Reklama

Siły zbrojne

Royal Navy kupiła nawodny bezzałogowiec

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Podczas Tygodnia Sił Zbrojnych BAE Systems i Królewska Marynarka Wojenna Wielkiej Brytanii (Royal Navy) ogłosiły zawarcie kontraktu o wartości 3,2 mln GBP na dostawę autonomicznej łodzi półsztywnej Pacific 24. Ma ona stanowić wyposażenie okrętów Royal Navy.

Autonomiczne zdolności łodzi półsztywnej (RIB) BAE Systems Pacific 24 (P24), podstawowego elementu floty nawodnej, mogą znacznie zwiększyć zdolność Royal Navy do ochrony marynarzy znajdujących się w zasięgu jej operowania, ponieważ zmodernizowana łódź jest w stanie wykonać swoje zadania bez załogi i może być kierowana z okrętu.

Autonomiczna P24 została zakupiona w ramach programu Navy X (akceleratora autonomii i skuteczności Royal Navy), który ma na celu dostarczanie nowych technologii w ręce marynarzy i piechoty morskiej.

Minister ds. Zamówień Obronnych, Jeremy Quin, powiedział: „Rozpoczęcie prób bezzałogowej łodzi Pacific 24 jest ważnym krokiem naprzód w rozwoju autonomicznych zdolności Royal Navy do zagwarantowania, że nasza flota pozostanie w czołówce innowacji i technologii wojskowych, gotowa sprostać ewoluującym zagrożeniem współczesnej wojny”.

Brooke Hoskins, dyrektor ds. produktów i usług szkoleniowych w BAE Systems, powiedziała: „Fantastycznie jest widzieć, jak pierwsza autonomiczna łódź Pacific 24 Royal Navy wypływa na szerokie wody w tym trudnym czasie. Ten milowy krok był celem, odkąd w zeszłym roku zademonstrowaliśmy jej autonomiczne możliwości.

„Jest to kluczowy krok we wspieraniu projektu Navy X, przekształcając to, co pierwotnie było innowacyjnym eksperymentem badawczo-rozwojowym, w rzeczywiste zdolności Royal Navy. Kontrakt ten jest jedną z pierwszych umów na autonomiczne łodzie w projekcie Navy X. Z dumą wspieramy autonomiczne wymagania Royal Navy, obejmujące zwiększenie jej skuteczności operacyjnej przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia, lub zagrożenia, marynarzy” – dodała.

Kmdr ppor. Rob Manson, szef ds. wymagań projektu Navy X, powiedział: „Autonomiczna P24 to nie tylko krok naprzód dla Royal Navy w operacjach bezzałogowych, ale także zapewnienie, że pozostajemy w czołówce ulepszeń technologicznych i innowacji.

„Pierwsze zadania będą prawdopodobnie znane naszym załogom okrętów Royal Navy, które już obsługują załogowe PIB R24, jednak autonomiczny charakter tej łodzi daje ogromne możliwości i elastyczność działania. Dodatkowo tę zdolność można nieustannie ulepszać, dzięki stałym aktualizacjom i modernizacji, co zapewni regularne polepszanie zdolności naszych okrętów i możliwości działania przez marynarzy” – dodał.

Pomyślne wodowanie łodzi miało miejsce w Trafalgar Wharf w Portsmouth na początku tego miesiąca, pomimo wyzwań związanych z obecną pandemią COVID-19.

BAE Systems i Navy X będą nadal współpracować przy opracowywaniu swojej pierwszej autonomicznej P24, która przejdzie serię prób akceptacyjnych w 2020 r.

Sukces tych prób może zdecydować, czy Royal Navy zdecyduje się na zmodernizowanie, czy zamówienie całej floty takich jednostek. Może to obejmować ich wdrożenie jako wyposażenia przyszłych okrętów, takich jak fregaty typu 26 lub typu 31.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Generalnie dla aktywnej obrony Baltic Pipe potrzebna jest ciągła obecność na całej linii licznych dronów nawodnych i podwodnych. Powinny być zbudowane w układzie uzupełniania paliwa na morzu - by ich dyspozycyjnośc była praktycznie stała. Pod tym względem drony buja na głowę platformy załogowe. No i dopuszczalne ryzyko misji - a Rosjanie właśnie gotują wojnę hybrydową - zdecydowanie stawia drony przed platformami załogowymi. Podobnie ma się rzecz z zabezpieczeniem portów, redy, innej infrastruktury np. farm wiatraków, czy platform wydobywczych.

  2. Ha ha ha

    Eeeeetaaaam. Zakup dronów? Morskich? A po co, skoro może Niemcy sobie kupią? A my to dopiero podniesiemy walory bojowe naszej floty "holowniczo-ratowniczej", gdy tylko rozstrzygniemy przetarg na... remont klimatyzacji na OHP. Tym to dopiero minister Błaszczak potrząśnie światem. Bójcie się piraci! Bójcie się wrogowie. Bo nasza Marynarka musi być silna!

  3. mały-pływak

    Do partolowania Baltic Pipe - kupić 3-4 szt.

  4. droma

    cos wspanialego do rzniecia abr-k ,brawo tomi...

  5. Animator

    Będą parami pływać wokół lotniskowcow

Reklama