Reklama

Siły zbrojne

Rosyjsko-amerykańskie "bliskie spotkanie" na Morzu Arabskim

Fot. U.S. Navy
Fot. U.S. Navy

Amerykański niszczyciel rakietowy USS Farragut (DDG-99) typu Arleigh Burke wchodzący w skład V Floty U.S. Navy brał udział w incydencie w północnej części Morza Arabskiego, gdzie rosyjski okręt wywiadowczy Iwan Churs miał „agresywnie” zbliżyć się do amerykańskiego okrętu powodując ryzyko niebezpiecznej kolizji.

Według komunikatu wydanego przez U.S. Navy rosyjski okręt miał zbliżać się od prawej burty do amerykańskiego jednostki prowadzącej rutynowy patrol na wodach międzynarodowych na kursie kolizyjnym. USS Farragut pięciokrotnie wezwał Iwana Chursa dźwiękowym sygnałem ostrzeżonych do zmiany kierunku i poprosił o zmianę kursu w celu niedopuszczenia do kolizji zgodnie z międzynarodowym prawem morskim.

Początkowo rosyjski okręt wojenny miał odmówić zmiany kursu, ostatecznie jednak skręcił, wymijając amerykański odpowiednik, za jego rufą przy prawej burcie oddalając się. W przypadku ewentualnej kolizji istniało duże ryzyko ciężkiego uszkodzenia, a nawet zatopienia jednego lub obu okrętów oraz ofiar w ludziach i niebezpiecznych perturbacji międzynarodowych.

Rosyjskie ministerstwo obrony w oficjalnym komunikacie odniosło się do tego incydentu, dementując oświadczenie strony amerykańskiej. Oświadczenie wydał Minister Obrony Federacji Rosyjskiej Siergiej Szojgu. Zdaniem Rosjan amerykański okręt wojenny znajdując się z lewej burty rosyjskiego odpowiednika i ich zdaniem powinien zmienić kurs zgodnie z międzynarodowym prawem morskim. Ponadto USS Farragut miał według Minobrony przeciąć kurs Iwana Chursa, co miało być "nieprofesjonalnym" posunięciem ze strony amerykanów.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (30)

  1. Ma

    Początek filmu Rosjanie są z prawej strony, mieli pierwszeństwo.

    1. Ali

      Guzik wiesz o prawie morkim ! To nie samochody imbecy...

    2. imbecyl cie zrobil

      Z filmu nie wynika jakim kursem plynely obie jednostki.

  2. bryxx

    Na pewno mie znam sie na prawie morskim, nie chce mi sie szukać i czytać tego prawa, bo i nic to nie da, bowiem zapewne trzeba by jeszcze poczytać interpretacje i jakieś orzeczenia w tej sprawie. Nie po to ludzie poświęcaj lata nauki i praktyki , aby uważać że po 20 minutowej lekturze jest sie znawcą. Jednak na filmie to amerykanie mają rosjan z prawej i to oni po wykonanych manewrach są przed rosyjska jednostką. czyli z przodu, czyli wyprzedzili rosjan. Co to oznacza? Na filmie widac że kurs obu jednostek był zbieżny ale kto jak płynął to sie nie da ocenić, chyba jakby pokazali obraz z satelity.

    1. Davien

      Bryxx, to tak dla twojej wiedzy Burke: prędkośc optymalna/patrolowa-20w Iwan Churs predkość maksymalna-20w

    2. No i co z tego?

  3. Lord Godar

    A to jakaś zwężka była na tym morzu ? Prawy pas się kończył i ruscy chcieli na "suwak" ? Może jest wielkie , ale zawsze znajdzie się jakiś debil , który uzna że to akurat on tędy musi płynąć . Kiedyś się na jakiejś prowokacji poślizgną ...

    1. Davien

      Godar, dla Burke'a 20 w to predkość optymalna,i z taka zapewne płynał, dla Chursa 20w to maksymalna z watrem z rufy.

    2. A skad wiesz ze z taka predkoscia plynal?

  4. AWU

    Incydent rodzi pytanie PO CO rosyjski okręt w ogóle zbliżył się do amerykańskiego niszczyciela? Typowo rosyjska mentalność, najlepszym przykładem rosyjskie samoloty wlatujące w międzynarodowe korytarze cywilne z wyłączonymi transponderami, już nie szczyt głupoty lecz działanie wręcz zbrodnicze. Jak najlepiej podsumował to gen G.S. Patton, próba zrozumienia azjatyckiej mentalności Rosjan zupełnie bezcelowa, należy zdać sobie sprawę z tego że są zapijaczonymi azjatyckimi SOBs dla których życie ludzkie nie przedstawia żadnej wartości i traktować ich odpowiednio.

    1. Owszem rosjanie lataja i zblizaja sie do "wojskowych" maszyn NATOW-skich bez transpondera w międzynarodowej przestrzeni. Ale nigdzie nie czytałem aby to robili w korytarzach powietrznych, jeśli wiesz co to jest korytarz. To tak gwoli obiektywizmu i realizmu. Warto znać znaczenie wypowiadanych słów.

  5. ciekawy

    chłopaki robili wyścigi na 3/4 mili?

    1. Polak

      To jak starą ładą chciałbyś się ścigać mustangiem :)

    2. Chłopaki z amerykańskiej kotłowni zastanówcie się nad linią dowodową. To niby wolniejszy wyprzedza szybszego i dlatego i ten szybszy ma pierwszeństwo? Bo kto kogo miał z prawej chyba nie podlega dyskusji? Najpierw udowadniacie że tutaj ma zastosowanie jakieś prawo o wyprzedzaniu po czym udowadniacie że rosjanie nie mieli prawa wyprzdzić amerykanów. Podziwiam waszą inteligencję. A kto miał pierwszeństwo nie mam pojecia. Ale naprawdę chłopaki szacun za inteligencje i logike waszych dowodów.

  6. Zeglarz

    Najpierw z prawej był Rosjanin. I wtedy miał pierwszeństwo a Amerykanie wymusili. A potem Rus znalazł się już w sektorze 135 stopni z tyłu i Amerykanin był w pozycji doganianego czyli mającego pierwszeństwo. I wtedy Rus musiał ustąpic. I ostatecznie to uczynil choć zbyt późno. W obu sytuacjach doszło do "nadmiernego zblizenia" w rozumieniu MPDM. Ale wywołał sytuację Amerykanin- film nie pokazuje tego momentu, w którym Amerykanin kręci w lewo ustawiając się przed dziobem Rusa. Ale było to zapewne b.blisko.

    1. Davien

      zeglarz, jedna rzecz obala twoje dywagacje: USS Farragut predkośc optymalna ma 20w i z taka płynał zapewne, Iwan Churs wyciąga te 20w z wiatrem od rufy i przeciążając maszyny.

    2. Łukasz

      100/100

    3. To się zastanów co piszesz. Twierdzisz ze obowiazuje reguła wyprzedzania, po czym udowadniasz rosjanie byli duzo wolniejsi a nastepnie twierdzisz ze amerykanie mieli pierwszeństwo choc jako szybsi to oni wyprzedzali.Mistrzostwo logiki. W tym udowadnianiu wyższości ameryjanów to sie juz tak zaplatałeś że az mi cie prawie cie żal.

  7. Pim

    Jednego nie rozumiem: Niszczyciel klasy Arleigh Burke ma prędkość max. rzęduu 30 w. Jaką prędkość ma okręt wywiadowczy? 20 - 22 - 24 w? Trzeba wrzucić turbiny gazowe prędkości maksymalnej, zwiększyć prędkość i oddalić się od agresywnego Janusza....Przy turbinach gazowych zwiększenie do prędkości maksymalnej jest liczone w minutach.

    1. Davien

      PiM, ale po co? Rosjanin palił turbiny usiłujac dogonic i wyprzedzic albo staranowac( choc chyba tak szaleni nie byli) USS Farragut i jak widac na filmie wymiekł i odpadł zostając za rufa.

    2. -CB-

      Te turbiny to chyba spalił już wcześniej i to w piecu, bo okręty typu Jurij Iwanow są wyposażone w dwa diesle...

    3. Davien

      A jak to różnica w tym kto miał pierwszenstwo?

  8. Pim

    Niszczyciel klasy Arleigh Burke, ma prędkość maksymalną powyżej 30 w. Przy napędzie turbinami gazowymi, przejście z prędkości ekonomicznej do maksymalnej to kwestia 2,3 minut? Twierdzenie, że rosyjski statek rozpoznawczy z prędkością maksymalną na poziomie 18, 20 w "zagrażał" amerykańskiemu niszczycielowi to jakiś żart. Jak by chcieli to po przestawieniu telegrafu maszynowego na full, zostawili by go po chwili w bezpiecznej odległości. Chcieli się chłopcy pobawić w to kto ma silniejsze nerwy. Jak za "starych dobrych czasów" .

    1. Po co

      Ciekawe, że w ogóle pieszesz w obronie ruskich? Po co?

    2. Davien

      PiM, ty moze zamiast czepiac sie Burke'a pomyśl czemu rosyjski okret przeciążał turbiny usiłujac w ogóle gonić Farraguta. Dla Burke'a 20w to predkośc optymalna i z taką zapewne płynał, dla Rosjanina to maksymalna.

    3. -CB-

      Davien, ale 18280 mają dwa diesle...

  9. Jack

    Ciekawe... Wyglądało jakby Rosjanie rozwinęli maksymalną prędkość, aby wykorzystać dogodną pozycję i znaleźć się bliżej jednostki USA

    1. Davien

      Jack, pewnie palili turbiny bo co co dla Farraguta było normalna predkościa patrolowa czyli 20w dla Rosjanina było maks.

    2. asad

      Wątpię czy mieli odpowiednie ilości węgla.

    3. Ali

      Niech nie szaleją , zużyją cały węgiel i jak wrócą ???

  10. Smuteczek

    Ktos sie zna na prawie morskim? Ko miał prawo drogi?

    1. Rhotax

      Nie wolno pływać kursem kolizyjnym stwarzającym zagrożenie . Prowokacja -- i US powinni ich ostrzelać ostrzegawczo. Wtedy by lamentowali .

    2. Marek1

      Jak się postaram i odpowiednio ustawię to ZAWSZE będę miał prawo drogi morskiej. Myślcie ludzie, to naprawdę NIE boli ... ;)

    3. eskalacja.

  11. Veritas

    Warto byłoby wspomnieć pewne mało znane zdarzenie, które miało miejsce na Morzu Barentsa w 1992 roku. Amerykański okręt podwodny USS Baton Rouge typu Los Angeles, podczas tajnej misji w rejonie wyspy Kildin na Północ od Półwyspu Kolskiego, zderzył się z radzieckim okrętem podwodnym Kostroma, projektu 945. Amerykański okręt podwodny po zderzeniu wymagał kapitalnego remontu, a następnie w 1993 roku został przeniesiony do rezerwy i ostatecznie jako pierwsza jednostka swojego typu, został wycofany ze służby w 1995 roku. Dla porównania radziecki okręt podwodny o tytanowym kadłubie, doznał w wyniku tej kolizji jedynie niewielkich uszkodzeń, które zostały szybko naprawione i jednostka wróciła do służby. Amerykański okręt podwodny USS Baton Rouge (SSN-689) doznał poważnych uszkodzeń, w tym pęknięcia kadłuba ciśnieniowego. US Navy na początku bagatelizowała ich skalę, ale następnie przyznała, że przywrócenie okrętu do służby wymagałoby przeprowadzenia kapitalnego remontu. Koszty okazały się jednak tak wysokie, że ostatecznie zrezygnowano z przeprowadzenia naprawy. Amerykański okręt został został zdezaktywowany w dniu 1 listopada 1993 roku w stoczni Mare Island w Vallejo w stanie Kalifornia, a następnie zezłomowany w stoczni Puget Sound w Bremerton w stanie Waszyngton. K-276 Kostroma została skierowana do remontu w stoczni Nerpa w Snieżnogorsku w Obwodzie Murmańskim, który zakończył się w dniu 29 czerwca 1992 roku. Radziecki okręt po tym incydencie otrzymał cyfrę 1 namalowaną na kiosku, zgodnie z tradycją morską wskazującą liczbę zwycięstw...

    1. Qwest

      Podobnie w Niemczech i krajach bogatszych złomuje się takie samochody, które u nas jeżdżą jeszcze 20 lat.

    2. Davien

      Veritas tylko ci przypomne ze rosyjska Sierra uderzyła w 688 od dołu kioskiem . USS Baton Rouge nei wymagał kapitalnego remontu ale sie okazało ze zwyczajnie z powody nadchodzacego MLU i wymiany paliwa jądrowego cała zabawa jest nieopłacalna wiec wycofali ponad 20-sto letni okret. Rosjanie mając całe 4 Sierry nie mieli tej wygody:)

  12. inksiu

    Ruscy chcą sięścigać. Już niejeden wyścig przegrali na przykład na księżycu ich noga nie stanęła a w 1989roku od kosztownych zbrojeń zbankrutowali.

