Siły zbrojne
Scorpene dla Brazylii przyspieszają
Marynarka Wojenna Brazylii poinformowała, że do zakładu stoczniowego przetransportowano trzy sekcje pierwszego budowanego w tym kraju okrętu typu Scorpene. Jednostka ma zostać zwodowana jeszcze w tym roku.
Montaż końcowy okrętu S40 „„Riachuelo” (S40) odbędzie się w zbudowanym w tym celu zakładzie stoczniowym, położonym w rejonie miasta Itaguaí. Jednostki typu Scorpene powstają bowiem w ramach współpracy przemysłowej koncernu Naval Group i przemysłu brazylijskiego.
Trzy sekcje okrętu zostały przetransportowane z zakładu produkcyjnego (również położonego w Itaguaí) do stoczni. Łącznie ich masa wynosi 619 ton, długość 39,86 m, a wysokość – 12,30 m. Transport na odległości około 5 km (w tym przez kilkusetmetrowy tunel, zbudowany specjalnie w celu połączenia dwóch zakładów) był realizowany przez 11 godzin, za pomocą specjalnego pojazdu. W celu przemieszczenia elementów okrętu niezbędne było też m.in. zamknięcie odcinka drogi BR-493.
Brazylijczycy zakładają, że kolejne dwie sekcje okrętu Scorpene, o masie 487 ton, również zostaną przetransportowane do zakładu stoczniowego. Jednostka ma zostać zmontowana, a następnie zwodowana, jeszcze w tym roku.
Program budowy brazylijskich okrętów podwodnych jest jednak opóźniony w stosunku do pierwotnych planów. Przykładowo w 2015 roku zakładano, że „Riachuelo” rozpocznie próby morskie w lipcu 2017 roku, a jeszcze wcześniej – że okręt zostanie oddany do służby w 2017 roku.
Plan odbudowy brazylijskiej floty okrętów podwodnych w ramach programu PROSUB realizowany jest we współpracy przemysłu francuskiego (Naval Group, wcześniej DCNS). Docelowo zakłada on budowę czterech jednostek typu Scorpene o napędzie konwencjonalnym, jak i jednego okrętu atomowego. Według dostępnych informacji ten ostatni ma wejść do służby nie wcześniej niż około 2030 roku.
Zakres projektu PROSUB obejmuje budowę zakładów przemysłowych, w których budowane są okręty podwodne, jak i szeregu innych instalacji, jak i szeroko zakrojony pakiet szkoleń. Długofalowym celem jest bowiem ustanowienie w Brazylii kompleksowych zdolności, jeżeli chodzi o produkcję i rozwój okrętów podwodnych.
W maju 2017 roku francuskie media, na które powołało się m.in. Defense News poinformowały, że badane są zarzuty korupcyjne w związku z francusko-brazylijską umową z 2008 roku, na bazie której budowane są okręty podwodne. Oskarżeniom tym stanowczo zaprzeczyli jednak przedstawiciele francuskiego koncernu DCNS.