Rosjanie modernizują myśliwce przechwytujące MiG-31

14 kwietnia 2015, 16:32
Fot. Rostec.
Reklama

Siły zbrojne Federacji Rosyjskiej dysponują już 24 zmodernizowanymi myśliwcami przechwytującymi MiG-31BM.

Rosyjski wiceminister obrony Jurij Borisow zapowiedział zgodnie z komunikatem koncernu Rostec, że docelowo na wyposażenie lotnictwa Federacji ma trafić 130 maszyn tego typu. Dostawy będą realizowane w tempie 12-13 samolotów rocznie.

Myśliwce przechwytujące MiG-31BM otrzymały m.in. stację radiolokacyjną Zasłon-M, pozwalającą według koncernu Rostec na wykrywanie celów powietrznych z odległości 320 km i ich zwalczanie na dystanie 280 km (przy pomocy pocisków K-37/RWW-BD). Mają możliwość śledzenia do 10 obiektów powietrznych jednocześnie.

Produkcja seryjna samolotów MiG-31 rozpoczęła się pod koniec lat 70. XX wieku. Maszyny tego typu są zdolne do poruszania się z naddźwiękową prędkością przelotową. MiG-31 to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samolot myśliwski, który został zaopatrzony w radar ze skanowaniem elektronicznym (pasywnym).

W sierpniu 2014 roku rosyjski wicepremier Dmitrij Rogozin zasugerował wznowienie produkcji maszyn MiG-31. Myśliwce tego typu są używane m.in. do eskortowania bombowców strategicznych Tu-95MS podczas długotrwałych misji, prowadzonych między innymi w pobliżu granic europejskich krajów NATO i Stanów Zjednoczonych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 20
Reklama
tadek
wtorek, 14 kwietnia 2015, 21:10

ale ponoć nie ma instalacji do tankowania w powietrzu...co czyni go raczej nielotem...

fryz5
środa, 15 kwietnia 2015, 09:54

Zdaje się, że Rosjanie mają w pewnym sensie ten sam problem co my z naszymi SU-22. Nie mają kasy na opracowanie nowych konstrukcji (my na zakup), żeby zastąpić MIG-31, więc ... jak to leciało? aa, żeby nie przerywać procesów szkolenia i utrzymywać nawyki pilotów się modernizuje. Tylko dzisiaj do czego potrzebne są takie MIG-31, do eskortowania TU-95?- chyba tylko do latania w czasach pokoju i straszenia zachodnich społeczeństw. Przy dzisiejszym rozwoju systemów rakietowych takie TU-95 i wielkie MIG-31 to świetne cele. MIG-31 oparty na MIG-25, które były projektowane z myślą o patrolowaniu wielkich przestrzeni Syberii, powinien dawno być wycofany bo ich zadania mogą lepiej wykonywać SU-27.

BUBA
poniedziałek, 20 kwietnia 2015, 13:25

Aby twierdzić ze MiG-31 to świetny cel musieli byśmy znać dokładne parametry systemu Zasłon BM i rakiety R-37M. Poprzedni rekordowy strzał z około 1993 roku wykonano rakieta R-33S i trafiła ona w cel z 230 km. Celem był MiG-21 pozorujący pocisk manewrujący. Jak na razie NATO nie ma analogicznego uzbrojenia, a obecna modernizacja poprawiła i to bardzo możliwości systemu uzbrojenia MiGa. Na szczęście Rosjanom wyleciało z głowy wyposażanie MiGa w systemy walki z celami powierzchniowymi. to była pomyłka. Za to przydało by się zwiększenie ilości R-37M. Zapewne taktyka użycia będzie podobna jak MiGa-25 w Iraku przeciwko F-15. Odpalenie R-37M i w nogi na granicy strzału z AIM-120D.

Urko
środa, 15 kwietnia 2015, 10:43

1. MiG-25 raczej nie był przeznaczony do patrolowania dużych obszarów z powodu śmiesznie małego zasięgu. Z podwieszonym pełnym uzbrojeniem ok 1750 km. Jego zalety to rewelacyjna szybkość, pułap i prędkość wznoszenia (długotrwała nie chwilowa). To raczej "zabójca" przeznaczony do obrony punktowych celów i wymagający dobrego naprowadzania, by nie minął się ze swoim przeciwnikiem. 2. W bazie "Khotilovo" (nie wiem jak po polsku), która między innymi ochrania północ-zachodnie podejście do Moskwy, stoją MiG-31 i Su-27. Polecam obrazki które można znaleźć przez wygooglowanie hasła: "khotilovo air base". Polecam zdjęcie "jadłospisu" ze stołówki albo bankomatu. Dla znawców, na jednym ze zdjęć widać wymontowany, leżący na betonie "radar"...

anglik
wtorek, 14 kwietnia 2015, 20:01

jedyna modernizacja to zainstalowanie alembika do natychmiastowej destylacji samogonu / poprawienie wskażnika poziomu psychicznej odporności w czasie katapultowania/..wytyczne komitetu putina..