    1. Łowca trolli

      inksiu, jeśli chodzi o przegrany przez jankesów wyścig w dziedzinie technologii kosmicznych, to warto wspomnieć, że od 2011 roku utracili zdolność lotów załogowych i są całkowicie zależni od rosyjskich Sojuzów... ;-)

    2. Piotr

      Tylko dlatego bo są TANIE ! Traktują was jak dostawce pizzy :P

  13. black

    Okręt wywiadowczy bardzo intensywnie "nasłuchiwał" co się dzieje na amerykańskim statku i w jego otoczeniu.

    1. tadeusz100

      Po to tam był.

  14. Gojan

    Traktuję sceptycznie "pryncypialne" oświadczenie ministra Siergieja Szojgu. Wg mnie rosyjski okręt nie szedł kursem przecinającym, tylko wyprzedzał „Amerykanina”. Wprawdzie na filmiku widać sytuację od momentu, kiedy rosyjska jednostka doszła prawego trawersu amerykańskiej, ale widać też wyraźnie, że Amerykanin idzie wolniej. Jestem też prawie pewien, że "Ruski" i "Amerykanin", płynęli od dłuższego czasu tymi samymi kursami, a jeśli tak, to znaczy, że kąt kursowy, pod jakim Amerykanin widział Ruskiego, stale się zmniejszał, a początkowo był większy, niż 112,5 stopnia. Czyli obowiązuje prawidło 13 MPDM, zwłaszcza jego litera (d), a nie 15. Proszę sobie wyszukać i przeczytać te przepisy. Ruscy nawigatorzy mogą nie znać dokładnie tych zasad, ale za to minobrona FR potrafi łgać jak z nut. Swoją drogą to ciekawe, jak skuteczna okazuje się być rosyjska propaganda, skoro potrafi przekonać wielu forumowiczów D24 o rzekomo obowiązującej bezwzględnie zasadzie pierwszeństwa statku znajdującego się po prawej burcie innego.

    1. tadeusz100

      Jak to miło przeczytać opinię znawcy a nie ideologicznie swojego

  15. Wania

    Dlaczego nikogo nie dziwi, że rosyjski minister mija się z prawdą? Rację mają Amerykanie. Prawidło 13 prawa morskiego. Rosja jak widać nie zna przepisów.

  16. bropata

    Agresywne? A gdzie zasada lewej burty jasno opisana prawie morskim? To amerykański niszczyciel spowodował zagrożenie swoimi nieodpowiedzialnymi manewrami.

    1. dim

      Właśnie większość komentujących tu nie ma pojęcia o prawie drogi na morzu.

    2. Davien

      Bropata, to nie USS farragut zblizył się do Chursa ale rosyjski kamikaze palac maszyny na pełnym ciagu( ach ta róznica prędkosci) próbował chyba staranować Burke'a ale jak widać nie dał rady.

    3. Marek1

      Jakimi manewrami matołku ?? Okręt US Navy płynął prostym kursem BEZ żadnych manewrów.

  17. Urko

    Śmieszny filmik. Rosjanie powinni wiedzieć, że amerykański niszczyciel jest od ich małego stateczku 2 razy szybszy, więc nie ma co się co z nim ścigać. A poza tym, Amerykanie nigdy nie ustępują drogi, nawet większym jednostkom.

    1. michalspajder

      I wlasnie tu jest esencja: "Amerykanie nigdy nie ustepuja drogi". Czyli jakiekolwiek zasady ruchu niewazne. A Rosjanie po prostu urzadzili prowokacje. Swoja droga, chyba ciezko im sie plynelo przekraczajac kilwater USS Farragut:-))))

    2. Fanklub Daviena

      Co tam większym jednostkom: są znane przypadki, gdy amerykańskie okręty nie ustąpiły, mimo nalegań personelu i straży parkowej, drogi latarni morskiej ani rafie koralowej... Jeszcze groziły straży parkowej, która ich nie chciała wpuścić na rafę... karabinami maszynowymi i na odchodne rzucili, że mogą US Navy podać do sądu w Manili... :)

    3. zły

      Amerykanie nie chcą ustępić z drogi nawet latarni morskiej jak w pewnej opowieści...

  18. dim

    Czy na tym filmie to ruski jest po prawej stronie ? NO TO MA PIERWSZEŃSTWO i proszę nie robić nam z mózgu wody. I takie sprawy należy respektować. Nawet gdyby był to Lucyfer.

    1. W3-pl

      A jak lucyfer Lata w szyku pary bombowcami strategicznymi w cywilnych korytarzach powietrznych?

    2. Wania

      W tym przypadku mają zastosowanie reguły o wyprzedzaniu a nie przecinaniu - prawidło 13. Rację mieli amerykanie.

    3. się nie znam i już

      Historia mówi, że o tym kto miał pierwszeństwo to po kolizji ustalają przeważnie dopiero prawnicy. Rolą okrętów wywiadowczych jest zbieranie danych, zbliżanie się do obiektów swojego zainteresowania i zapewne dlatego doszło do tej sytuacji. Wg mnie niszczyciel był mimo wszystko z przodu drugiego okrętu (z racji swych rozmiarów). Kiedy rusek stwierdził że nie da rady wyprzedzić to zaczął się zbliżać jakby go nie obowiązywało żadne prawo. Ot taki wyścig starego golfa z nowym bmw. A prawo drogi mówi że to wyprzedzający musi uważać na wyprzedzanego, zachować odległości i wtedy wcale nie ma pierwszeństwa. Na koniec, gdyby założyć że o wiele większy niszczyciel musi ustępować drogi każdej napotkanej motorówce, którą ma z prawej strony, to byłby wielki komplement dla jego manewrowości, ale daleko "naprzód" by nie dopłynął.

  19. Kiks

    Pewnie osobnicy pokroju Niuniu i jemu podobni będą twierdzili, że to amerykański niszczyciel próbował staranować. Chyba na wstecznym, lol.

    1. Ciekawy

      Ruski kapitan usiłował wyprzedzać w taki sposób, że doszłoby do przecięcia kursu okrętów. Widać komsomolec z niego taki sam, jak z niektórych rosyjskich pilotów.

  20. antyDavien

    Niszczyciel amerykańskiej marynarki wojennej, znajdujący się na lewo od kursu poruszającego się naprzód rosyjskiego okrętu wojennego, 9 stycznia 2020 roku w rażący sposób naruszył międzynarodowe zasady zapobiegania kolizjom statków na morzu, wykonując manewr przecięcia jego kursu – czytamy w komunikacie.

    1. Davien

      Taak,ale widziałes ze to rosyjski gieroj szedł na zderzenie z niszczyielem USa?

    2. Wania

      Do zdarzenia pod tym kątem mają zastosowanie przepisy o wyprzedzaniu a nie o przecięciu kursu. I rację mieli Amerykanie.

    3. Marshal Ustinov

      Sasza, ale twoje „prawo” nie obowiązuje, w sytuacji kiedy sowiecki okręt zmienia kurs na kolizyjny i ewidentnie dąży do starcia. Amerykanie powinni zasadzić wam kopa z dział za piractwo na morzu. A jak tam się mają twoje bzdury, które nawymyślałeś o zestrzeleniu PS752? Nie sądziłeś, że Irańczycy mają honor, którego zabrakło wam, ruskim?

  21. Strzelec

    A czy to nie jest przypadkiem tak, że mniejsza jednostka ma ustapic drogi większej?

  22. Fanklub Daviena

    Wystarczy sprawdzić prawo morza by stwierdzić, że zawinili Amerykanie nie znając przepisów a Rosjanie mieli pierwszeństwo.

    1. Davien

      funku, rosyjski okret by sie w ogóle zblizyc do burke'a musiał palic maszyny bo jego maksymalna to patrolowa dla farraguta. Pomysl zanim cos napiszesz.

    2. ooposlkmj

      statek wyprzedzający powinien ZAWSZE ustąpić wyprzedzanemu. Kto wyprzedza jest ewidentne na filmie - Rosjanie. Jest jeden wyjątek od tej zasady i dotyczy statku NIE odpowiadającego za swoje ruchy. Czyli Fanclub albo uważasz, że Rosjanie NIE odpowiadają za swoje ruchy, albo zmień nick na Fanclub Putina (tego, który wyzywa Polaków od faszystów).

    3. Rhotax

      Nie dotyczy jednostek na patrolu .

  23. RUDY

    USS Fitzgerald (DDG-62) – 7 poległych marynarzy amerykańskich, USS John S. McCain (DDG-56) – 10 poległych marynarzy amerykańskich, obecnie lista ta niemal uzupełniła USS Farragut (DDG-99). Amerykanie nie są w stanie uczyć się na własnych błędach?

