Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy lot "artyleryjskiego" MC-27J Spartan

Swój dziewiczy lot odbył pierwszy samolot Alenia Aermacchi C-27J Spartan w konfiguracji uzbrojonej MC-27J. Jest to wariant „artyleryjski”, wyposażony w zaawansowane systemy obserwacyjne i uzbrojenie złożone z działka kalibru 30 mm. Maszyny tego typu zamówiły włoskie siły powietrzne. Jest to również opcja dostępna dla Spartanów US Air Force Special Operations Command (AFSOC). 

Fot. Alenia Aermacchi
Fot. Alenia Aermacchi

Samolot C-27J Spartan jest średnią maszyną transportową produkowaną przez zakłady Alenia Aermacchi. Wariant uzbrojony MC-27J Pretorian miał premierę na Farnborough Airshow 2012. W roku 2013 włoskie siły powietrzne zamówiły 6 maszyn tego typu. Pierwszy MC-27J miał być przekazany do eksploatacji wiosną bieżącego roku. 

Kilka dni temu koncern Alenia Aermacchi poinformował o rozpoczęciu prób w locie maszyny w tej konfiguracji. Samolot odbył loty w wariancie z umieszczoną w części dziobowej głowicą optoelektroniczą L-3 Wescam MX-15HD, systemem transmisji danych w standardzie Link-16 i elementami instalacji palet uzbrojenia ATK.

Uzbrojenie samolotu jest instalowane właśnie na paletach ATK i może być łatwo demontowane. Obejmuje ono działko 30 mm Bushmaster III wraz z systemem celowniczym oraz amunicją, dwa stanowiska operatorów uzbrojenia i systemów rozpoznawczych, jak również dwie głowice optoelektroniczne StarSAFIRE 380-HD/L-3 Wescam MX-15HD.

Włoski producent planuje w przyszłości wyposażyć samoloty MC-27J w uzbrojenie inteligentne, takie jak pociski MBDA US Viper Strike i Raytheon Griffon. Będą one przenoszone na specjalnych pylonach podskrzydłowych. 

Włochy mają pozyskać 3 nowe samoloty typu MC-27J, a kolejne trzy zostaną przebudowane z już odebranych przez użytkownika C-27J Spartan do 2016 roku. Potencjalnym klientem jest US Air Force Special Operations Command, które posiada 7 samolotów C-27J. Alenia Aermacchi informuje, że taka propozycja została przedstawiona US AFSOC, ale dotąd nie zapadły żadne decyzje. Szacowany przez producenta popyt na tego typu maszyny, z opcją użycia ofensywnego w operacjach specjalnych, obejmuje około 50 sztuk. Brani są pod uwagę zarówno obecni jak i potencjalni posiadacze samolotów C-27, przede wszystkim z Afryki oraz Bliskiego i Dalekiego Wschodu. 

 

 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama