Siły zbrojne
Rosja: Trzy ofiary śmiertelne katastrofy śmigłowca Mi-8
Rosyjskie śmigłowiec wojskowy Mi-8 rozbił się na północny zachód od Moskwy. W katastrofie zginęła trzyosobowa załoga maszyny. Według wstępnych informacji przyczyną tragedii były problemy techniczne. Ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej poinformowało, że odnaleziono czarne skrzynki. Na miejscu okoliczności zdarzenia bada komisja.
Tragiczne zdarzenie miało miejsce 19 maja 2020 roku około godziny 20:00 czasu moskiewskiego. Śmigłowiec rozbił się około 20 km od miasta Klin, znajdującego się pomiędzy Moskwą i Twerem. Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że w wyniku „twardego lądowania” zginęła cała trzyosobowa załoga. Na miejscu udało się już odnaleźć dwie „czarne skrzynki”: rejestrator parametrów lotu i rejestrator dźwięku. Zgodnie z oficjalnym komunikatem maszyna odbywała lot szkolny bez amunicji a przyczyną katastrofy mogła być awaria techniczna.
Świadkowie, których relacje pojawiły się w rosyjskich mediach społecznościowych twierdzą, że maszyna przez dłuższy czas krążyła na małej wysokości w pobliżu wsi Zacharowa, wykonując „różne figury akrobatyczne i skręty”. W pewnym momencie śmigłowiec spadł a na miejscu pojawił się czarny dym. Okoliczni mieszkańcy próbowali pomóc załodze, ale nie mogli zbliżyć się do płonącej maszyny.
Zgodnie z uzyskanymi przez redakcję informacjami, śmigłowiec Mi-8 który uległ katastrofie należał do 344. Centrum Szkolenia Bojowego i Przekwalifikowania Personelu Lotniczego w Torżok. Baza ta znajduję się w pobliżu Tweru. Maszyna prawdopodobnie leciała na lotnisko Klin-5, które było kiedyś bazą 78. Samodzielnej Eksadry Transportowej a obecnie wchodzi organizacyjne w skład 344. Centrum Szkolenia Bojowego i Przekwalifikowania Personelu Lotniczego, którego zadaniem jest kształcenie załóg m. in. na nowych typach śmigłowców.
Z niepotrwierdzonych informacji wynika, że załoga śmigłowca Mi-8 była złożona z młodych lotników, którzy ukończyli uczelnie wojskowe w latach 2017-2019. Podczas lotu mieli oni informować o problemach technicznych maszyny. Wojskowa prokuratura wszczęła w sprawie katastrofy postępowanie na podstawie art. 351 Kodeksu karnego (naruszenie zasad lotu samolotów wojskowych, w wyniku czego osoba poniosła śmierć w wyniku zaniedbania).
Okoliczności zdarzenia (manewry na małej wysokości i „twarde lądowanie” zakończone śmiercią załogi) są bardzo podobne do katastrofy Mi-35M na Krymie 8 maja 2020 roku. Może to wskazywać na jakiegoś rodzaju wspólne problemy w obszarze układu napędowego rosyjskich śmigłowców.
FR technologiczne imperium
Ktoś tu ostatnio pisał jak to sankcję usamodzielniły Rosję od dostępu do właśnie takich technologi jak układ napędowy śmigłowców, bo rzekomo teraz produkują sami, no właśnie widać jak im tą produkcja wychodzi.
Gnom
A znasz już przyczynę - podzielisz się szczegółami? Piana i tyle.
Ali
A co tu znać, kolejny złom zbliżył się do ziemi :P
Gnom
Rozumiem, że to samo powiesz o F-35, F-22, UH-60, F-15, CH-148 - to tak z pamięci to co pamiętam z kwietnia i maja.
Rucholzdycha
Tak wyglada prawdziwa armia rosji. Dwie super rakiety i tysiace wrakow zabijajacych zaloge...
Wisiu
Trafne spostrzeżenie. Natomiast niedawno na Florydzie piloci Usa ćwiczyli rutynowe katapultowanie. Mentalność dalej jak w samych swoich.
Clash
Oczywiście fakt że amerykański pilot przeżył jest tutaj bez różnicy...
Szarik
Nasuwa się proste pytanie- czy polskie Mi-8 i Mi-17 wkrótce również nie zaczną spadać? Czy katastrofa była wynikiem błędu pilota czy wad konstrukcyjnych lub zmęczeniem materiałów z których jest zbudowany Mi-8? Jeżeli rosyjskie Mi-8 są wadliwe , to również nasze wiropłaty mogą być zagrożone awariami. Za brak możliwości wymiany naszych Mi-8 na nowe wiropłaty transportowe czyli Caracale możemy podziękować rządowi Zjednoczonej Prawicy a szczególnie A. Macierewiczowi.
Gnom
W Rosji Mi-8 to przede wszystkim Mi-8M które znasz jako Mi-17. A sugerowanie poważnych wad konstrukcyjnych jednemu z najlepszych śmigłowców w tej klasie jest co najmniej zabawne.
ito
Polskie Mi8/17 to zupełnie nie ta generacja maszyn. Jeśli zaczną spadać to z powodu oszczędności na obsługach i zużycia, bo niezawodności dowiodły latami służby. jest wysoce prawdopodobne, ze Rosjanie zaimplementowali sobie problem przy okazji jakiejś modernizacji (przechodzenia na cyfrowe sterowanie napędem? Czy też zmianę systemu sterowania na elektroniczny?).
Clash
Może nie sugerował bym poważnych wad konstrukcji, ale pamiętajemy że filozofia samego projektowania na Wschodzie i Zachodzie były inne np.: ten nieszczęsny BH był w swoich założeniach projektowany jako "crashworthy" posiada odpowiednio strefy zgniotów odpowiednie siedzenia i cały kadłub który w swoich założeniach ma umożliwić załodze przeżycie w razie upadku śmigłowca. No cóż śmigłowcom militarnym takie rzeczy się przydażają. Mi to wprawdzie dobre śmigłowca ale w kraju w którym "ludiej u nas mnogo" nikt takimi rzeczami się nie przejmował - dowód to trzech członków załogi po wyżej opisanym wypadku jest martwych. Chciałbym zawrócić uwagę że śmigłowce dzięki zjawisku autorotacji uchodza za bardzo bezpieczne statki powietrzne ale jakoś to nie znajduje potwierdzenia w konstrukcjach MI.
Gruzin
Nasza wspaniała flota powietrzna
7plmb
A taki dobry był..Rosyjski..i bach:-) A rodzinom poległych kondolencje.
Zadowolony
A ja poprostu bach. Bez kondolencji.