Kontrakt za 348 milionów funtów przewiduje budowę trzech pełnomorskich okrętów patrolowych OPV (Offshore Patrol Vessel) o długości 90 m, a więc o większej wyporności i dłuższych niż obecnie wykorzystywane w Royal Navy okręty typu River (wyporność 1700 t i długość 79,5 m) i HMS „Clyde” (wyporność 2000 t i długość 81,5 m). Na nowych jednostkach będzie więc więcej miejsca dla załogi, pomieszczenia magazynowe oraz kontenery zadaniowe.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem nowe OPV „…będą używane do wsparcia działań antyterrorystycznych, antypirackich i zwalczania przemytu na wodach otaczających Wielką Brytanię i będą chroniły interesy tego kraju na świecie”. Będą się one poruszały z maksymalną prędkością 24 w, a ich zasięg wyniesie 5500 Mm.
Nowy kontrakt nie jest zaskoczeniem, ponieważ już 6 listopada 2013 r. Royal Navy zawarła wstępne porozumienie (Agreement in Principle) z BAE Systems w tej sprawie zgadzając się między innymi na: liczbę zbudowanych jednostek (3), cenę (348 milionów funtów uwzględniając wsparcie techniczne i części zamienne), założenia projektowe (w oparciu o projekt River) oraz zdolności śmigłowcowe (lądowisko zdolne do przyjmowania co najmniej śmigłowców Merlin – a więc o ciężarze ponad 10 t). Obecnie wiadomo również, że konstruktorzy będą korzystali z projektu trzech patrolowców typu Amazonas zbudowanych dla sił morskich Brazylii w latach 2012-2013.
Dla BAE Systems jest to bardzo ważny kontrakt nie tylko jeżeli chodzi o wielkość zamówienia, ale przede wszystkim ze względu na możliwość odzyskania pieniędzy zainwestowanych wcześniej w personel, technologie i zakłady. Ponadto stocznie dotrwają bez zwolnień do czasu rozpoczęcia prac nad nowymi fregatami typu 26. Produkcja zamówionych obecnie patrolowców ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, a pierwszy okręt ma być gotowy w 2017 r.