Reklama
  • Wiadomości

Rosja: Ciąg dalszy problemów z okrętowymi turbinami gazowymi

Aneksja Krymu w dalszym ciągu skutkuje poważnymi konsekwencjami dla marynarki wojennej Rosji (WMF). Szczególnie widoczne jest to w kwestii produkcji okrętowych turbin gazowych, która przed tym konfliktem prawie w całości była realizowana była przez ukraiński koncern GP NPKG Zoria-Maszprojekt. Obecnie taka produkcja musi być uruchamiana w Rosji.

  • Fregata Jarosław Mudryj, Fot. Defence24.pl
    Fregata Jarosław Mudryj, Fot. Defence24.pl
  • Fregata Jarosław Mudryj, Fot. Defence24.pl
    Fregata Jarosław Mudryj, Fot. Defence24.pl

Również w zakresie serwisowania takich silników WMF musi teraz polegać na rosyjskich przedsiębiorstwach, które nie mają w tym zakresie doświadczenia, co może skutkować kolejnymi kłopotami. Przykładem na to jest zakończenie trwającego od 2015 r. w stoczni Jantar w Kaliningradzie remontu fregaty rakietowej „Jarosław Mudryj” proj. 11540.

Jednostka ta trafiła tam w związku z koniecznością awaryjnej naprawy turbiny gazowej mocy szczytowej typu DO90, która uległa awarii podczas długotrwałego rejsu tego okrętu na Morze Śródziemne i Ocean Indyjski. Remont samej turbiny został przeprowadzony przez firmę Mietałlist-Samara, która dotychczas zajmowała się produkcją elementów silników rakietowych i odrzutowych wykorzystywanych w przemyśle kosmicznym oraz lotniczym.

Aktualnie na fregacie „Jarosław Mudryj” prowadzone są próby stoczniowe, jeżeli wypadną one pomyślnie niedługo należy się spodziewać wyjścia jej w morze.

(AN)

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama