Siły zbrojne
Radary AESA dla amerykańskich F-16
Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych chcą zmodernizować myśliwce F-16, wyposażając je w radary z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). Na przeszkodzie może jednak stanąć brak funduszy.
Jak donosi Defense News, dowódcy amerykańskich sił powietrznych opowiadają się za instalacją stacji radiolokacyjnych z aktywnym skanowaniem elektronicznym na myśliwcach F-16. Złożono wniosek o modyfikację dla maszyn prowadzących działania w ramach ochrony przestrzeni powietrznej kraju z uwagi na pilną potrzebę operacyjną. Nie wiadomo jednak, czy stosowne finansowanie zostanie uwzględnione w zatwierdzonym budżecie Pentagonu.
Pierwotnie planowano, że radiolokatory z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) zostaną zainstalowane na trzystu myśliwcach F-16C/D w ramach programu Combat Avionics Programme Extension Suite (CAPES). W świetle drastycznych redukcji wydatków obronnych amerykańskie siły powietrzne zdecydowały się jednak na anulowanie projektu.
Zgodnie z propozycją budżetu na rok fiskalny 2015 USAF miały się skupić na programie SLEP, służącym przede wszystkim wydłużeniu okresu eksploatacji myśliwców. Pierwotnie dostawcą radarów AESA dla modernizowanych F-16 USAF miał być Northrop Grumman. Amerykański koncern wytwarza obecnie stacje radiolokacyjne APG-83 SABR, przeznaczone dla modyfikowanych maszyn tego typu, należących do sił powietrznych Tajwanu (Republiki Chińskiej).
patriota
To jest kluczowe pytanie dla polskich sil powietrznych: zaplanować i wykonać w latach 2018-2020 modernizację posiadanych F-16 i albo kupić używane F-16 (36 sztuk, opcji zakupu jest dużo wśród państw przezbrajających się w F-35), albo nowe F-16 z radarem AESA u Amerykanów będące odpowiednikiem Block 60 (18 sztuk), albo przymierzać się do zakupu za 7-8 lat nowego samolotu wielozadaniowego (36 sztuk) jako uzupełnienie już posiadanych F-16.
b3rs
Już teraz powinniśmy kupić z 16 F-16 w zbliżonym standardzie do naszych. Kolejne 16 przy wycofywaniu MiGów i Su. Tak, żeby mieć 80 w momencie rozpoczęcia rozmów w sprawie zakupu F-35. Wtedy też powinno się zrobić MLU dla wszystkich maszyn. F-35 można by przypisać w ilości po 4-6 do każdej bazy lotniczej.
ww
Prosze kupic zapas pułapek http://www.raytheon.com/capabilities/products/ale50/
Wojt.
Możesz mi powiedzieć po co to stosowali w Afganie? "...against RF missile threats in Kosovo, Afghanistan, and Iraq." Czyżby taliby miały SAM-y?
ww
Prosze kupic kilkanaście A-10
szyszka
polakom by pasowalo dokupic z 50 uzywanych F16 a nasze migi sprzedac ukrainie lub Litwie
TRzcinsky
tylko po co 16? za 10 lat znów przetarg byś organizował bo posiadane efy to złomy
szamot
Nie znasz podstawowych zasad pisowni ,a wypowiadasz się o nowoczesnej technologii.Kupmy 100 albo 200 ,wszystkiego
Dareios
A kto będzie na nich latał skoro możemy szkolić 4 pilotów F-16 rocznie? To nie jest kierowca że możesz go posadzić w Skodzie czy Mercedesie i będzie jeździł.
ww
Proszę o A-10
tadek
o przydatności samolotu nie decydują tylko jego własnosci lotne cze konstrukcja kadłuba ale przede wszystkim elektronika i przenoszona broń...a tutaj te ,,złomy" F16 na tle większości rosyjskich samolotów wyglądają niemal jak broń z kosmosu...
TRzcinsky
To te efy 35 gdzie? Modernizują by potem sprzedać podnieconym nabywcom wspaniałego nowoczesnego samolotu. Gratuluje
b3rs
"Pierwotnie planowano, że radiolokatory z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) zostaną zainstalowane na trzystu myśliwcach F-16C/D w ramach programu Combat Avionics Programme Extension Suite (CAPES)." USAF ma ok 1200 F-16.
igo
Przydałoby się takie cacko w naszych F16
szyszka
Polska to wogole powinna zzaczandlowac z Litwa zrobic im power pack na Rosomaki Kraby i Migi 29
Qba
W grę wchodzi też Raytheon RACR. http://www.raytheon.com/capabilities/products/racr/