Katastrofa bombowca Tu-22M3

23 marca 2021, 12:14
Tu-22M3 Lotnisko
Fot. mil.ru
Reklama

W wyniku awarii naddźwiękowego bombowca rosyjskich sił powietrznych Tu-22M3 trzech członków załogi zginęło a czwarty walczy o życie w szpitalu. Tragedia miała miejsce w bazie lotniczej Szajkowka na zachodzie Rosji.

Informacje na temat okoliczności zdarzenia są sprzeczne. Pierwotnie lokalne rosyjskie media z regionu Kaługi gdzie miała miejsce tragedia, podawały, że Tu-22M3 uległ awarii podczas startu. W tym samym czasie, według agencji Interfax, samolot Tu-22M3 wykonał awaryjne lądowanie z powodu awarii technicznej na pokładzie. Obecnie oficjalny komunikat Ministerstwa Obrony Rosji opublikowany m. in. przez agencję TASS i Zvezda TV mówi o śmiertelnym wypadku podczas przygotowań do startu.

Jak podają oficjalne źródła, podczas przygotowań do startu na terenie bazy lotniczej Szajkowka w obwodzie kałuskim nastąpiła awaria, która spowodowała katapultowanie załogi. Ze względu na niedostateczną wysokość dla stosowanego w samolotach Tu-22M3 fotela procedura katapultowania została zrealizowana w niepełnym cyklu a spadochrony nie zdążyły się poprawnie wypełnić. Wskutek tego tragicznego zdarzenia trzech członków załogi samolotu zginęło na miejscu, a czwarty w stanie bardzo ciężkim trafił do szpitala.

Jak podały cywilne władze obwodu, w zdarzeniu tym nie ucierpieli żadni cywile, natomiast„zginęły trzy osoby, w tym dowódca pułku, który siedział na miejscu instruktora”. Ministerstwo Obrony Narodowej Rosji poinformowało, że „na lotnisko została wysłana komisja Sił Powietrzno-Kosmicznych Rosji, która ma przeprowadzić przegląd techniczny samolotu i ustalić przyczyny wypadku”. Jak dotąd brak jest informacji o uziemieniu maszyn. Feralny samolot należał najprawdopodobniej do 52. Pułku Ciężkich Bombowców stacjonującego na stałe właśnie w bazie lotniczej Szajkowka.

Rosyjskie Lotnictwo Dalekiego Zasięgu ma w służbie ponad 70 bombowców Tu-22M3. Trzydzieści z nich ma zostać zmodernizowanych do standardu Tu-22M3M. Pierwsze maszyny nowej wersji weszły do służby w 2019 roku. Dotąd samoloty rodziny Tu-22M należały do jednych z najbezpieczniejszych spośród typów eksploatowanych w Siłach Powietrzno-Kosmicznych Rosji. Jest to czwarta w historii katastrofa, lub też tragiczny wypadek, bombowca Tu-22M3. Poprzednie zdarzenie tego typu miało miejsce również w Szajkowie, gdy w styczniu 2019 roku rozbił się tam Tu-22M3 podchodzący do lądowania w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Maszyna rozbiła się i zapaliła. Dwóch członków załogi zginęło na miejscu a trzeci zmarł w szpitalu. Przeżył jedynie dowódca załogi. 

Reklama
Link: https://sklep.defence24.pl/produkt/orly-i-rakiety/
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 113
Reklama
Tani
niedziela, 23 maja 2021, 17:22

21 maja czyli 2dni temu na lotnisku Saki na Krymie w Su-30sm zadzialaly samoczynnie fotele wyrzucane. Samolot nr 34 niebieski z lotnictwa morskiego a dokladnie43 eskadry mieszanej uszkodzen nie poniosl. Piloci podpulkownik i major zywi i cali. Oparzenia odniosl tylko technik asystujacy. Czyli ten wypadek z tzw happy endem.

Davien
niedziela, 28 marca 2021, 16:11

No i wiadomo, że zgineli ci co sie katapultowali, czwarty członek załogi, zastepca dowódcy sie nie katapultował ale został poparzony gazami z silników foteli katapultowych.

Lord Godar
środa, 24 marca 2021, 11:46

Być może to właśnie ten dowódca pułku zawinił w tym przypadku.

Naga prawda
środa, 24 marca 2021, 10:04

A oto cała naga prawda: Dowódca pułku który musiał wylatać limit godzin w kokpicie wsiadł na pokład bombowca strategicznego w stanie odurzenia alkoholowego i popełnił brzemienny w skutkach bład....

Anodina
środa, 24 marca 2021, 08:50

Dobrze, że czwarty przeżył. Przyzna się, że popełnił błąd, czym doprowadził do katastrofy niezawodnego radzieckiego samolotu.

Ernst Stavro Blofeld
środa, 24 marca 2021, 01:39

Pewnie ktoś pociągnął za linkę od katapultowania jak maszyna była wyłączona po włączeniu zadziałało albo jakieś zwarcie w instalacji.

ciekawy
środa, 24 marca 2021, 15:47

Coś dziadowska ta rosyjska technika skoro system może się włączyć na ziemi.

ais
wtorek, 23 marca 2021, 22:52

Sowiecki sprzęt już za zimnej wojny miał - abstrahując już od znacznie niższego resursu i innych parametrów eksploatacyjnych, w porównaniu do zachodniego - niską sprawność techniczną, dręczyły go wieczne awarie. Teraz jest tylko gorzej.

klawiatura
środa, 24 marca 2021, 07:42

Polacy znają się na wszystkim. Teraz wypowiedz się na temat elektrowni atomowych, a poźniej na temat formuły 1.

środa, 26 maja 2021, 13:12

ty się wypowiadasz...

Chyżwar dawniej Marek
środa, 24 marca 2021, 11:59

Nie trzeba specjalnie się znać. Żeby wiedzieć jak z radziecką niezawodnością było wystarczy radzieckie samożigatielnoje cwietnoje telewidienie "Rubin" i silnik zaburtowy "Salut", który był zmorą dla ówczesnych żeglarzy.

ppp
środa, 24 marca 2021, 17:07

Tylko , że te wybuchające telewizory Rubin 714p były montowane na licencji w Polsce . Sowieckiej produkcji Rubin 714d pnie miały tego raczej problemu. Świadczy to , że nie z wszystkimi modelami Rubina był ten problem , a skomplikowana procedura ustawiania i doboru charakterystyk podzespołów w tej przestarzałej i lampowej konstrukcji OTVC wymagającej wysoko wykwalifikowanych pracowników świadczyć o zacofaniu technicznym i niedofinansowaniu zakładów produkujących telewizory w Polsce tym przede wszystkim WZT czy też UNIMOR trapiących się również z brakiem specjalistów . Zacofanie jeszcze bardziej widać naszych zakładów widać gdy weźmie się pod uwagę , że w ZSRR produkcję telewizorów kolorowych zaczęto w 1959 roku . Dopiero postęp w produkcji półprzewodników i układów scalonych w latach 70-tych ( w Polsce na licencji niemieckiej i francuskiej ) umożliwił rozwój produkcji OTVC w Polsce dzięki uproszczeniu metodyki ich strojenia dzięki tym układom . Znaczna część społeczeństwa polskiego wtedy a szczególnie też dalej dzisiaj jest zacofana technicznie ze względu na brak odpowiedniego poziomu szkolnictwa w tym względzie . Smutne jest to , iż dzisiaj młodzież nie ma możliwości zdobycia odpowiednich praktyk jak to się dzieje w Niemczech , Korei czy w Japonii . Dzisiaj zostajemy co raz bardziej w tyle .

OTVC
czwartek, 25 marca 2021, 08:57

Piszesz bzdury, wynikające ze złej woli lub zwyczajnej niewiedzy. 1. OTVC RUBIN różnych typów oraz różnego pochodzenia nie "wybuchały". Trapiły je inne dolegliwości, ale nigdy żaden z nich nie wybuchł. 2. W zakładach UNITRA UNIMOR nigdy nie były montowane OTVC rodziny RUBIN lub pochodnych. 3. Sowieckiej produkcji OTVC miały na przykład takie wynalazki, jak uzwojenia transformatorów sieciowych wykonane ze stopów metali lekkich, głównie Al. Geniusz rosyjskiej techniki powodował po czasie rozmaite problemy, łącznie z pożarem tak zaprojektowanego i wykonanego transformatora. Inny przykład geniuszu rodem z Rosji to zastosowanie do produkcji szkła specjalnego, wykorzystywanego potem do produkcji kineskopów OTVC, "zoptymalizowanej" ilości dodatków w rodzaju związków metali ciężkich. W efekcie uzyskiwany produkt charakteryzował się drastycznym zmniejszeniem poziomu tłumienia szkodliwego promieniowania rentgenowskiego. Dla nie zorientowanych - materiał bombardowany strumieniem elektronów przyspieszanych napięciem 25 kV i wyższym emituje promieniowanie rentgenowskie, miękkie - łatwe do pochłonięcia przez odpowiednie szkło. Pozbawienie dodatków metali ciężkich skutecznie ogranicza tłumienie tego promieniowania. Wot, kakaja russkaja tiechnika!

viper
środa, 24 marca 2021, 11:06

Skoro już wiesz wszystko o Polakach, to może opowiedz teraz o zawodnej technice rosyjskiej.

Autor
środa, 24 marca 2021, 09:57

Pokolenia Polskich żołnierzy testowało sowiecki sprzęt, więc mówić można bardzo wiele.

Wojmił
wtorek, 23 marca 2021, 22:48

Takiego formatu bombowiec przydałby się Europie... dwusilnikowy, tylko zbudowany jako stealth, nie koniecznie jako latające skrzydło...

viper
środa, 24 marca 2021, 11:08

Rosyjski bombowiec typu stealth, który Europie mógłby się przydać tylko przeciwko... Rosji? :)

Ernst Stavro Blofeld
środa, 24 marca 2021, 01:42

A po co stealth przecież może latać poniżej horyzontu radiolokacyjnego ważne żeby był pierońsko szybki i żeby nie dogoniły go myśliwce, przecież i tak atakuje rakietami z daleka, rakiety już są mają Francuzi odpowiednie.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 24 marca 2021, 12:04

Były już takie i odeszły lub odchodzą w niebyt.

wtorek, 23 marca 2021, 23:15

....czyli całkiem innego formatu samolot. Co ty myślisz, że każdego złoma pomalujesz specjalną fabą i będzie stealth???

Zbyszek
wtorek, 23 marca 2021, 21:42

Wot technika!

USA
wtorek, 23 marca 2021, 21:17

Wszystko się sypie w tym reżimie tak jak rosyjski rubel

Olo1
wtorek, 23 marca 2021, 20:16

Widziałem zdjęcia w necie. z tego co piszecie (katastrofa nastąpiła w momencie próby startu ) to jeśli się nie mylę fotele i członkowie załogi z racji budowy tego bombowca byli katapultowani w dół nie w górę.Spadochrony więc nic by raczej im nie pomogły, po prostu z ogromną siłą wbiło ich w pas startowy. Tak mi się wydaje.

Blade
środa, 24 marca 2021, 08:38

Głupot nie pisz. Podobno mieli za małą prędkość co spowodowało, że czasze spadochronów się nie wypełniły.

środa, 24 marca 2021, 12:14

Raczej byli za niski.....

Jurek
wtorek, 23 marca 2021, 19:16

Tytuł katastrofa tu nie pasuje to raczej wypadek spowodowany przez obsługę. Samolot jest cały nie licząc owiewki kabiny i trzech foteli

wtorek, 23 marca 2021, 23:16

A nie sprawka CIA?

biały
wtorek, 23 marca 2021, 20:41

wypadek ? ja bym nazwał to niekompetencją obsługi spowodowaną marną płacą , alkoholem , przemęczeniem , brakiem kultury technologiczej i słabym wyszkoleniem . tyle szczęścia że nie rozpadł się w powietrzu z bronią jądrową na pokładzie gdzieś nad jakimś miastem

Ch-22N
wtorek, 23 marca 2021, 20:26

Niestety, samolot ocalał. Wolałbym, żeby ci ludzie ocaleli, a za to maszyna została skasowana. No, ale jak się nie ma, co się lubi...

Derwisz
wtorek, 23 marca 2021, 19:48

Wypadki ciężkie dzielą się na następujące klasy: I. Katastrofa lotnicza (K), jeżeli następstwem jest śmierć, obrażenie ciała ze skutkiem śmiertelnym lub uznanie za zaginioną, gdy akcja poszukiwawcza została zakończona, jakiejkolwiek osoby znajdującej się na pokładzie statku powietrznego (z wyłączeniem tych przypadków, gdy śmierć lub obrażenia ciała powstały z przyczyn naturalnych albo wywołanych przez poszkodowanego);

Soplica
wtorek, 23 marca 2021, 18:48

Komisja ustali że winni byli piloci, i da rekomendacje dla oddziałów i instruktorów szkolących pilotów! W Rosji to norma, zawsze winni są piloci!

Olender
wtorek, 23 marca 2021, 17:37

Szkoda pilotów... zawsze to człowiek

Lord Godar
środa, 24 marca 2021, 11:38

Też jestem podobnego zdania .

Ch-22N
środa, 24 marca 2021, 09:53

Ci ludzie są szkoleni w atakach nuklearnych na polskie miasta. Tak że tego...

piątek, 26 marca 2021, 11:13

Każdy żołnierz jest szkolony do zabijania, tak że tego..... Myślisz że amerykańskie rakiety nie są wycelowane w terytorium naszego kraju?

Davien
niedziela, 28 marca 2021, 16:12

W terytorium waszego kraju na pewno, w terytorium Polski nie.

DDR
wtorek, 23 marca 2021, 16:11

Wniosek jest jeden im mniej tych bombowców tym bezpieczniej dla całego świata bo takie samoloty będą bombardować europejskie miasta walcząc z mitycznymi faszystami i podżegaczami wojennymi z NATO/USA którymi to Rosjanie są codziennie karmieni w mediach

olo
wtorek, 23 marca 2021, 16:06

WZL robił im remont?

AA
wtorek, 23 marca 2021, 16:01

Pewnie szkolili się do walki o pokój

Michaś
wtorek, 23 marca 2021, 15:43

Hm wg tego co mówią media to nie doszło do katastrofy samolotu - z samolotem nic się njie stało za to wywaliło katapultami załogę, nie otworzyły się spadochrony i efekt jest jaki jest

Wania
wtorek, 23 marca 2021, 14:32

Jeden mniej bombowiec u naszych "przyjaciół" ze wschodu zawsze cieszy.

kibic
wtorek, 23 marca 2021, 18:44

Po pierwsze - samolot nie ucierpiał za wyjątkiem utraty foteli i kilku innych elementów, po drugie - nie przepadam za ruską armią, ale radość ze śmierci pilotów, to jednak przesada. Nawet pilotów przeciwnika.

Wania
środa, 24 marca 2021, 11:33

Napisałem o radości ze śmierci pilotów czy może tylko o samolocie?

ruski stek bzdur...
środa, 24 marca 2021, 07:17

Mnie bardziej martwią cywile w Syrii bombardowani przez tych pilotów, więc kilku katów mniej ...

amerykański stek bzdur...
środa, 24 marca 2021, 10:05

to są cywile którzy z chęcią obcięli by Ci głowę tępym nożem ...

Davien
środa, 24 marca 2021, 14:09

Mówisz o tych kilku tysiącach pomordowanych dzieci w Aleppo z których 1500 nie miało nawet 5-ego roku zycia ludobójco?

Raf
wtorek, 23 marca 2021, 17:05

A to że piloci zginęli też cię cieszy?

Pamiętam
środa, 24 marca 2021, 07:45

Mnie tak. Osobiście wolałbym, żeby była to kula w potylicę...

yaro
wtorek, 23 marca 2021, 14:00

"W awiabazie Szajkowka na pokładzie Tu-22M3, którego załoga przygotowywała się do startu, z nieznanych przyczyn spracował system tzw. szybkiego, czyli inicjowanego przez dowódcę, katapultowania foteli wyrzucanych, zginęło 3 członków załogi, w tym dowódca pułku DA WKS Członek załogi, który przeżył (choć są to fotele wyrzucane 0-130 km/h) zdążył się przypiąć pasami do fotela, pozostali członkowie załogi jeszcze tego nie zrobili, gdy spracował system." --- są to wiadomości z pierwszej ręki więc proszę nie pisać o katastrofie samolotu! Zginęli bo nie byli przypięci jeszcze pasami, być może dowódca spowodował całą sekwencję wykonując coś źle ...

Davien
niedziela, 28 marca 2021, 16:14

No i zmyslenia Yaro obalone. Czwarty członek załogi nie katapultował się, został poparzony gazami wylotowymi z pozostałych foteli.

Urko
wtorek, 23 marca 2021, 18:41

Masz rację. Pierwsza rzecz, to że nie zaczynają od zajęcia prawidłowej pozycji i zapięcia pasów... Przypadkowe odpalenie zaś to błąd wywołany procedurą przedstartową...

człowiek, ogień wyżerka
wtorek, 23 marca 2021, 17:44

Nie cytuj komunikatów rosyjskiego MON bo prawdy w nich nie znajdziesz. To jest przekaz dla kamczackich babuszek i takich ogłupionych kalafiorów jak ty.

bender
wtorek, 23 marca 2021, 16:53

Co to znaczy "spracował system"?

środa, 24 marca 2021, 11:20

Nie wiesz co to znaczy?

wtorek, 23 marca 2021, 23:17

W hego wykonaniu powinno być: "kompleks"

xXx
wtorek, 23 marca 2021, 16:26

Pytanie, dlaczego odpalił katapultę? Co było tego przyczyną? Kto jak kto, ale dowódca pułku ot tak nie uruchamia procedury odpalenie katapulty. Najprawdopodobniej coś poważnego musiało go skłonić do tego kroku.

Davien
niedziela, 28 marca 2021, 16:15

Nikt nie odpalił katapulty, była usterka w systemie i doszło do odpalenia trzech foteli katapultowych.

Cywilizacja europejska
środa, 24 marca 2021, 11:33

@xXx - pytasz dlaczego? To typowe dla tego kręgu "cywilizacyjnego" - alkoholizm, nie przestrzeganie procedur, ogólnie pisząc - barbarzyństwo.

...
wtorek, 23 marca 2021, 13:57

wspolczuje

Autor
wtorek, 23 marca 2021, 17:23

znając doktrynę użycia tego sprzętu ... niezbyt współczuję

Monkey
wtorek, 23 marca 2021, 13:38

Coś musi być na rzeczy jeśli chodzi o rosyjską kulturę obsługi sprzętu. Wiek też swoje robi. Co gorsza pisząc powyższe słowa zdałem sobie sprawę, że na mniejszą skalę można je odnieść także do naszych sił zbrojnych.

Davien
wtorek, 23 marca 2021, 18:07

Monkey, jakoś nie przypominam sobie by w Polsce katapulta spowodowała wypadek jakiegokolwiek F-16 , Su-22 czy MiG-29. Choc niestety doprowadziła do smierci pilota jak doszło do awarii silników MiG-a.

Gnom
środa, 24 marca 2021, 08:28

Ale Iskry, Lima i owszem. U nas też byli geniusze katapultujący się na pasie czy w hangarze. Na zachodzie ich też nie brakowało. To zawsze błędy ludzkie, zazwyczaj zapłacone śmiercią generującego błąd. Tu też wystarczyło, że jeden pociągnął uchwyt.

Monkey
wtorek, 23 marca 2021, 23:50

@Davien: Tu nie chodzi tylko o katapultę. Są w grze silniki, a poza tym bez kanibalizacji byłoby gorzej. Chociażby w przypadku Su22. A co do katastrof lotniczych, to niestety, Tu154M w Smoleńsku czy C295M dorównują rosyjskim "osiągnięciom". A na Mi8 nawet były polski premier, dziś europarlamentarzysta miał wypadek, który też ledwo przeżył. Jakoś rosyjscy politycy (poza Lebiedziem) nie spadają z firmamentu.

Davien
środa, 24 marca 2021, 14:14

Monkey to że się sypia silniki w poradzieckim sprzęcie to norma i dawno powinien byc on wycofany. Tu-154M i CASA to błedy załogi a nie niesprawne samoloty, załoga Tupolewa nawet nie powinna nim lecieć. Mi-8 to awaria silników połaczona z oblodzeniem wirnika wiec panie Monkey....

Monkey
środa, 24 marca 2021, 23:20

@Davien: Na jakiej podstawie zakładasz, że ten Tu22M3 był niesprawny, a nie ,że był to błąd załogi?

Davien
niedziela, 28 marca 2021, 16:16

Bo był, doszło do awarii, która spowodowała odpalenie trzech foteli katapultowych i smierć trzech członków załogi. Czwarty został poparzony gazami wylotowymi z foteli katapultowych.

Jan z Krakowa
środa, 31 marca 2021, 15:58

Oczywiście, że doszło do awarii. A oprócz tego, wg źródeł rosyjskich na tych bombowcach jest zamontowany stary typ foteli KT1MA, który nie daje możliwości przeżycia w takiej sytuacji. Gdyby tam był nowy typ, K36 DM, który, dalej wg źródeł rosyjskich powszechnie dostępnych, jest na innych samolotach rosyjskich, to wg tych źródeł nawet w tej sytuacji mieliby szansę przeżyć.

GB
piątek, 26 marca 2021, 12:04

Z rosyjskiego (przetłumaczyłem): "Wstępną przyczyną incydentu z bombowcem dalekiego zasięgu Tu-22M3 na lotnisku Shaikovka pod Kaługą, w wyniku którego zginęło trzech żołnierzy, jest usterka techniczna systemu sterowania. " Do tego samolot był po remoncie/naprawach, cytuję: "Wiadomo, że przed wypadkiem specjaliści zbadali samolot i przeprowadzili szereg napraw."

Lekarz
wtorek, 23 marca 2021, 22:05

To zobacz ile mają lotów na jeden wypadek i odnieś to naszych warunków. Wtedy wyciągnij wniosek kto lata na szmelcu i co to kultura techniczna...

GB
środa, 24 marca 2021, 07:51

No właśnie niewiele. A ostatnio to już kolejna katastrofa tego samolotu. Ile rozbiło się polskich F-16? Polskiego post sowieckiego złomu nie liczę.

Kościuszko
środa, 24 marca 2021, 11:11

Dla czego nie liczysz? Poza tym pytanie czy wiesz o czym piszesz? Wiesz ile w fr robią rocznie godzin lotów? Nie. Zobacz na ich stronie i wróć z wnioskiem

środa, 31 marca 2021, 16:00

W sumie to i ta

Ernst Stavro Blofeld
środa, 24 marca 2021, 01:43

W punkt

LeLo
wtorek, 23 marca 2021, 20:51

Kilka lat temu zginął polski pilot MiG 29 z powodu wadliwej naprawy systemu katapultowania - zastosowano polskie zamienniki zamiast części oryginalnych. Z tego powodu polskie MiGi były uziemione ponad 2 lata (jak dobrze pamiętam)

Davien
środa, 24 marca 2021, 09:03

LeLo ale to nie katapulta spowodowała katastrofę jak tu, może doczytaj do końca, ok.

wtorek, 23 marca 2021, 23:19

Ale praprzyczyną była awaria samolotu zmuszająca pilota do katapultowania, a nie sama katapulta.

biały
wtorek, 23 marca 2021, 20:44

bumar i skandal z obsługą serwisową Leopardów pamiętasz ??? tam miało dojść do rażących zaniedbań , kultura obsługi sprzętu to coś bardzo ważnego

Lord Godar
środa, 24 marca 2021, 11:44

A tych , którzy zginęli w Uralwagonzawod np zmiażdżeni prasą , co było opisane niedawno na D24 to kojarzysz ? Był natomiast przypadek z amunicją do Leo na poligonie , zgadza się .

ppp
środa, 24 marca 2021, 17:46

U w Polsce nie było w przemyśle przypadków zgniecenia lub zmiażdżenia pracowników gdy były łamane przepisy BHP ? Tylko u nas się o tym nie wspomina . Co innego gdy dotyczy to ruskiego zakładu gdyż ma to inny wydźwięk polityczny . W wielu zakładach w Polsce pracownicy i nadzór pozwala na blokowanie kurtyn bezpieczeństwa aby było mniej postojów oraz dla zwiększenia wydajności produkcji . Nie raz zmusza się pracowników do usuwania zacięć lub awarii bez wyłączenia maszyn z ruchu . W wielu przypadkach bezpośredni nadzór nad pracownikiem nie posiada odpowiednich kwalifikacji , wiedzy oraz świadomości o swojej odpowiedzialności karnej za brak należytego nadzoru nad bezpieczeństwem podwładnych . Nie trzeba daleko szukać aby zobaczyć brak wyobraźni wśród ludzi .

Lord Godar
piątek, 26 marca 2021, 14:54

Znasz takie przypadki do je zgłoś , a nie pisz że takie się zdarzają . Bo ja wiem , że na starych urządzeniach można różne cuda robić , a nowe już na to nie pozwalają , a co raz więcej maszyn w naszych zakładach do nowoczesne maszyny spełniające wyśrubowane normy i jak jej nie wyłączysz z "ruchu" to nic nie zrobisz , a właściwie ktoś do tego uprawniony. To nie maszyny z epoki pary ...

Davien
środa, 24 marca 2021, 09:08

Uralwagonzawod pamietasz?

K.
wtorek, 23 marca 2021, 20:01

Kiedyś straż pożarna na Okęciu dostała Ił- 28 jako samolot do ćwiczeń i jeden ze strażaków siedząc w kabinie uruchomił katapultę ponieważ zapomniano usunąć pironaboje i niesczęśnik uderzył w sufit hangaru.

Davien
środa, 24 marca 2021, 09:07

Panie K, a pisałem cos o Ił-28??? Bo i MiG-21 rozbijały się dość regularnie w ilosci przeciętnie 4 na rok.

ppp
środa, 24 marca 2021, 18:06

Na około 580 egzemplarzy eksploatowanych w Polsce w przeciągu 40 lat było coś ok. 90 wypadków i katastrof a śmierć poniosło 44 pikot i 3 osoby na ziemi . Najgorszy był chyba koniec lat 60-tych XX w. gdy piloci przesiadali się z starszych Limów czy Migów na Mig_i-21 o całkiem odmiennej charakterystyce lotnej . Tragiczny był 1976 oraz 1978 oraz przełom lat 70-tych i 80-tych XXw. Jednak pod tym względem jeszcze gorzej wyglądał z tej samej ery F-104 z których z dostarczonych 916 maszyn RFN utracono ponad 300 maszyn do połowy lat 80-tych XX w . w tym było 269 katastrof i zginęło 115 pilotów ( lata eksploatacj 1960-1991 ) . Lockheed F-104 bez porównania był gorszy pod tym względem !!!

Davien
czwartek, 25 marca 2021, 14:06

Lockheed F-104 nie wybaczał błędów pilota a uparli sie zrobic z mysliwca przechwytujacego maszyne uderzeniową

czwartek, 25 marca 2021, 20:45

To twierdzisz że wersja czysto myśliwska się nie rozbijała? A genialny system ratowniczy(katapultowanie w dół) nie powodował śmierci pilotów?

Davien
sobota, 27 marca 2021, 19:53

NIe, rozbijały się jedynie pierwsze F-104 gdzie winny był zawodny silnik, po jego wymianie wypadki sie skończyły az do przeróbek na maszyne szturmową

poniedziałek, 29 marca 2021, 21:44

Rozbijały się Daniło wszystkie wersje Tylko w USA genialny system ratunkowy zabił 21 pilotów. W wietnamie także F-104 zaliczyły serię katastrof. Tak więc kłamiesz Daniło.

środa, 24 marca 2021, 17:36

Nie rozumiem dlaczego post prostujący kłamstwo osobnika Daviena o ilości rozbijających się u nas Migów -21 jest cenzurowany. Wszelkie kłamliwe i obraźliwe dla innych posty osobnika Daviena są publikowane, natomiast prostowanie jego kłamstw jest blokowane. Napisze jeszcze raz że ciągu 42-lat eksploatacji samolotów myśliwskich MiG-21 doszło do około 90 wypadków i katastrof. Śmierć poniosło 44 pilotów i trzy osoby na ziemi. W Wojsku Polskim eksploatowano 583 samoloty MiG-21. Daje to średnią około 2,14 nie 4 na rok.

Davien
czwartek, 25 marca 2021, 14:10

No pierwszy raz tchórzu bojący sie podpisac masz rację, a ja ię pomyliłem. Ale ze twoje łgarstwa blokuja to nic dziwnego.

czwartek, 25 marca 2021, 20:50

To jednak te niemieckie F-4 miały na uzbrojeniu AIM-120 i AIM-9L w 1973 roku jak twierdziłeś? Dla przypomnienia: " poniedziałek, 14 października 2019, 16:12 "Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow. " Davien poniedziałek, 14 października 2019, 23:42 No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:)" I radzę przeprosić za wyzwiska. A jak jesteś taki odważny to przedstaw się a nie chowasz się za nickiem. Będzie prościej.

Davien
niedziela, 28 marca 2021, 16:17

To jednak tchórzu dalej kłamiesz bo nigdzie nie pisałem o 1973r.

wtorek, 6 kwietnia 2021, 10:20

Zaprzeczasz że to Twoje słowa? " Davien poniedziałek, 14 października 2019, 23:42 No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:)"

środa, 24 marca 2021, 15:40

W ciągu 42-lat eksploatacji samolotów myśliwskich MiG-21 doszło do około 90 wypadków i katastrof. Śmierć poniosło 44 pilotów i trzy osoby na ziemi. W Wojsku Polskim eksploatowano 583 samoloty MiG-21. To daje średnią 2,14, Proszę nie kłamać.

Davien
czwartek, 25 marca 2021, 14:10

Moja pomyłka, sorry.

