Austriacka minister obrony Klaudia Tanner wzięła udział w uroczystym przekazaniu koncernowi KMW pierwszego egzemplarza czołgu Leopard 2A4, który zostanie poddany pracom modyfikacyjnym. Prace mają objąć łącznie 56-58 czołgów.
Prace mają objąć m.in. wymianę przyrządów obserwacyjno-celowniczych, zwłaszcza tych odpowiedzialnych za obserwację w nocy, czy hydraulicznych systemów odpowiedzialnych za obrót wieży na elektryczne (jak w Leopard 2PL). Kolejne czołgi mają zostać wysłane do KMW w celu przeprowadzenia na nich prac jeszcze w tym roku. Po zakończeniu tego programu modyfikacyjnego planuje się zwiększenie odporności czołgu poprzez integrację dodatkowych elementów pancerza jak np. zestawu wykorzystywanego w wersji A7, o czym wspominał rzecznik prasowy austriackiego ministerstwa obrony w lutym tego roku. Wartość podpisanego kontraktu pomiędzy austriackim MON-em a koncernem KMW wyniosła 240 mln euro.
Aktualnie zakładane prace modyfikacyjne są przykładem budżetowego podejścia do poprawy osiągów austriackich Leopardów 2A4, jednak zapewnią im możliwość eksploatacji na kolejne lata. Niewykluczone, że po wykonaniu zaplanowanych zmian zostaną podjęte decyzje o dalszych pracach ulepszających, ale już modernizacyjnych, znacząco zwiększających zdolności bojowe. Obecnie na stanie tamtejszych wojsk lądowych ma znajdować się w czynnej służbie od 40 do 56 wozów w wersji A4 oraz kilkanaście w rezerwie sprzętowej (40 z nich zostało sprzedanych do KMW). Zostały one zakupione od Holandii w latach 90. XX wieku.
Czytaj też
Leopard 2A4 to niemiecki czołg podstawowy produkowany od 1985 roku, jako kolejny wariant Leoparda 2, będący ostatnią jego wersją wdrożoną w czasie Zimnej Wojny. Uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata Rh-120 L/44 kal. 120 mm z jednostką ognia wynoszącą 42 naboje. Sprzężony z nią został uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm, identyczny został umieszczony na stropie wieży. Jednostkę napędową stanowi 12-cylindrowy silnik MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Pozwala to na rozpędzenie czołgu do 68 km/h podczas jazdy do przodu oraz 31 km/h w czasie przemieszczania się w tył. Do tej wersji docelowo modernizowano wszystkie wcześniejsze wersje Leoparda 2 (A0-A3).
naczelny wuc
z leoparda 2a4 na leoparda 2a4
szczebelek
Oddali czołgi prosto do producenta u nas postawiono na modernizację w kraju nie mając gwarancji, że dostaniemy 150 kompletów części potrzebnych do remontu sprzętu.
RAF
szczebelek@ I bardzo dobrze, ze w kraju. Pieniadze zostaja w duzej mierze w Polsce, a przemysl nabywa nowych kompetencji. A, ze niemiaszki opzniaja sie z dostawami czesci to taki juz ich "urok", nic nowego.
wert
sratatata. Nasi swego czasu liczyli taki wariant. Przebudowa wanny kadłuba, wieży bez łapacza kul, zawieszenia pod dopancerzenie SKO Koszty wychodziły na poziomie zakupu nowego wozu. Tutaj ponad 4 mln EU za wymianę hydrauliki na elektrykę i moderka SKO. Niezła kasa