Rozwój infrastruktury Żelaznej Dywizji z poszanowaniem historii

Na terenie Białej Podlaskiej trwa budowa infrastruktury dla 18. Dywizji Zmechanizowanej . Za realizację odpowiada Lubelski Rejonowy Zarząd Infrastruktury. Roboty budowlane zostały poprzedzone opracowaniem koncepcji architektoniczno - urbanistycznej.
Projekt jest wyjątkowy z uwagi, że poza rozwojem infrastruktury dla Wojska Polskiego, z szacunkiem pozwoli przetrwać już obecnym w Białej Podlaskiej obiektom historycznym. Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Lublinie trafił tu na problem - współczesne plany kłócą się z istniejącymi obiektami historycznymi. W skład tych elementów przeszłości z, których niektóre pamiętają czasy II Wojny Światowej wchodzi zabytkowy hangar lotniczy, bocznica kolejowa oraz relikty zabudowy dawnej Podlaskiej Wytwórni Samolotów.
Czytaj też
W ramach rozwoju postanowiono ocalić historyczne obiekty przez niekonwencjonalne rozwiązanie. Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Lublinie postanowił zdemontować stary hangar lotniczy tak, by był możliwy jego ponowny montaż. Proces rozbiórki i odbudowy wymagał uwzględnienia założeń Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora zabytków oraz unikatowych rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w hangarze. Przy współpracy z Delegaturą Urzędu Ochrony Zabytków w Białej Podlaskiej udało się wypracować rozwiązanie.
Czytaj też
Hangar z wyglądu przypominał konstrukcję mostów składanych wielokrotnego użytku, co determinowało precyzyjne podejście do rozbiórki. Rozbiórka wymagała precyzji, dokumentacji oraz konsultacji z konserwatorem zabytków i specjalistą mającym wiedzę na temat kratownic z lat 40. XX wieku.
Demontaż podzielony był na odpowiednie etapy, które składały się z: -Inwentaryzacji każdego osobnego elementu -Odcięcia budynku od sieci energetycznej -Oznaczenia stalowych części -Demontażu dachu, przeszklenia i konstrukcji kratowniczej -Złożenie wszystkich elementów w wyznaczonym miejscu, by możliwe było ponowne ich złożenie.
Demontaż trwał cztery tygodnie. W proces zaangażowano specjalistów ds. rozbiórki. Zaangażowano taki sprzęt jak: podnośniki nożycowe, dźwigi i systemy zabezpieczeń. Celem działań było nie tylko umożliwienie wybudowania nowej infrastruktury dla Żelaznej Dywizji w Białej Podlaskiej, ale także zapewnienie możliwości odtworzenia historycznego hangaru w nowym miejscu. Obiekt jako przykład myśli inżynieryjno-wojskowej z minionych lat zostanie wkrótce znowu złożony. W ten sposób Wojsko Polskie rozwija się z poszanowaniem dla historii.
szczebelek
Przecież to bez sensu pod kątem wojskowym...
Leonidas
to poszanowanie "historii" kosztowało pewnie słono, w razie "W" przejdzie do historii w ekspresowym tempie. Osobiście nie widzę w tego typu konstrukcjach niczego interesującego, bicie piany w szklance wody.
Nico44
zobacz jak budowano takie hangary lotnicze przed 2 wojną światową też nie były to konstrukcje które wyglądały na trwałe . obecnie nie mamy czasu na budowanie betonowych kolosów . beton i żelbeton jest wykorzystywany do budowania umocnień tarczy wchód