Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy "oficjalny" lot norweskiego F-35

Siły powietrzne Norwegii przeprowadziły pierwsze, „oficjalne” loty myśliwców F-35A, przeznaczonych na ich wyposażenie.

Pierwszy norweski samolot F-35A. Fot. U.S. Air Force
Pierwszy norweski samolot F-35A. Fot. U.S. Air Force

Dwa pierwsze egzemplarze samolotów F-35 Lightning II przeznaczone dla Norweskich Sił Powietrznych znajdują się już w bazie Luke w Arizonie. 10 listopada za sterami tego myśliwca zasiadł norweski pilot, który wykonał nim pierwszy oficjalny lot dla sił powietrznych Norwegii - zbiegło się to w czasie z rocznicą powstania Królewskich Norweskich Sił Powietrznych.

Norwegia jest trzecim państwem partnerskim, które rozpoczęło szkolenie pilotów maszyn F-35. Ponad rok temu trening rozpoczeli piloci australijscy, a zaledwie kilka dni przed norweskimi, 5 listopada tego roku, piloci włoscy.

Z okazji wykonania dziewiczego lotu w barwach Norwegii, w bazie Sił Powietrznych Luke odbyła się uroczystość, w której udział wzięli przedstawiciele producenta, amerykańskiego lotnictwa oraz norweskiego odbiorcy. 

Samolot F-35 znajdzie się na uzbrojeniu państw członkowskich programu, są to - oprócz wspomnianych Australii, Włoch i Norwegii - Wielka Brytania, Turcja i Holandia. Myśliwiec został również sprzedany - w ramach programu Foreign Military Sales - do Japonii, Korei Południowej i Izraela. Piloci wszystkich tych państw będą przechodzić szkolenie w jednostkach Sił Powietrznych USA. System zbliżony do systemu szkolenia zaawansowanego pilotów samolotów F-16, kupowanych przez państwa trzecie, których pierwsi piloci przechodzą trening w jednostkach szkoleniowych lotnictwa amerykańskiego.

W bazie amerykańskich sił powietrznych Luke znajdują się obecnie 32 myśliwce F-35. Docelowo, w roku 2024, w Luke ma znajdować się baza macierzysta sześciu dywizjonów samolotów tego typu, liczących łącznie 144 maszyny.

Norwegia wybrała samolot F-35 jako następcę swoich F-16 w 2008 r. Pierwsi piloci norwescy przybyli do bazy Luke we wrześniu tego roku, natomiast pierwsze samoloty F-35 pilotowane przez wyszkolonych pilotów znajdą się w Norwegii w 2017 r. Osiągnięcie gotowości operacyjnej planowane jest na 2019 r., natomiast wszystkie kupione maszyny zostaną przekazane do 2025 r.

Maszyny norweskie będą posiadać, jako pierwsze w całym programie, możliwość używania spadochronów hamujących. Producent samolotów, Lockheed Martin, opracowuje obecnie takie rozwiązanie, którego koszt pokrywa strona norweska. Spadochrony będą mieścić się w wymiennych zasobnikach umieszczonych na górnych powierzchniach tylnej części samolotu, będą wykorzystywane podczas lądowań na krótkich pasach startowych norweskich lotnisk.

Norwegia zapłaciła już za 22 samoloty F-35, docelowo siły powietrzne tego państwa mają otrzymać 52 egzemplarze.

Czytaj też: Prezentacja pierwszego norweskiego F-35A.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama