Reklama

Siły zbrojne

Postępowanie na śmigłowce dla polskiej armii w decydującej fazie

MON zamierza zakupić śmigłowce wielozadaniowo – transportowej, bojowego poszukiwania i ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych. Fot. kmdr ppor. Czesław Cichy, GDYŃSKA BRYGADA LOTNICTWA MARYNARKI WOJENNEJ
MON zamierza zakupić śmigłowce wielozadaniowo – transportowej, bojowego poszukiwania i ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych. Fot. kmdr ppor. Czesław Cichy, GDYŃSKA BRYGADA LOTNICTWA MARYNARKI WOJENNEJ

MON wysłało trzem uczestnikom postępowania na dostarczenie 70 śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego zaproszenia do złożenia ostatecznych ofert.

W wysłanym 30 maja zaproszeniu zawarte zostały wymagania na śmigłowce w wersjach wielozadaniowej i transportowej, bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR) oraz zwalczania okrętów podwodnych. Wraz z śmigłowcami MON pozyska pakiet logistyczny i szkoleniowy oraz system szkolenia zintegrowany ze śmigłowcami.

W postępowaniu biorą udział trzy firmy:

  1. Konsorcjum "Program EC725 Caracal Polska" w składzie: Airbus Helicopters , Heli Invest Sp. z o.o.,  ze śmigłowcami EC-725 Caracal
  2. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL Świdnik SA.", ze śmigłowcami AW-149
  3. Konsorcjum w składzie: Sikorsky Intermational Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o. o., oferujące najprawdopodobniej śmigłowce typu Black Hawk i Sea Hawk

Ostateczne oferty mają zostać złożone w ciągu trzeciego kwartału 2014 roku. Rozstrzygnięcie postępowania odbędzie się jeszcze w bieżącym roku, a podpisanie umowy planowane jest na początku 2015 roku.

MON/(JP)

Reklama

Komentarze (27)

  1. gus

    to co wy na to że Sikorsky zaczyna kombinować podczas przetargu.

  2. Obserwator

    Najbardziej odpowiednim śmigłowcem dla WP jest S-70i Black Hawk i myślę że ta propozycja wygra !

  3. lechu

    Zanim zaczniecie wypisywać waszą listę życzeń pomyślcie troche. Jak chcecie zastąpić śmigłowce Mi-8 czymś tak małym jak AW czy BH. Wygrać powinien tylko Caracal, dodatkowo mieli byśmy w kraju trzeciego producenta śmigłowców. Ale wielka szkoda, że nie ma w przetargu NH-90, to byłby idealny następca naszych Mi-8.

    1. m

      Lista życzeń nie ma znaczenia, a jedynie wysokość wziątki, jaka zostanie zaproponowana - jak z F-16. Leszek Miller mógł prowadzić wykłady dla... LM, to na pewno w obecnym rządzie też się ktoś znajdzie zdolny;)

    2. MadMax

      Jakie wymagania taki śmigłowiec. Wymagania są do d... Inaczej Agusta wystawiłaby AW-101, Eurocopter NH-90, a Sikorsky S-92. A przetarg jest nie na następcę Mi-8/17, tylko faktycznie na następcę Sokołów, bo to śmigłowce tej klasy.

    3. misjonarz 1

      Drodzy koledzy z ciagle mysleniem sprzed kilkudziesieciu lat. Czemu wy ciagle chcecie zastepowac smiglowce mi-8 czytez mi-17?. Nikt nie neguje ze byly to porzadne maszyny ale ddobrze powiedziane były. Czasy sie zmieniaja ale taktyka i potrzeby rowniez. Pytanie co wy chcecie wozic takimi smiglowcami. Mozliwosci smiglowca mi-17 w Wojsku Polskim tak naprawde nie zostaly wykorzystane, chyba tylko do przewozu wojska na poligon ale chyba nie tylko w takim celu kupuje sie tak drogie obecnie smiglowce, natomiast w Afganistanie jak rzeczywiscie przydalby sie taki smiglowiec to Mi-17 byl w stanie zabrac miej ludzi niz obecnie produkowane black hawki i do tego ruszal sie jak mucha w smole ze wzgledu na swoje gabaryty i niedobor mocy w tych warunkach. Jakkolwiek prostota smiglowcow mi-17 I OGOLNIE MI-8 byla plusem tak obecnie brak nowoczesnych rozwiazan i zastosowan na tych smiglowcach uniemozliwia wykonanie wiekszosci misji. Niestety ale prawda jest ze na misjach w bardzo trudnych warunka h pogodowych lataja tylko bla h hawki i uwazam ze te smiglowce sa najbardziej odbkwiednie dla naszych specjalsow i wojsk ladowych, o marynarce sie nie wypowiadam bo sie nie znam. Tymbarzdiej ze obecnie i mysle ze w najblizszej przyszlosci bedziemy wspolpracowac z uzytkownikami wlasnie tych maszyn a nie mi-8 itp. Pozdrawiam

  4. Piotr Kraczkowski

    "żaden śmigłowiec nie mógłby wygrać z amerykańskim ze względu na politykę i sojusze" - ależ wykluczone panowie, przecież Polska to "kondominium" RFN i Rosji...

  5. tomkun

    Mamy dwa zakłady produkcji śmigłowców i zróbmy to tak, żeby nadal mieć dwa. Moja propozycja: 1) Wynegocjować z Agustą produkcję max % udziału AW-149 oraz opcjonalnie gwarancja na produkcję ile się da z Mangust. Mangusty to dla nas optymalny śmigłowiec szturmowy. 2) Wybrać potem na OPL Patrioty z USA, ale wynegocjować ile się da dla Mielca, żeby robili Blackhawki na export i może coś jeszcze. 3) I tak kupić kilka Mi-17 bo się przydadzą. Dzięki temu zachowamy oba zakłady i zapewnimy sobie maszyny szturmowe tańsze niż Apacze. Jeżeli kupimy Blackhawki, to będziemy skazani na szturomowe drogie Apacze, a jednocześnie Agusta ucieknie ze Świdnika.

    1. Alex

      Zastanawiam sie nad Patiotami po co man one jezeli mamy kupic MEADS

    2. Elf

      to już dawno nie są nasze zakłady..

    3. Patriota

      1)śmigłowiec EC-725 Caracal najlepiej spełnia warunki przetargu, ale jest prawie 2 x droższy niż pozostałe oferowane śmigłowce i jego producent nie na w Polsce swojej fabryki 2)śmigłowiec AW-149 najnowocześniejszy, prawdopodobnie najtańszy śmigłowiec i jego producent ma w Polsce swoją fabrykę, ale jest tylko prototypem 3)Black Hawk S70i sprawdzony w boju śmigłowiec, istnieje jego wiele odmian, wielkością i ceną porównywalny do AW-149, jego producent również ma w Polsce swoją fabrykę

  6. kolo

    Kibicuje Eurocopterowi

    1. Sly99

      Tylko Black Hawk

  7. Mietek

    Najszybciej na pole walki dowiezie żołnierzy .... Pendolino

  8. Elf

    Przetarg został napisany tak aby nie wystąpił w nim NH-90 - zdecydowanie najlepszy obecnie śmigłowiec średniej klasy na świecie (zwłaszcza w wersji skandynawskiej). Już mocno sprawdzony który będzie nadal rozwijany...który jako jedyny dysponuje tak wielką elastycznością (od black hawka odróżnia go przede wszystkim rampa - przecież BH może być tylko ręcznie ładowany z boków i jako zwykły transportowiec przegrywa z NH-90). Wygra - głównie z przyczyn politycznych: Black Hawk... Spośród tych zaoferowanych - pod nieobecność najlepszego NH-90 - to może i dobrze, że wygra bo oba pozostałe są od niego faktycznie gorsze... W ten sposób fabryka w Mielcu przyniesie niesamowite zyski Sikorsky'emu i UT - kupiona za pieniądze wydane na F-16, teraz zbuduje kadłuby, przyjmie inne części i zmontuje 70 śmigłowców po cenie jakby przyjechały z USA... Tak się robi interesy z Polską... Nie mam nic przeciwko BH bo to bardzo dobry śmigłowiec, ale szczerze należy powiedzieć prawdę: lepszym wyborem byłby NH-90 (przy tej liczbie sztuk moglibyśmy sobie nawet zażyczyć specjalnej wersji), ale politycznie najlepszym jest Black Hawk jak niegdyś F-16 i tak samo będzie z patriotem... Dla mnie - wynik przetargu jest już dawno przesądzony... Black Hawk wygrałby w polskim przetargu nawet z NH-90 przez politykę...

    1. tk

      Bzdura z tym NH-90 - niemieckie śmigłowce mają spore problemy z elementami kompozytowymi

    2. gregor

      On jest taki dobry że Szwedzi na potrzeby misji afgańskiej interwencyjnie kupili Blackhawki, a Niemcy po testach zdyskwalifikowali go jako śmigłowiec desantowy (przynajmniej do czasu wprowadzenia istotnych poprawek). To konstrukcja zdecydowanie za mało dojrzała, najpewniej też zbyt droga. Nie ma za czym płakać.

    3. Elf

      do "gregor" i "tk": - ciekawe, że w przypadku amerykańskiego sprzętu: "choroba wieku dziecięcego" - początkowe problemy wam nie przeszkadzają a w przypadku europejskiego produktu są dyskwalifikujące....

  9. Bolo

    Jestem za AW 149, jest to nowa i obiecująca konstrukcja. Wszystko przemawia za BH,ale jest to już jakby nie było śmigłowiec przestarzały konstrukcyjnie. Jego możliwości modernizacji są już na wyczerpaniu. AW 149 jest zbudowany z większej ilości kompozytów i tym samym ma większy zapas mocy silników . Zawsze pozostaje ryzyko chorób wieku dziecięcego,ale myślę że do czasu kiedy byłby dostarczany powinna to być już konstrukcja dojrzała. Natomiast na śmigłowiec szturmowy powinna być wybrana Mangusta (oczewiście z zintegrowanymi ppk Spike i działkiem naszej konstrukcji z tarnowa -chociażby wielolufowy obrotowy wkw 12,7mm,chociaż lepszy byłby kaliber 23mm)

    1. Alex

      Chcesz zrobic z AW 149 nastepnego MI-24 dobre :)

  10. Jareczek

    Sa tylko 2 opcje: jedna amerykanska, druga wloska. Przeciez nie po to te dwie firmy wchodzily na polski rynek, zeby odpuscic sobie przetarg. Zastanawiam sie tylko czy "polscy" politycy sa tacy nierozgarnieci, czy moze biora za to pieniadze? Czy dla takich zakladow WSK problemem bylo zbudowac smiglowiec szturmowy? Czy nie mozna bylo zbudowac wieszego pudla do przewozenia turystow w zielonych ubraniach? Pieniedzy im brakowalo? Raczej nie - problemem bylo jak ukrasc te unijne na fabryki panstwowe. Szkoda, od 25 lat oddajemy rynek za darmo, a potem jeden z drugim pisze glupoty o polonizacji sprzetu. Czy "polskie" wladze przewiduja w blizszej lub dalszej przyszlosci jakas renacjonalizacje? Chyba z USA i Wlochami im to nie wyjdzie. Sikorski nie daje rady nawet z malutka Litwa.

    1. Alex

      Jezeli chodzi o politykow to jedno i drugie

  11. Adam

    Warto zauważyć, że EC-725 i AW-149 nie mają wersji do zwalczania okrętów podwodnych.

    1. Przemo

      Ważne żeby miały odpowiedni udźwig, żeby zamontować sprzęt wykrywania, oraz torpedy, ew pociski przeciw okrętowe.

    2. remek

      Warto zauważyć, że każdy z nich ma marną ochronę przeciwrakietową. I jest do strącenia przez każdego z naziemną wyrzutnią rakiet 3 generacji.

  12. Elf

    Przypomnę, jak w latach 90 tych chciano zrobić jeden śmigłowiec do wszystkiego na bazie Sokoła - np. Huzar dla kawalerii powietrznej itp. Nasi wojskowi oraz decydenci nie uczą się na błędach jak widać.. ba - był nawet projekt powiększonej wersji Sokoła (na projekcie się skończyło).

  13. Elf

    Idealne rozwiązanie dla Polski to: - BH - jako ZOP i SAR śmigłowiec i może wojsk specjalnych (kilka sztuk), - EH101 Merlin - jako transportowiec...albo pozostanie przy Mi17 albo EC 7 25 Caracal.. Jeśli już mamy kupować jeden do wszystkiego to najlepszym byłby NH-90 w wersji skandynawskiej..

  14. Artwi

    Najgorszy chłam to Blackhawk - gigantyczny krok wstecz w porównaniu z Mi-17. Blackhawk jest w klasie przewozowej Sokoła. Za 3x wyższą cenę niż najbardziej wypasiona (glass cockpit z zachodnią awioniką) wersja Mi-17 (które ma "zastąpić") oferuje 3 razy mniejsze możliwości przewozowe i małą kabinę oraz nieporównywalnie droższe koszty eksploatacji i serwisowania (Polska serwisować Mi-8/17 potrafi samodzielnie). Wybór jednego śmigłowca do wszystkiego też wydaje się głupotą - jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Niedawno odtajniono raport Stratfor, który wylicza, że zamiast 3 wersji F-35 (lądowej, pionowego startu i lotniskowcowej) co miało przynieś "oszczędności", taniej byłoby zamówić i kupić 3 osobne maszyny - byłyby lepsze w swojej roli, tańsze i kilka lat wcześniej wprowadzone. Założę się, że z naszymi helikopterami będzie analogicznie.

    1. Elf

      Masz rację... z tym, że BH to nie najgorszy chłam - jako śmigłowiec SAR i ZOP jest dla mnie ok. Faktycznie jako śmigłowiec transportowy to po prostu porażka... Ale to decyzja polityczna jest...

  15. ja

    Wersja transportowa powinna być duża (EC725) Pozostałe mniejsze (AW 149) Nie rozumiem tego że podjęto decyzję o pozyskaniu jednej wersji śmigłowca.

    1. Elf

      Dokładnie tak... Te same rozterki i rozważania były podejmowane w latach 90 tych przy okazji zakupów Sokoła w wersji uzbrojonej... nie może być jeden śmigłowiec dla wszystkich zastosowań... nie spełni wszystkich oczekiwań a oczekiwania są mocne... Np nie sposób przyjąć skutecznie do uzbrojenia jako transportowy śmigłowiec taki, który nie posiada tylnej rampy! To podstawowa i najbardziej elastyczna wersja transportowa! Do innych zadań - ZOP, SAR etc oczywiście śmigłowiec bez rampy, mniejszy jest wystarczający... Dlatego powinien być podział na dwa rodzaje śmigłowców.. lżejszy i cięższy (transport)... Wtedy w różnych konfiguracjach można by kupować.. EC725 i Black Hawk np... (bo o NH-90 a zwłaszcza EH101 Merlin możemy pomarzyć jedynie w takim kraju jak nasz - gdzie na naukę wydaje się mniej niż na religię a na zbrojenia wydaje się wg kryteriów politycznych a nie wg kryteriów jakościowych)...

  16. Edek

    Jutro przylatuje Obama więc chyba już jasne kto wygrał :)

  17. Arek

    Nie do konca rozumiem zapis: oferujące najprawdopodobniej śmigłowce typu Black Hawk i Sea Hawk Czyli mam rozumiec, ze firma , ktora zostala zaproszona do kolejnej fazy postepowanie nie przedstawila swojego produktu?

  18. Arek

    Nie do konca rozumiem zapis: oferujące najprawdopodobniej śmigłowce typu Black Hawk i Sea Hawk Czyli mam rozumiec, ze firma , ktora zostala zaproszona do kolejnej fazy postepowanie nie przedstawila swojego produktu?

  19. wojtekus

    I znowu kolejne przyspieszenie owocuje nastepnym opuznieniem. Jak w 2012 roku Radek Sikorski twierdzil iz przetarg bedzie roztrzybniety w 2013 z dostawa pierwszych smigiel w 2014 roku. Po seryjnych przyspieszeniach okazuje sie ze zapoowiada sie co najmniej dwu letnie opuznienie. Nie ma to jak polskie przyspieszenie.

  20. darth

    Nie ukrywam że liczyłem bardziej na zakup śmigłowców bojowych a nie latających ciężarówek.

  21. 234

    Choć Caracal/Puma/Cougar to sprawdzona i spora konstrukcja, nie jest dość elastyczna i jej właściwości "fizyczne" mało przemawiają do mnie. Wybór pomiędzy dwoma "produkowanym" w Polsce - AW-149 i Black Hawk - jest oczywisty. BH istnieje we wszystkich wariantach oczekiwanych przez MON, natomiast AW jest ciekawą alternatywą, konstrukcją nową i perspektywiczną. Może to być wybór podobny do KTO Patrii - Pandur wydawał się oczywistym zwycięzcą (na 2. miejscu Piranha) a jednak wybrano czarnego konia, który okazał się najbardziej perspektywicznym i najlepszym rozwiązaniem w swojej klasie na świecie (USMC bierze pod uwagę, inne sukcesy na swiecie, Rosjanie wzorują na nim Bumeranga). Niezależnie od tego czy AW czy BH i tak będzie trzeba zakupić więcej SW-4 jako maszyn szkolnych (powinno się też jako dyspozycyjne) oraz maszynę cięższą - tutaj jedyny wybór to CH-47F Chinook - w ilości 6-12 maszyn. I śmigłowce przeciwpancerne koniecznie!! Jeśli Tiger i AH-64D za drogie - AW Mangustę byle z odpowiednimi pkp!!

    1. Jurand

      Najbardziej odpowiednie będzie PKP Intercity...

    2. Dragon

      Brać AW-149 z całym "dobrodziejstwem inwentarza", konstrukcja perspektywiczna, może nie tak bardzo sprawdzona jak konkurenci, ale z powodzeniem możemy ją zaadaptować do swoich indywidualnych wymagań. Mnie przede wszystkim urzeka wręcz niesamowitym jak na warunki Black Hawk'a zasięgiem, ale znaki na niebie i tak ziemi wskazują na produkt Sikorsky'ego, takie polskie realia.

    3. Alex

      Tylko nie CH-47 Chinook, lepiej CH-53 Super Stallion

  22. Steve

    BH gwarantuje interoperacyjnosc z Amerykanami. Chyba nikt nie liczy na pomoc Francuzow w wypadku zagrożenia.

  23. podbipięta

    agusta albo znowu zobaczymy jankeskie zady

  24. Alex

    Mam nadzieje, ze Sikorsky wygra z Black Hawkiem

    1. Oj

      Na czym opierasz swoje nadzieje?

    2. 5555

      Tak śmigłowiec tylko 10 lat młodszy od Mi-8 epoka BH się kończy więc pomyślmy o swojej maszynie AW-149 która mniej pali, więcej ludzi przemieści na większy zasięg i ma większą prędkość maksymalną co wpływa pozytywnie na manewrowość:P

    3. Piotrek

      Oczywiście że wygra Amerykański Śmigłowiec bo Oni już na III Wojnę Światową szykują się.Polska ma doskonałe położenie geograficzne.Między USA a Izraelem oraz Bazami USA na Bliskim Wschodzie.U Nas nie ma milionów wpuszczonych Muzułmanów jak we Francji UK czy Niemiec więc nie będzie walk ulicznych z mniejszościami. Stajemy się ,,Niezatapialnym Lotniskowcem USA" jak Japonia.

  25. były_kanonier

    Szkoda tylko, że od lat mamy tylko przemysł lotniczy w Polsce, a nie jak kiedyś polski przemysł lotniczy. Dlatego teraz nie ma większego znaczenia, jaki śmigłowiec zostanie wybrany.

Reklama