Ruszyła produkcja amerykańskich transporterów dla Bułgarii

Autor. Markus Rauchenberger / Wikipedia
Ruszyła produkcja przeznaczonych dla Bułgarii kołowych pojazdów opancerzonych rodziny Stryker. Sofia pozyskała łącznie 183 pojazdy w kilku odmianach, pozwalające zastąpić sprzęt poradziecki.
Bułgaria jesienią zeszłego roku otrzymała zgodę amerykański Departament Stanu na pozyskanie 183 pojazdów rodziny Stryker w kilku wariantach. Oprócz tego Sofia mogła pozyskać m.in. 15 pojazdów wsparcia jak np. samochody ciężarowe Oshkosh HEMTT z modułami ewakuacji MCRS (Modular Catastrophic Recovery System), zdalnie sterowany moduły uzbrojenia M153A3 CROWS, czy różnego typu karabiny maszynowe przeznaczone do wyposażenia na pojazdach.
Maksymalna cena takiego pakietu miała wynosić 1,5 mld USD. Po zatwierdzeniu zakupu przez bułgarski parlament została ona zmniejszona do 1,208 mld dolarów. W ramach puli 183 pojazdów rodziny Stryker Bułgarzy kupili odpowiednio:
- 90 bojowych wozów piechoty M1296 Dragoon;
- 17 transporterów opancerzonych M1126;
- 9 wozów wsparcia inżynieryjnego M1132;
- 33 wozów dowodzenia M1130;
- 24 wozów ewakuacji medycznej M1133;
- 10 wozów rozpoznania skażeń M1135.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
W pierwszej połowie sierpnia bułgarskie Byłgarsko nacionałno radio poinformowało, że w Stanach Zjednoczonych rozpoczęła się produkcja pierwszych pojazdów dla Sofii. Ich producentem jest koncern General Dynamics Land Systems, który ma dostarczyć pierwsze wozy do zamawiającego do końca września (miesięcznie ma produkować 10 sztuk), gdzie w lokalnych zakładach TEREM-Ivaylo nastąpi ich doposażenie wraz z końcowym montażem. One same obecnie przechodzą gruntowną modernizację infrastruktury.
Mają one docelowo stać się regionalnym centrum serwisowym pojazdów rodziny Stryker, co przyniesie wymierne zyski rodzimemu przemysłowi oraz zwiększy ogólną sprawność posiadanej przez bułgarską armię floty. Amerykanie mają oprócz tego przekazać stronie bułgarskiej technologię dotyczącą produkcji amunicji 30x173 mm wykorzystywaną m.in. przez pojazdy M1296 Dragoon. Przewiduje się także potencjalne rozpoczęcie we wspomnianych zakładach części zamiennych do wozów rodziny Stryker.
Czytaj też
Cały zakup odbywa się w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales) i pozwoli na zastąpienie dotychczas używanych pojazdów w standardzie poradzieckim jak np. kołowe transportery opancerzone BTR-60 i części gąsienicowych MT-LB. W przypadku tych pierwszych w aktywnej służbie ma pozostawać kilkadziesiąt sztuk (około 20 pojazdów w odmianie BTR-60PB-MD1), zaś w rezerwie pozostawać ma jeszcze kilkaset sztuk (100-110 sztuk przekazano Ukrainie, gdzie mają one przejść modernizację.

Autor. Defense Visual Information Distribution Service
M1126 Stryker to amerykański kołowy transporter opancerzony opracowany przez General Dynamic Land Systems Canada (GDLS-C) na bazie rodziny wozów LAV III dla armii amerykańskiej. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik Caterpillar C7 o mocy 350 KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu do 96 km/h (przy masie własnej 16,5 tony). Uzbrojenie główne wozu zostało umiejscowione w zdalnie sterowanym module uzbrojenia Protector i stanowi je wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny Mk 19 kal. 40 mm. Istnieje możliwość integracji z nim innych modułów uzbrojenia oraz systemów wieżowych wyposażonych w różnego typu armaty małokalibrowe.
Opancerzenie Strykera zapewnia jego załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm dzięki implementacji pancerza ceramicznego na bazowym kadłubie wykonanym ze stalowych płyt o wysokiej twardości. Co więcej, na pojeździe można implementować pancerz siatkowy/prętowy, który zwiększa jego odporność na pojedyncze głowice kumulacyjne. Pojazdy te są obecnie wykorzystywane przez takie kraje jak USA, Ukraina, Tajlandia a w przyszłości wykorzystywać je zamierzają także Macedonia Północna i Bułgaria.

Autor. 199th Training Centre/Defense of Ukraine
M1296 Dragoon to kołowy bojowy wóz piechoty powstały na bazie transportera opancerzonego M1126 Stryker produkowany przez koncern General Dynamic Land Systems . Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata napędowa XM813 kal. 30 mm (zasilana amunicją 30x173 mm, której zapas wynosić ma 156 naboi), z którą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy M240C kal. 5,56 mm (z zapasem naboi wynoszącym 400 sztuk). Całość została umieszczona w bezzałogowym systemie wieżowym MCT-30 od norweskiego koncernu Kongsberg.
Jednostkę napędową wozu stanowi silnik Caterpillar C7 o mocy 350 KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu do 100 km/h (przy masie własnej 19,5 tony). Opancerzenie kadłuba pojazdu ma zapewniać jego załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm dzięki implementacji pancerza ceramicznego na bazowym kadłubie wykonanym ze stalowych płyt o wysokiej twardości. Co więcej, na pojeździe można implementować pancerz siatkowy/prętowy, który zwiększa jego odporność na pojedyncze głowice kumulacyjne. Dotychczas zakupiły go wyłącznie Stany Zjednoczone oraz Bułgaria.

Autor. Gertrud Zach/Wikipedia
DanielZakupowy
Kto teraz kupi ruski sprzęt - zachód ma swój, Chińczycy swój, Indusi swój.... Afryka?