Reklama

Siły zbrojne

„Próg temperatury paliwa” F-35. Konieczne przemalowanie cystern

Fot. Senior Airman Marcy Copeland/USAF.
Fot. Senior Airman Marcy Copeland/USAF.

Samoloty F-35 Lightning II mają „próg temperatury paliwa”, co spowodowało konieczność jej utrzymywania na odpowiednim poziomie przed tankowaniem. Podejmowane działania obejmują przemalowywanie cystern oraz tworzenie dla nich zacienionych miejsc.

Zgodnie z informacją prasową USAF samoloty F-35 mają „próg temperatury paliwa”, powyżej którego mogą „nie funkcjonować właściwie”. Podjęto działania w celu ograniczenia temperatury paliwa jeszcze przed tankowaniem, aby uniknąć ewentualnych opóźnień i umożliwić prowadzenie szkoleń.

Cysterny przewożące paliwa przeznaczone dla F-35 w bazach Luke i Edwards są przemalowywane białą farbą odbijającą promienie słoneczne, co pozwala na ograniczenie temperatury przechowywanego materiału napędowego. Jest to jednak rozwiązanie tymczasowe.

Docelowo przewiduje się budowę zacienionych miejsc parkingowych dla cystern, tak aby zapobiec nadmiernym wzrostom temperatury paliwa. Sprawdzana jest również możliwość malowania pojazdów zieloną farbą odbijającą promienie słoneczne, tak aby nie wyróżniały się one w sytuacji, gdyby jednostki wyposażone w F-35 zostały rozmieszczone poza miejscami stałego stacjonowania.

Służby prasowe USAF podkreślają, że temperatury w rejonie bazy Luke często przekraczają 110 stopni Fahrenheita (ok. 43 stopni Celsjusza).

Reklama

Komentarze (11)

  1. Oj

    To już klimatyzowane, hermetyczne wręcz laboratoryjne warunki do przechowywania tych nielotów nie wystarczą teraz jeszcze trzeba przygotować takie same warunki dla cystern (paliwa ) a co wyskoczy za rok? może że pilot będzie musiał być wydepilowany i nie cięższy niż 60kg a na dodatek po lewatywie bo inaczej kicha latawiec nie poleci...))

    1. Kapitan AS

      Padłem :-))

    2. śmigacz

      Masz na myśli Eurofightera po ostatnich wprowadzonych ograniczeniach lotów po pęknięciach w strukturze płatowca? Też tak uważam...

  2. śmigacz

    Rusofile dość licznie wyleźli z dziur i nadają. Mam pytanie: a gdzie ten "wasz" PAK-FA? Od czasu spalenia się jednego prototypu zaległa tajemnicza cisza. F-35 za kilka lat poradzi sobie z problemami wieku dziecięcego. PAK-FA nie wyjdzie jeszcze ze stadium prototypu haha.

    1. Wojmił

      Jako, że nie jestem ani amerykanfilem, ani amerykanofobem, ani rusofilem ani rusofobem - tylko polakofilem i europofilem i rozsądnym, myślącym człowiekiem odpowiem Tobie tak: Gdy będzie artykuł o PAK-FA - będziemy o nim pisać na forum... tutaj mamy artykuł o F-35 i lepiej się nad konsekwencjami tych informacji zastanowić solidnie a nie zmieniać temat na PAK-FA....

    2. Rafale

      Co to jest prototyp haha?

  3. Wojmił

    Spoko... to choroby wieku dziecięcego.... Cały rozwój idzie zgodnie z planem a za 5 lat będzie taki dopracowany że ho ho! i tani jak barszcz a jednocześnie niezwyciężalny... tak mówią tutaj niektórzy na forum, ci z klapkami na oczach... ci pod wpływem propagandy, że wszystko z USA jest naj naj naj...

    1. śmigacz

      Tylko dziwnym trafem wiele części do samolotów europejskich pochodzą z USA. Gripen to transatlantycki składak nawet silniki ma GE. Myśliwce Rafale duma Francji także składa się z części i podzespołów produkowanych w USA. Chodzi o system wskazywania celów, elementy pokładowej stacji radiolokacyjnej czy nawet fotele katapultowe haha...

  4. echo

    43 stopnie to właściwie u nas co lato. Jak kupimy to się módlmy żeby w czasie parady padał deszcz.

    1. b3rs

      http://pl.wikipedia.org/wiki/Rekordy_klimatyczne_Polski Coś jeszcze chciałbyś dodać?

  5. Pit82

    Co do możliwości tego samolotu to się okaże gdy powalczą sobie na ćwiczeniach np z eurofighterami, czy rafaelami jeżeli nie będzie za mocno słońce grzało ;) Idealny samolot na nocne loty ;)

    1. 12345

      z eurofighterami i rafale to sobie może powalczyć f22 bo to ta sama klasa

  6. GŁOS

    Chciałbym widzieć setkę takich "gratow" z biało-czerwoną szachownicą. Albo choć 64 w 2030... Ale wcześniej Krab pęknie niż to nastąpi.

  7. Niedoszły pilot F-35

    A czy mógłby ktoś podać informację jaki jest konkretnie ten próg temperatury paliwa? Ile on wynosi?

    1. Gość

      To jest tajna informacja. Jak Polska kupi F-35 to się dowie. Kolor na jaki przemalować cysternę też (może różowy) będzie podany jak zapłacimy :).

    2. xawer

      Tajne/poufne!!!

    3. NATOwnik

      To zależy od temperatury powietrza, temperatury pilota, nasłonecznienia, sily wiatru, planowanego czasu lotu i rozgrzania silnika i kadłuba, no i wielu innych danych, o których długo by pisać! Ogolnie jest to najdrozsza latajaca szafa, zero manewrowości, predkosc 1 Macha przekracza po 1, 30 minut pikowania w kierunku ziemi, może ja utrzymać tylko 10 sekund, gdyż inaczej się rozleci/ porozkleja, broni może zabrać tyle co na lekarstwo, pilot starzeje się o 10 lat co kazda godzine lotu, gdyż same alarmy i bledy się wyswietlaja - a i jeszcze ciężko to pilotować! Cena programu kosmiczna, produkt finalny na poziomie Zimbabwe!

  8. śmiech

    No to już wiadomo czemu nie ma supercruise: i tak długo ponadźwiękowo by nie polatał, bo płatowiec (w tym zbiorniki paliwa) by się zagrzał. No i kolejny raz wychodzi racja dr C. Koppa, który od lat ostrzegał, że barierą możliwości, w tym i modernizacji, F-35 jest mała zdolność odprowadzania ciepła (paliwo służy za chłodzenie) z awioniki, co ogranicza możliwość jej modernizacji, w szczególności zwiększenia mocy radaru...

    1. alo

      Wszystko co kiedyś napisał dr. Carlo Kopp, dziś potwierdza się co do joty. Sparafrazuję słowa zacytowanego wyżej oblatywacza: "The only aye-sayers of the F-35 are the ones availing themselves of the funds flow(n) from DoD". (Aye to po szkocku odwrotność nay)

  9. b3rs

    Widzę, że już się 'znawcy' zlecieli! W F-35 paliwo jest używane jako chłodziwo poza powietrzem. Chłodzone nim są komputery samolotu. Zupełnie nie wiem dlaczego autor artykułu tego nie powiedział. Co do samego F-35, to pozwolę sobie zacytować jednego z pilotów oblatywaczy: "The only naysayers of the F-35. Are the ones that haven't flown it or flown against it!" Lt. Cmdr. Christopher Tabert VFA-101

    1. GM

      A niech sobie nim będzie chłodzony nawet kombinezon pilota. Dla mnie to zwykły bubel. Samolot ma być możliwie niezawodny, nie może być tak, że pilot oprócz misją ma się martwić zbyt jasnym słonkiem w polskie lato. Niedługo się dowiemy, że samolot może latać tylko w określone dni tygodnia, bo soft sterujący awioniką tego wymaga.

    2. NATOwnik

      W zyciu żaden pilot takiego czegos nie palnal, chyba ze jest oblatywaczem w LM! Lata się tym gorzej niż starymi ruskimi samoltami a "against it" to chyba tez miał na myśli jakies MiGi-21 czy cos w tym rodzaju! Każdy pilot F22, EF2000 czy Rafale dostaje atakow smiechu po przeczytaniu takiej sciemy! Pozdrawiam

  10. AM84

    To sie w naszym klimacie swietnie sprawdza ! ;)

  11. Tyberios

    Bez parasola w lecie nie zatankujesz... bo paliwo za ciepłe. Cały program F-35 to karuzela kuriozów jak z najlepszych filmów Stanisława Berei. Ten samolot jest dosłownie rozpieszczony... za ciepłe paliwko by pić, to może kurde pochuchać i łyżeczką "karmić"?

Reklama