Urko
wtorek, 14 kwietnia 2015, 22:15

Bez żartów! Nie wiem jak MiG-31, ale jego pierwowzór MiG-25 był nazywany "latającym barem", a to z racji tankowania przed każdym lotem gigantycznych ilości, chyba coś ok 200-250 litrów, nie jestem pewny, spirytusu o medycznej czystości. Tak więc z takim zapasem na pokładzie, żadne alembiki nie są potrzebne...

stoat
wtorek, 14 kwietnia 2015, 21:22

oligofrenik

zdzich
wtorek, 14 kwietnia 2015, 19:03

Zawsze tak było.Za CCCP też wszędzie było wiadomo że co ruskie to najlepsze i wyprzedza resztę o lata świetlne.W każdym dostępnym miejscu szanowni obywatele byli o tym informowani.W pracy,szkole,szpitalu,przedszkolu.

Ja
środa, 15 kwietnia 2015, 08:10

Co on ma podniesione za drugą kabiną? To jakiś peryskop?

Mirosław Znamirowski
środa, 15 kwietnia 2015, 09:31

Tak to rodzaj peryskopu. Podobne ustrojstwo mają też nasze dwumiejscowe samoloty MiG-29UB i Su-22UM-3K. Takie urządzenie jest niezbędne aby lotnik z tylnego fotela miał widoczność do przodu. Zapewnia ono jako takie pole widzenia przy starcie i lądowaniu, a można go też używać w locie z poddźwiękową prędkością (np. na MiG-29UB działa do 850 km/h). Pierwszy raz pojawiło się zdaje się w samolocie Su-7U i było szeroko stosowane we wszystkich ruskich samolotach dwumiejscowych, w których tylny fotel był na tym samym poziomie jak przedni (czyli m.in. dwumiejscowe wersje Su-7/17/22 czy MiG-23/25/31) albo przewyższenie tylnego fotela było minimalne (jak np. w samolotach MiG-29UB czy Su-25UB). Natomiast samoloty takie jak Su-27UB czy Jak-130 go nie potrzebują, bo w tych konstrukcjach tylny fotel jest umieszczony na tyle wysoko, że zagłówek przedniego fotela nie zasłania pilotowi siedzącemu z tyłu widoku w przód.

Bydgoszczanin
środa, 15 kwietnia 2015, 09:14

Prawdopodobhnie hamulec aerodynamiczny

Eagle
środa, 15 kwietnia 2015, 07:33

Wyciągają trupa z szafy, próbując przypudrować i wmówić, że to konstrukcja zdolna przechwycić F-22 buhehehe...

nikt ważny
środa, 15 kwietnia 2015, 10:39

Cudownie :D A strategia poszła w las jak Polskich Siłach Zbrojnych. Jest sens przechwytywać F-22 które ciężko znaleźć i mają niezłą manewrowość czy może lepiej w pierwszym uderzeniu "przechwycić" lotniska i lotniskowce wraz z pilotami. Te pierwsze raczej "nieruchliwe" a ci drudzy raczej nie są niewidzialni?

qqqq
wtorek, 14 kwietnia 2015, 18:09

Radar mają a co z IRST?

piotrek
środa, 15 kwietnia 2015, 12:55

Sorry ale jak czytam te opinie jakim złomem jest Mig-31 to, aż mną trzepie... Samolot ma specyficzne zadania do wykonania to że generuje olbrzymie echo radarowe to też jest oczywiste. Ale każdy samolot z włączonym radarem jest jak reflektor w nocy i żaden stealth mu nie pomoże. Mig ma przyzwoity radar (owszem są lepsze) olbrzymią prędkość i rakiety dalekiego zasięgu. Najbardziej kuszącym celem dla Rosjan będą AWACSY. A samolot pokonujący w 17 minut 1000 km zdolny do odpalenia rakiet z 280km jest idealny do tego zadania choć misja jest prawie samobójcza

sebo
wtorek, 14 kwietnia 2015, 16:49

Ciekawie jak to będzie wyglądać w praktyce...

Urko
wtorek, 14 kwietnia 2015, 16:43

Warto zwrócić uwagę, że to był nie tylko pierwszy na świecie tego typu radar w myśliwcu. Nawet po najnowszej modernizacji, radar ma tę samą antenę, czyli najstarszą ze wszystkich elektronicznie fazowanych, które są w użyciu.

Konrad
wtorek, 14 kwietnia 2015, 19:40

Z ciekawości zapytam: które myśliwce mają najlepsze radary?

Payek
wtorek, 14 kwietnia 2015, 23:56

Tak tadeczku, nawet na załączonym obrazku widać jak tego MiGa holują. Nielot na 100%

Maczer
wtorek, 14 kwietnia 2015, 22:56

To obnaża niemoc rosyjskiego przemysłu lotniczego do zbudowania nowoczesnej konstrukcji. Hindusi podziękowali za współpracę przy PAK FA, nie bez kozery.

Tweets Defence24