    1. rene

      Jeden Kursk pociągnął więcej istnień

    2. Davien

      Rudy, sam Łoszarik przebił ona niszczyciele,, a jak tak porównujesz to mamy rozjechany rosyjski okret zwiadowczy, min 2 ofiary na Kuzniecowie i długo by pisac. A jak Churs chciał podizelić los swego kolegi po fachu celowo idac na zderzenie...

    3. Rhotax

      Dlatego powinni przyjąć zasadę strzelania do każdego obiektu jaki jest w odległości 1km od jednostki . Wystarczy amunicja z halucynogenem {chinukildynian/ditran} wesoło by sobie Rosjanie smoki przez 24h oglądali pływając dokładnie jakby chciał los i haluny .

  24. AWU

    Następny przejaw rosyjskiego kretynizmu, na morzu jak i w powietrzu Iwan w ten sposób próbuje się w ten sposób dowartościować gdyż historia ich floty i lotnictwa podczas działań wojennych to pasmo najczęściej spektakularnych porażek. Jedyną poważną bitwą morską którą wygrali to Czesma w 1770r ale pod dowództwem oficerów brytyjskich (dowodzący adm Elphistone określił oficerów moskiewskich jednym słowem "useless"). Słynne starcie z angielskimi kutrami rybackimi w drodze pod Cuszimę w 1904r na Dogger Bank ,w panice Rosjanie wzięli je za "japońskie kutry torpedowe" (NA MORZU PÓŁNOCNYM !!!) następnie ostrzał krążowników "Aurora" i "Dymitr Donskoj" przez własne pancerniki i panika na pokładzie "Borodino" że na okręt wchodzi japońska grupa abordażowa ! Ostatnie dni raczej obfitowały w incydenty w których brały udział rosyjskie statki i okręty w Bosforze, a w sieci dostępny film raczej zabawny film przypominający jak w 1988r na Morzu Czarnym sowieciarze próbowali zepchnąć z kursu fregatą trzykrotnie większy USS Caron (w rezultacie gubiąc kotwicę).

    1. Obserwator

      Następny przykład antyrosyjskiej obsesji, która zaczyna już przybierać niepokojącą formę, określaną przez specjalistów, jako paranoja... Przedmiotowy temat nie jest miejscem na toczenie sporów historycznych, chociaż należy odnosić się do rzeczywistych faktów, a nie propagandowych sloganów. Można oczywiście wybiórczo wskazywać na pewne zdarzenia i wysnuwać z nich zbyt daleko idące, albo zgoła zupełnie fałszywe wnioski. Jeżeli chodzi o sferę marynistyczną, to największe potęgi morskie mają wiele niezbyt chlubnych kart w swojej historii. Jeżeli chodzi o US Navy, to można przytaczać wiele faktów od Wojny amerykańsko-hiszpańskiej poprzez II Wojnę Światową, Wojnę Wietnamską do wojen na Bliskim Wschodzie. Jednymi z ostatnich znamiennych wydarzeń z udziałem US Navy były m.in. rejterady niszczycieli rakietowych USS Ross i USS Donald Cook na Morzu Czarnym oraz kolizje niszczycieli rakietowych USS John S. McCain i USS Fitzgerald. Nie zawsze straty w ludziach i sprzęcie są najważniejszy, czasami bardziej liczy się utrata wizerunku i wiarygodności...

    2. ale odlot

      Przejawem kretynizmu i to bynajmniej nie rosyjskiego są komentarze takie jak powyższy. Co do sytuacji opisanej w artykule mają psychohistoryczne wynurzenia? Rosyjski okręt nadpływał z prawej strony i to jest istota sprawy która powinny zrozumieć nawet największe rusofoby.

    3. AntyDavien

      A Ty ustępujesz pierwszeństwa samochodem jak masz kogoś z prawej strony czy jak kretyn wjeżdżasz na skrzyżowanie ?

  25. Zeeman

    Dla tych co rozumieją zapisy w COLREGS - International Regulations for Preventing Collisions at Sea, sprawa jest zupełnie oczywista. Rule 13 a) Any vessel overtaking any other shall keep out of the way of the vessel being overtaken. c) When a vessel is in any doubt as to whether she is overtaking another, she shall assume that this is the case andact accordingly. Oznacza to ze rosyjski okręt, ktory próbował wyprzedzić okręt amerykański miał obowiązek ustąpić pierwszeństwa okrętowi USA. żadna prawa burta nie ma tu znaczenia. Kropka.

Reklama