Reklama
  • Wiadomości

Pojazdy Concept w terenie [FOTO]

W niemieckim Woerth odbyły się próby terenowe pojazdów proponowanych przez firmę Concept w programie Mustang, mającym na celu wyłonienie następcy przestarzałych samochodów Tarpan Honker. 

  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.
  • Fot. Team Concept.
    Fot. Team Concept.

Samochody LTMPV 319 (w wersji nieopancerzonej) i LTMPAV 519 (w wersji opancerzonej) wzięły udział w demonstracyjnych próbach terenowych w niemieckim Woerth na torze wykorzystywanym do testowania pojazdów produkowanych przez Mercedes-Benz Unimog. Spółka ta dostarcza pojazdy różnych typów między innymi dla Bundeswehry. Demonstracja pojazdów produkowanych przez Concept była częścią pokazu „Defence Vehicle Experience 2017”, przygotowanego przez Mercedes Benz.

Trzeba przyznać, że sam po raz pierwszy zobaczyłem je w tak trudnym terenie (…) Nie byłem zaskoczony, ale tak jak większość oglądających, doceniłem pracę, którą włożyliśmy w przygotowanie tych pojazdów. Sprawdził się napęd, zawieszenie, pojazdy okazały się funkcjonalne. Możemy być z nich zadowoleni.

Prezes Concept Sp z o.o. Tomasz Kłeczek

Prezes Concept Sp z o.o. Tomasz Kłeczek wyraził zadowolenie z przebiegu prób. Podkreślił, że poszczególne elementy wozów LTMPV i LTMPAV sprawdziły się podczas prób terenowych.

Concept Mustang
Fot. Team Concept.

Pojazdy uczestniczące w „Defence Vehicle Experience 2017” przez pięć dni przemieszczały się w trudnym terenie, pokonywały wzgórza, podjazdy i zjazdy. Część testów odbyła się w złych warunkach atmosferycznych, na przykład w czasie opadów deszczu. W pokazie uczestniczyły także samochody ciężarowe serii Actross i Zetros oraz lżejsze Mercedesy serii G, czy Transportery.

Czytaj więcej: Następca Honkera symbolem problemów pozyskiwania sprzętu [ANALIZA]

Demonstrację obserwowali między innymi przedstawiciele sił zbrojnych Niemiec czy Austrii. Pojazdy proponowane przez Concept wzięły udział w pokazach w Woerth dzięki zaproszeniu Mercedes Benz. Zgodnie z informacją polskiej spółki próby przebiegły pomyślnie. 

Concept Mustang
Fot. Team Concept.

Obie wersje zostały wcześniej zaprezentowane podczas tegorocznych targów MSPO 2017 w Kielcach. Zostały opracowane z wykorzystaniem podwozia (tzw. „rolling chassis”) Mercedes-Benz.

Dopuszczalna masa całkowita nieopancerzonego LTMPV 319 wynosi 3,5 t, a w wariancie opancerzonym zwiększa się do 4,6 t. Obie wersje są jednak zunifikowane pod względem układu napędowego. Ładowność wozu w standardowej wersji to 3,5 t. Istnieje jednak również możliwość wyboru wariantu z DMC do 4,6 tony, wtedy ładowność nieopancerzonego pojazdu zwiększy się do około 2000 kg.

Concept Mustang
Fot. Team Concept.

LTMPV 319 posiada opracowane przez Concept kompozytowe nadwozie, co jak wskazują przedstawiciele producenta pozwala na obniżenie masy w stosunku do klasycznej, metalowej konstrukcji. W dużej mierze jest oparty o rozwiązania popularnego samochodu Mercedes Sprinter, o rozstawie osi 3250 mm. Posiada jednak permanentny układ napędowy 4x4 Oberainger Powertrain. Jego wyposażenie stanowi dwubiegowa skrzynia rozdzielcza z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, przekazująca moment obrotowy na obie osie w stosunku 33 % (przód) do 67% (tył). 

Czytaj więcej: MSPO 2017: Concept proponuje następcę Honkera 

Istnieją dwa warianty napędu dla pojazdów LMTPV. Mogą one być wyposażone w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny OM642 w układzie V, o mocy 140 kW/190 KM i pojemności 2987 cm3 (moment obrotowy 440 Nm), bądź czterocylindrowy OM651 o mocy 120 kW/160 KM i pojemności 2143 cm3 (moment obrotowy 360 Nm). 

Concept Mustang 1
Fot. Team Concept.

Jak wspomniano wcześniej, LTMPAV 519 to wersja opancerzona, dysponująca jednak układem napędowym zunifikowanym ze standardowym wariantem pojazdu. Otrzymała ona specjalnie zaprojektowane nadwozie z „podwójną” kabiną. W jej wnętrzu obok kierowcy może być przewożonych czterech żołnierzy, ceramiczno-kompozytowe osłony zapewniają odporność balistyczną do poziomu I STANAG 4569. 

Jako opcja możliwe jest podniesienie poziomu ochrony do II, co wiąże się ze zwiększeniem masy o około 250 kg. Opancerzona kabina dysponuje też systemem filtrowentylacji, natomiast w tylnej części pojazdu może zostać zamontowana zabudowa kontenerowa, bądź też skrzynia ładunkowa z plandeką.

Czytaj więcej: Plany MON na 2018 r.: śmigłowce, Rosomak BMS, Orlik, Mustang, Odra i Supply

Samochody LTMPV 319 i LTMPAV 519 stanowią propozycję spółki Concept w programie Mustang, mającym na celu wyłonienie następcy wozów Tarpan Honker, jak i niewielkiej liczby wciąż używanych w polskiej armii sowieckich wozów UAZ. Spółka wraz z Polskim Holdingiem Obronnym złożyła niedawno wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, podobnie jak 11 innych podmiotów.

Concept Mustang
Fot. Team Concept.

Rozpisane w lipcu br. postępowanie w trybie przetargu ograniczonego ma według ostatnich deklaracji MON zakończyć się podpisaniem umowy w roku 2018. Przewiduje ono zakup co najmniej 913 pojazdów, w tym 872 w wersji nieopancerzonej oraz 41 w wariancie opancerzonym, z dostawą do 2022 roku.

Czytaj więcej: 3,7 tys. terenówek dla wojska? Dwunastu chętnych do przetargu 

W ramach opcji kontraktowej do Sił Zbrojnych RP może jednak trafić dalszych 2787 samochodów, co łącznie da nawet 3,7 tys. pojazdów. Prawdopodobnie część z nich zostanie przeznaczonych dla formowanych Wojsk Obrony Terytorialnej. Concept wraz z PHO podpisał podczas MSPO kontrakt dotyczący realizacji innego programu obejmującego dostawę pojazdów 4x4 do Sił Zbrojnych RP, pod kryptonimem Żmija, przeznaczonych do prowadzenia dalekiego rozpoznania. W jego ramach polskiej armii dostarczonych zostanie łącznie 118 samochodów, oznaczonych przez producenta Wirus IV. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama