Reklama
  • Wiadomości

Próby tureckiego bezzałogowca. Długotrwałość lotu: 20 godzin

Prywatna spółka turecka Vestek Savunma poinformowała, że opracowany przez nią bezzałogowiec  Karayel przeszedł próby w locie z ładunkiem operacyjnym i jest gotów do produkcji. Siły zbrojne Turcji zamówiły w 2011 roku 6 maszyn tego typu. Celem jest uniezależnienie od dostaw systemów bezzałogowych z zagranicy. 

  • Fot. Vestel
    Fot. Vestel
  • Karayel podczas próby w locie - fot. Vestel
    Karayel podczas próby w locie - fot. Vestel

Karayel jest maszyną o klasycznym układzie aerodynamicznym o długości 6,5 m, wyposażoną w skrzydła rozpiętości 10,5 m. Silnik o mocy 70 KM pozwala płatowcowi o masie 500 kg osiągnąć prędkość przelotową 80 węzłów i pułap 22,5 tys. stóp (6858 metrów), oraz czas lotu do 20 godzin.

Producent poinformował iż maszyna, której rozwój kosztował ponad 30 mln dolarów, przeszła kluczowe testy w locie z ładunkiem użytecznym o masie 51 kg. W jego skład wchodzi głowica optoelektroniczna, wyposażona w dzienno-nocny system obserwacji, dalmierz i laserowy wskaźnik celów. Maksymalny ładunek użyteczny dla maszyn Karayel ma wynosić ponad 70 kg i poza głowicą obserwacyjną może obejmować też uzbrojenie.

Sterowanie może być realizowane w pełni automatycznie, od startu do lądowania, lub też manualnie. System sterowany jest z ruchomego kontenera, który stanowi punkt dowodzenia i kontroli.

Zakończony pomyślnie test otwiera drogę do dostaw bezzałogowców Karayel tureckim siłom zbrojnym, które już w 2011 roku zamówiły pierwszą partię próbną 6 maszyn wraz z systemami sterowania i modułami obserwacyjno-celowniczymi. Tureckie siły zbrojne i służby mundurowe pracują nad maksymalizacją zastosowania krajowego sprzętu. Dotyczy to szczególnie tak istotnych obszarów jak lotnictwo, wojska pancerne i systemy bezzałogowe. 

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama