Reklama

Siły zbrojne

Rosja: Nowe śniegobłotochody wchodzą na uzbrojenie Brygady Arktycznej

Pierwsze pojazdy GAZ-3344-20 „Aleut” są przekazywane do rosyjskiej brygady arktycznej. Fot. mil.ru
Pierwsze pojazdy GAZ-3344-20 „Aleut” są przekazywane do rosyjskiej brygady arktycznej. Fot. mil.ru

Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że na uzbrojenie samodzielnej brygady zmechanizowanej Floty Północnej przekazano partę nowych, dwuprzegubowych pływających śniegobłotochodów na podwoziu gąsienicowym GAZ-3344-20 „Alieut”.

Wszystkie dostarczone pojazdy „Alieut” zostały już przetestowane w warunkach arktycznych przez zakłady realizujące dostawy, które sprawdziły w ten sposób wszystkie otrzymane od rosyjskiej armii zalecenia, dotyczące eksploatacji w danej strefie klimatycznej. W pierwszej kolejności otrzymały je pododdziały stacjonujące w okolicach Murmańska. Rosjanie chcą w ten sposób uzupełnić swój park samochodowy, który wcześniej zabezpieczały przede wszystkim większe pojazdy gąsienicowe ТТМ-4902 „Rusłan”.

Pojazd ТТМ-4902 „Rusłan”. Fot. mil.ru

Pojazdy te były wykorzystywane od dawna zarówno przez arktyczny przemysł wydobywczy, jak i przez rosyjskie siły zbrojne. Miały one wiele wersji, ale zasadniczo pozwalały na przewóz do 22 osób i do 4 ton ładunku. Rosjanie pracowali jednak nad nowymi pojazdami: mniejszymi, ale równie niezawodnymi i wszechstronnymi.

Pojazd ТТМ-4902 „Rusłan”. Fot. transport-ttm.com

Podobnie jak TTM-4902 „Rusłan”, śniegobłotochody GAZ-3344-20 „Aleut” są wykonany w systemie modułowym. Przedni pojazd to tzw. moduł energetyczny – napędzający cały zestaw, a jednocześnie mogący pomieścić 5 osób, w tym kierowcę. Tylny pojazd-przyczepa to tzw. moduł pasażerski, którego ładowność wynosi 2500 kg. Można w nim przewozić do 15 osób, lub przekształcić go w pomieszczenie sypialne, przedział medyczny lub stanowisko dowodzenia.

Pojazd GAZ-3344-20 „Aleut”. Fot. girtek.ru

Cechą charakterystyczną rosyjskiego śniegobłotochodu ma być prostota i niezawodność. Dlatego system napędowy składa się ze sprawdzonego silnika diesla produkowanego przez jarosławskie zakłady motoryzacyjne, automatycznej skrzyni biegów oraz prostych elementów sterujących, praktycznie takich samych, jakie stosuje się w komercyjnych ciężarówkach.

Wykorzystano elementy konstrukcyjne już wcześniej sprawdzone w warunkach arktycznych. To właśnie dlatego producent daje gwarancję bezawaryjnej pracy w temperaturach od -50°C do +50°C. Pojazd jest więc wyposażony w podgrzewacz wstępny i podgrzewacz paliwa, oraz wydajny system ogrzewania kabin pasażerskich.

Pierwsze pojazdy GAZ-3344-20 „Aleut” są przekazywane do rosyjskiej brygady arktycznej. Fot. mil.ru

Dużo uwagi poświęcono systemowi jezdnemu. Pojazdy GAZ-3344-20 „Aleut” są przygotowane do pokonywania przeszkód wodnych (z prędkością 5-6 km/h). Zastosowano gąsienice, które pozwalają zarówno na szybkie poruszanie się po śniegu, jak i błocie. Wysoka zdolność do pokonywania przeszkód terenowych zapewniono dzięki niskiemu naciskowi na podłoże, dużemu prześwitowi pod podwoziem oraz wystarczająco dużej mocy silnika (czterocylindrowy silnik diesela Cummins ISB4.5E3 185 z turbosprężarką). Pojazdy są przy tym zdolne do pokonywania pionowych przeszkód o nachyleniu do 35°.

Masa maksymalna takiego zestawu to około 10 ton. Dla porównania pojazd ТТМ-4902 waży o trzy tony więcej. „Aleut” są krótsze od „Rusłanów” o 2 metry (9,5 m w porównaniu do 11,57 m) oraz węższe o prawie metr (2,02 m w porównaniu do 2,94 m) i tak samo wysokie (około 2,6 m).

Reklama

Komentarze (6)

  1. ansuz

    Czy to jest kopia Zachodniego pojazdu Viking?

    1. gosc

      a moze odwrotnie?

  2. Arek.Konski

    Hm... \"Pojazdy są przy tym zdolne do pokonywania pionowych przeszkód o nachyleniu do 35°.\" To pionowych, czy pochyłych?

    1. Zbys

      Blad w przepisywaniu i blad w mysleniu ! Oczywiscie pozycja \"pokonywanie przeszkod pionowych\" tez jest ale to sie podaje w cm lub calach !!!

  3. gorzki

    proszę podawać źródła informacji, które są na tym portalu serwowane. Poproszę o dokładne określenie tytuły gazety lub nazwy portalu oraz nazwisko pierwotnego autora wiadomości. Jeśli jest to autorska kompilacja dziennikarza portalu D24, proszę o podawanie pierwotnych źródeł i nazwisk autorów.

  4. fernando

    Nadal modernizują sprzęt po radziecki - jak na taką różnicę temperatury - wysoko wydajny pojazd nie tylko wojskowy .

  5. dim

    W Grecji, gdy zasypały (na metr-dwa !) bardzo podobnymi udzielano nam pomocy na autostradzie. Podobnie pogotowia energetyczne i ratunkowe na czasy zimowych klęsk. Nie wiem skąd je mają ? Ale ważne, że są, ściągane w takich razach z greckich gór, ośrodków narciarskich.

  6. Wajda

    Wydajna maszyna

Reklama