Reklama
  • Wiadomości

Rosja zakończyła dostawy śmigłowców do Afganistanu

Rosja dostarczyła siłom zbrojnym Afganistanu ostatnie z 63 śmigłowców Mi-17V5. Tym samym zakończono realizację kontrowersyjnej umowy o wartości 1,2 mld dolarów, finansowanej przez Pentagon. Otwartą kwestią pozostaje nadal obsługa techniczna i dostawy części zamiennych dla afgańskich maszyn. 

Fot. USAF
Fot. USAF

Rosyjska agencja informacyjna TASS poinformowała, iż Rosoboronexport oficjalnie ogłosił zakończenie ostatniej, zakontraktowanej w 2013 roku dostawy śmigłowców transportowych Mi-17V5 dla Afganistanu. Była to trzecia umowa, podpisana w czerwcu ubiegłego roku pomiędzy rosyjskim eksporterem broni i amerykańskim Departamentem Obrony, pomimo protestów części amerykańskich kongresmenów.

Łącznie od 2011 roku Pentagon podpisał trzy kontrakty, obejmujące szkolenie, stworzenie infrastruktury oraz dostawy 63 śmigłowców Mi-17 dla afgańskich sił zbrojnych i służb bezpieczeństwa. Zdecydowano się na maszyny tego typu, ponieważ lokalne formacje były już wcześniej zaznajomione ze śmigłowcami rodziny Mi-8/Mi-17 i szkolenie oraz eksploatacja przebiegały znacznie łatwiej, niż w wypadku sprzętu zachodniego.

Realizacja umowy nie przebiegała bez problemów, zwłaszcza od początku bieżącego roku. We wrześniu Rosjanie zadeklarowali wstrzymanie współpracy w Afganistanie, również w zakresie dostaw śmigłowców.  Ostatecznie jednak zwyciężył rachunek finansowy. Przedstawiciele producenta nie kryją również, że liczą na dalsze zyski. Niezależnie od tego, czy Pentagon zamówi dla Afganistanu kolejne śmigłowce Mi-17 czy też nie, potrzebne będą dostawy części zamiennych i innych komponentów niezbędne w eksploatacji użytkowanych już maszyn – zauważa Walerij Paszko, szef marketingu Kazańskiej Fabryki Śmigłowców, która produkuje Mi-17V5.

Od innych modeli rodziny Mi-8/Mi-17 odróżnia je charakterystyczna sekcja dziobowa z „nosem delfina”, upodabniającym je śmigłowców zachodnich. Wśród innych widocznych zmian należy odnotować drzwi boczne umieszczone na obu bokach i zastąpienie skorupowych drzwi tylnych o wiele bardziej funkcjonalną opuszczaną rampą. Napęd śmigłowców Mi-17V5 stanowią dwa silniki Klimow TW-3-117WMA o mocy ponad 1600 kW, które zapewnią maszynie odpowiednie parametry również w wysokich górach Afganistanu. Użytkownikiem wiropłatów tego typu są także Indie oraz rosyjskie siły zbrojne. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama