Reklama

Rozwój infrastruktury Żelaznej Dywizji z poszanowaniem historii

Autor. Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych / Facebook

Na terenie Białej Podlaskiej trwa budowa infrastruktury dla 18. Dywizji Zmechanizowanej . Za realizację odpowiada Lubelski Rejonowy Zarząd Infrastruktury. Roboty budowlane zostały poprzedzone opracowaniem koncepcji architektoniczno - urbanistycznej.

Projekt jest wyjątkowy z uwagi, że poza rozwojem infrastruktury dla Wojska Polskiego, z szacunkiem pozwoli przetrwać już obecnym w Białej Podlaskiej obiektom historycznym. Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Lublinie trafił tu na problem - współczesne plany kłócą się z istniejącymi obiektami historycznymi. W skład tych elementów przeszłości z, których niektóre pamiętają czasy II Wojny Światowej wchodzi zabytkowy hangar lotniczy, bocznica kolejowa oraz relikty zabudowy dawnej Podlaskiej Wytwórni Samolotów.

    W ramach rozwoju postanowiono ocalić historyczne obiekty przez niekonwencjonalne rozwiązanie. Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Lublinie postanowił zdemontować stary hangar lotniczy tak, by był możliwy jego ponowny montaż. Proces rozbiórki i odbudowy wymagał uwzględnienia założeń Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora zabytków oraz unikatowych rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w hangarze. Przy współpracy z Delegaturą Urzędu Ochrony Zabytków w Białej Podlaskiej udało się wypracować rozwiązanie.

      Hangar z wyglądu przypominał konstrukcję mostów składanych  wielokrotnego użytku, co determinowało precyzyjne podejście do rozbiórki. Rozbiórka wymagała precyzji, dokumentacji oraz konsultacji z konserwatorem zabytków i specjalistą mającym wiedzę na temat kratownic z lat 40. XX wieku.

      Demontaż podzielony był na odpowiednie etapy, które składały się z: -Inwentaryzacji każdego osobnego elementu -Odcięcia budynku od sieci energetycznej -Oznaczenia stalowych części  -Demontażu dachu, przeszklenia i konstrukcji kratowniczej -Złożenie wszystkich elementów w wyznaczonym miejscu, by możliwe było ponowne ich złożenie.

      Demontaż trwał cztery tygodnie. W proces zaangażowano specjalistów ds. rozbiórki. Zaangażowano taki sprzęt jak: podnośniki nożycowe, dźwigi i systemy zabezpieczeń. Celem działań było nie tylko umożliwienie wybudowania nowej infrastruktury dla Żelaznej Dywizji w Białej Podlaskiej, ale także zapewnienie możliwości odtworzenia historycznego hangaru w nowym miejscu. Obiekt jako przykład myśli inżynieryjno-wojskowej z minionych lat zostanie wkrótce znowu złożony. W ten sposób Wojsko Polskie rozwija się z poszanowaniem dla historii.

      WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km
      Reklama

      Komentarze

        Reklama