Wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej Aleksiej Kriworuczko poinformował o zakończeniu modernizacji samolotów Ił-80 i Ił-82 (w kodzie NATO „Maxdome”), pełniących rolę powietrznych stanowisk dowodzenia.
Historia tego samolotu ma swój początek jeszcze w czasach ZSRR, kiedy to rozpoczęły się prace nad dostosowaniem samolotów Ił-86 (szerokokadłubowych samolotów pasażerskich) do pełnienia zadań stanowisk dowodzenia w sytuacji konfliktu nuklearnego - stąd czasem spotykane oznaczenie Ił-86WKP (Wozdusznyj Komandnyj Punkt - Powietrzny Punkt Dowodzenia). Panujący na przełomie lat 80. i 90. XX wieku kryzys państwa chyba niezbyt zaszkodził programowi, bowiem według źródeł z pokładu Iła-80 łączność z okrętami podwodnymi przystosowanymi do wystrzeliwania pocisków balistycznych nawiązano po raz pierwszy już w 1990 r.
Zmiany w konstrukcji objęły m.in. zabudowę dodatkowych zbiorników paliwa i dodanie możliwości (w wersjach Ił-82) tankowania powietrzu , likwidację okien i dwóch z trzech luków drzwiowych (celem zapewnienia większej odporności na promieniowanie będące skutkiem ewentualnych wybuchów nuklearnych) oraz zamontowanie dodatkowych systemów łącznościowych. Najbardziej rzucającym się w oczy efektem tych modyfikacji jest charakterystyczna nadbudówka za kabiną pilotów mieszcząca systemy łączności satelitarnej, mniejsza znajdująca się z tyłu kadłuba mieści najprawdopodobniej anteny systemu Asteroid-S. Z tyłu maszyny znajdują się systemy komunikacji z okrętami podwodnymi działające w paśmie VLF (ich integralną częścią jest antena sznurowa o długości ponad 8 kilometrów, wysuwana w locie, stabilizowana za pomocą stożka umiejscowionego na końcu anteny).
Czytaj też: Rosyjski apetyt na Arktykę [ANALIZA]
Dokładny zakres prac pozostał tajemnicą. Ujawniono za to, że nie jest to koniec działań mających zapewnić władzom Federacji Rosyjskiej możliwość kierowania siłami zbrojnymi w warunkach konfliktu z użyciem broni atomowej. Poinformowano, że trwają prace nad budową podobnego stanowiska zabudowanego w oparciu o samolot Ił-96-400. Trwają też prace nad przystosowaniem do pełnienia tych zadań śmigłowców Mi-38 oraz nad modyfikacjami pozwalającymi na utrzymanie w służbie samolotów samolotów Ił-22M11 oraz Tu-142R, przystosowanymi wcześniej do podobnych zadań, jednak ze względu na osiągi (zwłaszcza maksymalną długotrwałość lotu) pełniącymi rolę stanowisk rezerwowych .
Tradycyjnie, Federacja Rosyjska nie podała terminu przyjęcia do służby nowej platformy opartej o samolot Ił-96-400, jednak w 2016 r. (przy okazji przyjęcia samolotu tego typu na stan Ministerstwa Obrony FR) rzecznik resortu wskazywał, że miałoby to nastąpić około 2021-23 roku. Obecnie Rosja utrzymuje w służbie cztery samoloty Ił-80/82 w ramach 1. Specjalnej Dywizji Lotniczej. Samoloty stacjonują na podmoskiewskim lotnisku Czkałkowski.
W Siłach Powietrznych USA (które jako jedyne poza SZ FR) utrzymują samoloty tego typu, przystosowano do pełnienia tej roli samoloty Boeing 747-200B, które w U.S. Air Force otrzymały oznaczenie E-4. Obecnie w służbie utrzymywane są cztery samoloty E-4B. W 2018 roku rozpoczęły się prace mające doprowadzić do pozyskania następcy E-4B, samolotów E-6 Mercury (zapewniających łączność z atomowymi okrętami podwodnymi oraz lądowymi siłami jądrowymi) zbudowanymi na platformie Boeing 707-320 oraz samolotów C-32 (służących do transportu wiceprezydenta USA, pierwszej damy, członków gabinetu prezydenckiego i Kongresu) opartych na platformie Boeing 757-200.
Maciek
Wraca temat Mi38. O przystosowaniu jakich śmigłowców mowa, skoro ich nadal nie ma?
Davien
Zamówiono 15 sztuk w wersji transportowej Mi-38T. Może to je będą przystosowywac jak w końcu je zbuduja.