Mi-26T2 to zmodernizowana wersja helikoptera Mi-26T, którą przystosowano do lotów nocnych oraz wyposażono w nowszą awionikę (pozwalającą m.in. na zmniejszenie liczebności stałej załogi z 5 do 2-3 osób). Według Russian Helicopters, nowoczesne systemy pokładowe mają spowodować, że Mi-26T2 staną się popularne nie tylko w Federacji Rosyjskiej, ale również na rynkach międzynarodowych.
Helikoptery wojskowe Mi-26 i ich wersja cywilna Mi-26T są bowiem znane na całym świecie, ale zaczynały wyraźnie odstawać pod względem wyposażenia od konkurencji. Prace modernizacyjne były więc niezbędne, tym bardziej, że mamy tu do czynienia ze śmigłowcem produkowanym w zakładach lotniczych Rostvertol od 1980 r. W tym wypadku coraz mniejsze znaczenie miał fakt, że ten helikopter mógł bez problemu przenosić wewnątrz kabiny (lub na zaczepach zewnętrznych) ładunek o wadze 20 ton. Równie ważne w dzisiejszych czasach są bowiem bezpieczeństwo i komfort pracy załogi.
Pakiet modernizacyjny śmigłowca Mi-26T do wersji „T2” został opracowany przez moskiewskie zakłady śmigłowcowe Mil Moscow Helicopter Plant wspólnie z zakładami Rostvertol i pod nadzorem koncernu Russian Helicopters. Prace były trudne i długotrwałe o czym może świadczyć fakt, że prototyp Mi-26T2 wykonał swój pierwszy lot w centrum testowym Rostvertol już 17 lutego 2011 r. natomiast pierwsza prezentacja dla obserwatorów międzynarodowych odbyła się miesiąc później.
Prac tych nie przyśpieszyło również stosunkowo duże zainteresowanie tym helikopterem w czasie pokazów lotniczych MAKS-2011 w sierpniu 2011 r. Dopiero kontrakt podpisany z zagranicznym partnerem w 2013 r. spowodował, że zaczęto dopracowywać dokumentację – również pod wymagania nowego klienta. Badanie prototypu prowadzono przez cały 2014 r. Opracowano również niezbędną dokumentację tym bardziej, że śmigłowiec M-26T2 ma według producenta spełniać wszystkie, najnowsze, międzynarodowe standardy.
Dzięki wprowadzonym zmianom nowy helikopter ma być przygotowany do działań przez całą dobę w każdych warunkach atmosferycznych i klimatycznych oraz w różnych obszarach geograficznych – w tym w górach. Zastosowano w tym celu m.in. klimatyzowaną kabinę i ogrzewane pomieszczenie ładunkowe. Podobno zwrócono również uwagę na prostotę czynności technicznych tak, by standardowe przeglądy można było wykonywać w warunkach polowych, a nie tylko na wskazanych lotniskach.
Zupełną nowością jest „szklany kokpit” z pięcioma wielofunkcyjnymi monitorami LCD, zdublowanie pokładowych instrumentów elektromechanicznych, system monitorowania kabiny ładunkowej oraz cyfrowe systemy łączności.
Dużą uwagę zwrócono również na bezpieczeństwo lotu i zwiększenie świadomości sytuacyjnej pilotów. Dlatego w Mi-26T2 dodano m.in. system ostrzegania o zbliżaniu się statku powietrznego do ziemi oraz system antykolizyjny, który ostrzega pilotów o przeszkodach i o możliwej kolizji w promieniu 9-11 km wokół śmigłowca.
Duże zmiany wprowadzono w systemach ułatwiających załadunek i rozładunek kabiny transportowej. Było to niezbędne, ponieważ duży udźwig powoduje, że helikoptery Mi-26T2 mogą być wykorzystywane do wielu różnorodnych zadań - w tym do transportu rannych i spadochroniarzy. Przewiduje się nawet możliwość zabrania zbiornika z paliwem lub wodą i wykorzystywania tego ciężkiego helikoptera jako tankowca powietrznego lub systemu pożarniczego (np. do gaszenia lasów).
Oj
Przypomniało mi się o tym fakcie http://www.aerospaceweb.org/question/helicopters/size/mi26_01.jpg chciał bym kiedyś zobaczyć odwrotną sytuację.......
rozbawiony
Wypowiedzi niektórych komentatorów o nastawieniu antyrosyjskim są typowym przykładem tzw. myślenia życzeniowego. Proponuję zamiast rozważań typu futurologicznego, przynajmniej spróbować analizować bieżące wydarzenia i z nich wyciągać wnioski na przyszłość. Raczej jednak na tą najbliższą, a nie dalszą... ;-)
wojak
Patrząc na cenę wiek,wielkość,delikatność i przydatność Carakanów wielu z nas zatęskni za radziecką techniką
vvv
wojak, widac ze jestes pudelkowym ekspertem. jezeli dla ciebie najwazniejszy jest ksztalt kadluba to ci gratuluje.
xcz
I co towarzyszu, jak uznacie, że już wystarczająco tęsknimy, to nam przyślecie tę radziecką technikę razem ze swoimi załogami?
pit
Tak ...tęsknota nasza będzie równie wielka jak ta za awotmaszynami marki LADA...Haha.
jjm
Tylko ichni produkt narodowy to głównie surowce a nie efekty pracy przemysłu.Czym innym samochody produkowane w Niemczech a czym innym ropa i gaz stanowiące więcej niz połowę Rosyjskiego przemysłu (zresztą surowce są wydobywane dzięki zachodniej technologii). Koszty pracy w Rosji są akurat względnie wysokie. Poza bronia w Rosji nie produkuje się niczego zaawansowanego technologicznie
ak
Ale co tylko ichni? O co ci chodzi? Bo z artykułem powyżej związku nie widać więc chcesz coś udowodnić, czy sprawić komus przykrość? Chodzi ci o soć konkretnie czy po prostu wyładowujesz swoją frustrację?
kzet69
Czyli ogólnie rzecz biorąc modernizacja polega na tymże wprowadzili instrumenty i funkcje wykorzystywane powszechnie w lotnictwie nie tylko wojskowym jak i cywilnym na świecie powszechnie od dobrych 30 lat...
madafaka
Eee, a u nas w Polszczy to już i ze 60 lat temu mieliśmy taką technologię. że nie wspomnę o Łosiu i Karasiu, he, he, he...Chłopie! Wylecz się ze swojej glupoty, póki jeszcze możesz...
8p
Piękna i użyteczna maszyna. Nie rozumiem komentarzy. Wam się naprawdę wydaje, że za wschodnią granicą jest obszar nędzy, bidy i improwizacji? Niestety nie. Smutne fakty są takie, że Rosja nie jest i nie będzie bankrutem, a ich technologie są zaawansowane i skuteczne. To jest kraj, który od 15 lat przygotowuje się do konfliktu, z dokładnie określonym przeciwnikiem. III Rzeszy wystarczyło 6 lat (1933-39). Lekceważenie wroga jest głupotą, po prostu. Smutne jest, że ludzi, którzy to zauważają, wyzywa się od agentów i co tylko.
12345
Rosja jest zacofana technologicznie i biedna bogatą to ma głównie propagandę
kzet69
Jakie zaawansowane technologie (poza wojskami rakietowymi) wykorzystuje rosyjska armia? Zaawansowana to jest tylko ichnia propaganda, czego ten śmigłowiec (osiągający po modernizacji parametry będące powszechnością na świecie od 30 lat) jest najlepszym przykładem.
olo
Kasy nie ma a nie ma dnia aby czegoś na zaczeli produkować niezły MATRIX w tej Rosji.
anty olo
kasy to nie ma w budżecie USA. Popatrz na portfel zamówień, zyski i bilans i średnie zarobki w Mil Moscow Helicopter Plant i w Russian Helicopters i przestań bredzić. Sprzedali nawet licencje na Mi-17 kitajcom bo nie wyrabiają z zamówieniami!
AWU
Mają zamówienie na 6 sztuk dla Algierii. Cała awionika jest rosyjska (KRET), silniki od Motor-Sicz.
Oj
@olo Znowu dajesz głos a jeszcze nie odpowiedziałeś na zadane przez ze mnie pytanie.Ale tak to już jest z warczącymi pudlami.....
igi
duży heli - duży cel