Ch-22N
wtorek, 23 marca 2021, 13:35

Może to zabrzmi źle, ale pamiętajmy, że celem tych bombowców są polskie miasta. Jednego "Backfire" mniej - trzy polskie miasta ocaleją z nuklearnej zagłady. I tylko to liczy się dla mnie. Płakać nie będę.

Davien
wtorek, 23 marca 2021, 18:05

Akurat nie, celem Tu-22M3 są okręty NATO przede wszystkim a atak na cele naziemne na samym końcu. To jedyny rosyjski samolot nadający się jako tako do ataku na LGU( co prawda raz bo mało z nich wróci z takiej próby).

Ch-22N
wtorek, 23 marca 2021, 20:28

Cel ataku zależy od miejsca stacjonowania danego pułku. Ten akurat stacjonuje pod Kaługą.

Davien
środa, 24 marca 2021, 09:09

Stacjonuje w tej chwili, w razie W na pewno po nich sladu tam nie zostanie.

GB
wtorek, 23 marca 2021, 19:54

Obecnie Tu-22M3 służą w lotnictwie (WKS), a nie marynarce wojennej. Miałeś zresztą użycie w Syrii, gdzie dokonywały nalotów z dużej wysokości bombami niekierowanymi na bezbronne syryjskie miejscowości.

Davien
środa, 24 marca 2021, 09:15

Bo po pierwsze wszystkie niespecjalistyczne maszyny zabrano z lotnictwa floty do WKS po drugie a co miały zrzucac jak poza pociskami Ch-22/15 nie moga nic innego uzywać. Wiec zrzucały bomby grawitacyjne.

GB
środa, 24 marca 2021, 13:12

No jak chcesz kolejny przykład to masz bombardowania miast w Afganistanie. To już były zwykłe naloty dywanowe. Po prostu Tu-22M3 służyły w lotnictwie i marynarce. I równie dobrze można je wykorzystać do misji nad lądem. W Gruzji w 2008 nawet jeden został zestrzelony przez OPL. Obecnie w rosyjskiej marynarce nie ma Tu-22M3, wszystkie są w lotnictwie (WKS).

Davien
czwartek, 25 marca 2021, 14:13

Bo Tu-22M3 poza Ch-22 i Ch-15 przenosi wyłacznei zwykłe bomby grawitacyjne. Po drugie jak pisałęm wszystkie niespecjalistyczne maszyny zostały zabrane i przeniesione do WKS, ale jak sądzisz co w razie W bedą robic? Latać z bombami grawitacyjnymi? Nie sądzę.

GB
piątek, 26 marca 2021, 12:07

No ja myślę że w razie W to na pewno nie będą latać z Ch-22 i Ch-15. Ch-15 dawno zostały wycofane z użycia (kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt lat temu), a w Ch-22 wyszły z resursów. Zwykłe (niezmodernizowane) Tu-22M3 będą latać z bombami grawitacyjnymi.

Fanklub Wschodu
wtorek, 23 marca 2021, 13:33

Śpijcie słodko aniołki.

ABC
wtorek, 23 marca 2021, 13:29

Brawo ! Byle tak dalej !

Luke
wtorek, 23 marca 2021, 13:23

Super to jeden bombowiec mniej ktury moze atakowac RP!

Eee tam
wtorek, 23 marca 2021, 13:23

To w tym modelu nie ma słynnych rosyjskich foteli katapultowanych klasy ZERO-ZERO?

Roman
wtorek, 23 marca 2021, 22:09

Nie one są montowane w polskich mig 29 jak pokazała historia...

Smuteczek
wtorek, 23 marca 2021, 16:39

Oczywiscie ze sa. Problem polega na tym ze załoga dopiero wsiadała. Najpewniej wsiadajac i zapinajac pasy ktos gramolił sie na siedzeniu i chwycił nie to co trzeba... 3 osoby ktore zgineły nie były jeszcze przypiete do foteli...

Dawo
wtorek, 23 marca 2021, 16:25

Sa. I to sa bardzo dobre fotele. Przeczytaj cały artykuł, to się dowiesz dlaczego zginęli. Ja tez nie jestem zwolennikiem Rosji ale bądźmy sorawiedliwi.

Davien
niedziela, 28 marca 2021, 16:19

Nie ma, są fotele klasy 0-130. A zgineli bo nastapiła awaria samolotu który wystrzelił trzy z czterech foteli katapultowych .

Tweets Defence24