachskich MiGów-31. Jak wynika ze wstępnych informacji, w pracach komisji biorą udział również przedstawiciele producenta. Samolot który rozbił się pod Karagandą został wyprodukowany w Niżnym Nowogrodzie w marcu 1991 roku a w listopadzie 2013 roku przeszedł remont w 514. Rżewskich Zakładach Remontowych. Jego resurs poremontowy określono na 8 lat, co oznacza, że wygasłby pod koniec przyszłego roku. Obaj piloci zasiadający za sterami feralnej maszyny są doświadczeni i posiadają nalot ogólny wysokości 1161 i 888 godzin w powietrzu.
Kazachstan jest jedynym oprócz Federacji Rosyjskiej użytkownikiem maszyn MiG-31, których posiada obecnie ponad 20. Katastrofa z 16 kwietnia 2020 roku jest czwartym wypadkiem kazachskiego MiGa-31. Poprzednie miały miejsce w 2007, 2008 i 2013 roku.
Czytaj też: Mirage zestrzelony nad Afryką
Ponaddźwiękowy myśliwiec przechwytujący MiG-31 rozpoczął służbę w lotnictwie ZSRR pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Był to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samolot myśliwski, zaopatrzony w radar ze skanowaniem elektronicznym (pasywnym). Dzięki temu już bazowy wariant MiG-31, ponad 40 lat temu, był zdolny do zwalczania czterech celów powietrznych jednocześnie. Co więcej, maszyny tego typu mogą poruszać się z naddźwiękową prędkością przelotową, a maksymalna prędkość przekracza Mach 3, chociaż ze względów technicznych nie zaleca się przekraczania Mach 2,85.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS