Siły zbrojne
Salkity i Moskity oświetlą wojskowe lądowiska. Nowe zamówienie
Inspektorat Uzbrojenia zawarł umowę na dostawę dwunastu kompletów urządzeń elektroświetlnych typu SALKIT i MOSKIT.
Kontrakt otrzymało konsorcjum zadaniowe złożone z dwóch spółek: SILTEC Sp. z o.o. i POL-MOT Rail Sp. z o.o. Są to jednak tylko polscy pośrednicy, ponieważ jedynym producentem urządzeń MOSKIT i SALKIT jest Metalite Aviation Lighting. Wybór tych zestawów jest zresztą zrozumiały, ponieważ firma ta produkuje jako jedyna zestawy w pełni spełniające ustalania dokumentów NATO STANAG: 3534 i 7025. Były one wykorzystywane m.in. w Afganistanie.
Są to zestawy elektroświetlne już wprowadzone do służby w Siłach Zbrojnych RP – m.in. w jednostce wojskowej nr 4395 w Leźnicy Wielkiej. Inspektorat Uzbrojenia nie ingerował jednak w typ elementów wchodzących w ich skład (np. w typ akumulatorów lub żarówek). Mają one jednak spełniać wymagania określone w kartach katalogowych obu urządzeń oraz spełniać warunki unifikacji i kompatybilności z kompletem urządzenia dostarczonego przez producenta.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem nowe urządzenia elektroświetlne będą służyły do oświetlania pasów startowych i dróg kołowania na lotniskach polowych (lądowiskach). Są to zestawy mobilne i zostaną rozmieszczone w jedenastu jednostkach wojskowych w całej Polsce.
Skład zestawu elektroświetlnego MOSKIT
MOSKIT i SALKIT to urządzenia elektroświetlne montowane na przyczepach jednoosiowych do 1,5 t. Nie muszą być one montowane na stałe i powinny być rozwijane w razie potrzeb zarówno na nawierzchniach sztucznych jak i naturalnych – trawiastych (w czasie mniejszym niż 20 minut tworząc pas startowy o długości 1500 m). Dlatego dostawcy tego typu urządzeń nie są zobligowani do wykonywania jakiejkolwiek prac budowlanych.
Wybrany przez IU system MOSKIT służy do oświetlania całej drogi startowej, dróg kołowania oraz stanowisk postojowych statków powietrznych. Składa się on z:
- przyczepy specjalnej jednoosiowej do 1,5 t;
- 2 dieslowskich zespołów spalinowo-elektrycznych o mocy 2 kW, 240V,50/ 60 Hz typu ASB 2D;
- 18 kompletów lamp dookólnych typu OREL (Omnidirectional Runway Edge Lights);
- 3 kompletów reflektorów kierunkowych typu UAL (Unidirectional Approach Lights);
- 2 kompletów świetlnych wskaźników ścieżki zniżania – TAC PAPI;
- 4 kompletów noktowizyjnych wskaźników ścieżki zniżania – NVG PAPI;
- 2 pulpitów zdalnego sterowania światłami;
- podstaw do montażu lamp, reflektorów i wskaźników ścieżki zniżania;
- zespołu ładowania akumulatorów;
- bębna kablowego z napędem elektrycznym;
- 5 odcinków kabla zasilającego o długości 2x165 m, 1x65 m i 2x 6 m,
Lampy, reflektory oraz wskaźniki ścieżki zniżania mogą być sterowane zdalnie za pomocą pulpitu zdalnego sterowania z odległości 4,5 km. Przy czym reflektory UAL i świetlne wskaźniki ścieżki zniżania TAC PAPI są zasilany z zespołu spalinowo-elektrycznego natomiast pozostały osprzęt „oświetleniowy” jest zasilany z własnych ołowiowych baterii akumulatorowych.
Skład zestawu elektroświetlnego SALKIT
System SALKIT jest wykorzystywany jako uzupełnienie dla MOSKIT-a i nie posiada niektórych elementów z jego wyposażenia – np. świetlnych i noktowizyjnych wskaźników ścieżki zniżania PAPI. Zestaw ten składa się z:
- przyczepy specjalnej jednoosiowej do 1,5 t;
- 64 kompletów lamp dookólnych typu OREL;
- podstaw do montażu lamp;
- zespołu ładowania akumulatorów 3x16 i 1x20;
- zestawu filtrów do lamp OREL.
Lampy OREL są zasilane z własnych ołowiowych baterii akumulatorowych i mogą być sterowane zdalnie za pomocą pulpitu zdalnego sterowania z odległości 4,5 km.
Barroc
Czy wyprodukowanie świateł jest na tyle skomplikowany że nie można go wykonać w polskich firmach?
Marek
No właśnie. Poza tym dziwi mnie zastosowanie wrażliwych na głębokie rozładowanie akumulatorów kwasowo - ołowiowych.
Darek
Ciężko ruszyć z produkcją 12 zestawów tak aby było to opłacalne. Brak efektu skali i kumulacji zamówień. Gdyby miała to dostarczyć Polska firma, kosztowałoby to 3 razy tle co w UK. Weźmy pod uwagę badania, certyfikację oraz start produkcji małego wolumena.
R
Bardzo ciekawe. Własnie takich dobrze opracowanych informacji oczekuję od serwisu.
test
Można, ale zastanów się nad tym i dojdziesz do wniosku , że nikt nie będzie tego projektował, testował, certyfikował itp. dla sprzedaży dajmy na to 11 szt. Kapitalizm - wady i zalety
ciekawy
siltec przerzucił się z tempestów na "latarki"?