Rozpoznawczy JSTARS na bazie Bombardiera?

19 czerwca 2015, 15:51
Ilustracja: Lockheed Martin.
Reklama

Koncerny Lockheed Martin, Raytheon i Bombardier wspólnie złożą ofertę na system rozpoznania obieków lądowych nowej generacji dla USAF typu JSTARS.

Zgodnie z oficjalnym komunikatem Lockheed Martin będzie pełnić rolę integratora systemu. Raytheon będzie odpowiedzialny za dostarczenie systemów rozpoznania, nadzoru, obserwacji i wywiadu obiektów naziemnych, integrację urządzeń przeznaczonych do wykonywania zadań oraz dostarczenie środków łączności. Z kolei Bombardier będzie odpowiadać za przygotowanie samolotu Global 6000, stanowiącego platformę dla JSTARS.

Oferowany wspólnie przez Lockheed Martin, Raytheon i Bombardier system rozpoznawczy ma mieć modułową budowę i charakteryzować się otwartą architekturą, w celu umożliwienia dostosowania do zmieniających się wymogów pola walki. Jednocześnie wykorzystanie odrzutowca biznesowego Bombardier ma spowodować ograniczenie kosztów wykorzystania systemu.

Zmodyfikowane samoloty Global Express, dostarczone przez Bombardier i oznaczone w siłach zbrojnych jako E-11A są obecnie używane przez USAF jako retranslatory w ramach programu Battlefield Airborne Communications Node. Służą m.in. do przekazywania informacji pomiędzy różnymi (również niekompatybilnymi) systemami wymiany danych używanymi w siłach zbrojnych.

JSTARS to system rozpoznania obiektów naziemnych, używany przez US Air Force. Obecnie wykorzystuje maszyny E-8C (oparte na konstrukcji wariantu Boeing 707), które charakteryzują się relatywnie wysokimi kosztami eksploatacji. Są wyposażone m.in. w stacje radiolokacyjne, pozwalające na obserwację celów naziemnych na znacznym obszarze. Maszyny E-8C były wielokrotnie używane operacyjnie, w tym w Iraku (również w czasie operacji Pustynna Burza).

Przewiduje się, że umowa dotycząca budowy dla USAF systemu JSTARS nowej generacji zostanie podpisana w 2017 roku. W postępowaniu weźmie także udział konsorcjum Northrop Grumman, General Dynamics i L-3, oferujące maszynę na bazie samolotu Gulfstream G650.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 0
Reklama
No results found.
Tweets Defence24