Reklama
  • Wiadomości

Rosyjskie samoloty przechwycone nad Bałtykiem

Duńskie myśliwce F-16 realizujące misję Baltic Air Policing przechwyciły rosyjski bombowiec Su-24M oraz transportowy samolot An-26. Obie maszyny wystartowały z Kaliningradu. 

Zdjęcie Su-24M wykonane przez duński F-16 podczas misji Baltic Air Policing - fot. MO Danii
Zdjęcie Su-24M wykonane przez duński F-16 podczas misji Baltic Air Policing - fot. MO Danii

Dwa incydenty z udziałem rosyjskim maszyn miały miejsce ponad wodami międzynarodowymi w bezpośredniej bliskości granic krajów bałtyckich 26 stycznia br. W obu przypadkach przyczyną startu pary dyżurnej duńskich myśliwców z litewskiej bazy w Szawlach był wyłączony transponder oraz brak odpowiedzi na próby nawiązania łączności ze strony rosyjskich maszyn. Pierwszy z przechwyconych i zidentyfikowanych przez natowskie F-16 samolotów to bombowiec Su-24M rosyjskiej floty, natomiast drugim był transportowy An-26. Obie maszyny wystartowały z Kaliningradu. 

Samolot z wyłączonym transponderem jest niewidoczny dla większości cywilnych systemów antykolizyjnych i cywilnej kontroli lotów, co generuje istotne zagrożenie w ruchu powietrznym. Dlatego jest to niezgodne z międzynarodowymi przepisami. Rosyjskie samoloty wojskowe regularnie łamią te zasady podczas lotów nad Morzem Bałtyckim, co jest istotnym zagrożeniem dla lokalnego ruchu powietrznego. W kilku przypadkach zagrożenie kolizją było tak poważne, że spowodowało złożenie odpowiednich dokumentów na drodze dyplomatycznej. Mimo to rosyjskie lotnictwo nie tylko lata nad Bałtykiem z wyłączonymi transponderami, ale też często narusza przestrzeń powietrzną, ze szczególnym uwzględnieniem Szwecji i Finlandii. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama