Reklama
  • Wiadomości

Rosja: Rusza produkcja nowego śmigłowca Mi-26T2

Należący do państwowej korporacji Rostec koncern Russian Helicopters poinformował o rozpoczęciu seryjnej produkcji ciężkiego śmigłowca Mi-26T2.

  • fot. www.russianhelicopters.aero
    fot. www.russianhelicopters.aero

Mi-26T2 to zmodernizowana wersja helikoptera Mi-26T, którą przystosowano do lotów nocnych oraz wyposażono w nowszą awionikę (pozwalającą m.in. na zmniejszenie liczebności stałej załogi z 5 do 2-3 osób). Według Russian Helicopters, nowoczesne systemy pokładowe mają spowodować, że Mi-26T2 staną się popularne nie tylko w Federacji Rosyjskiej, ale również na rynkach międzynarodowych.

Helikoptery wojskowe Mi-26 i ich wersja cywilna Mi-26T są bowiem znane na całym świecie, ale zaczynały wyraźnie odstawać pod względem wyposażenia od konkurencji. Prace modernizacyjne były więc niezbędne, tym bardziej, że mamy tu do czynienia ze śmigłowcem produkowanym w zakładach lotniczych Rostvertol od 1980 r. W tym wypadku coraz mniejsze znaczenie miał fakt, że ten helikopter mógł bez problemu przenosić wewnątrz kabiny (lub na zaczepach zewnętrznych) ładunek o wadze 20 ton. Równie ważne w dzisiejszych czasach są bowiem bezpieczeństwo i komfort pracy załogi.

fot. www.russianhelicopters.aero

Pakiet modernizacyjny śmigłowca Mi-26T do wersji „T2” został opracowany przez moskiewskie zakłady śmigłowcowe Mil Moscow Helicopter Plant wspólnie z zakładami Rostvertol i pod nadzorem koncernu Russian Helicopters. Prace były trudne i długotrwałe o czym może świadczyć fakt, że prototyp Mi-26T2 wykonał swój pierwszy lot w centrum testowym Rostvertol już 17 lutego 2011 r. natomiast pierwsza prezentacja dla obserwatorów międzynarodowych odbyła się miesiąc później.

Prac tych nie przyśpieszyło również stosunkowo duże zainteresowanie tym helikopterem w czasie pokazów lotniczych MAKS-2011 w sierpniu 2011 r. Dopiero kontrakt podpisany z zagranicznym partnerem w 2013 r. spowodował, że zaczęto dopracowywać dokumentację – również pod wymagania nowego klienta. Badanie prototypu prowadzono przez cały 2014 r. Opracowano również niezbędną dokumentację tym bardziej, że śmigłowiec M-26T2 ma według producenta spełniać wszystkie, najnowsze, międzynarodowe standardy.

Dzięki wprowadzonym zmianom nowy helikopter ma być przygotowany do działań przez całą dobę w każdych warunkach atmosferycznych i klimatycznych oraz w różnych obszarach geograficznych – w tym w górach. Zastosowano w tym celu m.in. klimatyzowaną kabinę i ogrzewane pomieszczenie ładunkowe. Podobno zwrócono również uwagę na prostotę czynności technicznych tak, by standardowe przeglądy można było wykonywać w warunkach polowych, a nie tylko na wskazanych lotniskach.

Zupełną nowością jest „szklany kokpit” z pięcioma wielofunkcyjnymi monitorami LCD, zdublowanie pokładowych instrumentów elektromechanicznych, system monitorowania kabiny ładunkowej oraz cyfrowe systemy łączności.

fot. www.russianhelicopters.aero

Dużą uwagę zwrócono również na bezpieczeństwo lotu i zwiększenie świadomości sytuacyjnej pilotów. Dlatego w Mi-26T2 dodano m.in. system ostrzegania o zbliżaniu się statku powietrznego do ziemi oraz system antykolizyjny, który ostrzega pilotów o przeszkodach i o możliwej kolizji w promieniu 9-11 km wokół śmigłowca.

Duże zmiany wprowadzono w systemach ułatwiających załadunek i rozładunek kabiny transportowej. Było to niezbędne, ponieważ duży udźwig powoduje, że helikoptery Mi-26T2 mogą być wykorzystywane do wielu różnorodnych zadań - w tym do transportu rannych i spadochroniarzy. Przewiduje się nawet możliwość zabrania zbiornika z paliwem lub wodą i wykorzystywania tego ciężkiego helikoptera jako tankowca powietrznego lub systemu pożarniczego (np. do gaszenia lasów).

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama