Siły zbrojne
Pierwszy lot "artyleryjskiego" MC-27J Spartan
Swój dziewiczy lot odbył pierwszy samolot Alenia Aermacchi C-27J Spartan w konfiguracji uzbrojonej MC-27J. Jest to wariant „artyleryjski”, wyposażony w zaawansowane systemy obserwacyjne i uzbrojenie złożone z działka kalibru 30 mm. Maszyny tego typu zamówiły włoskie siły powietrzne. Jest to również opcja dostępna dla Spartanów US Air Force Special Operations Command (AFSOC).
Samolot C-27J Spartan jest średnią maszyną transportową produkowaną przez zakłady Alenia Aermacchi. Wariant uzbrojony MC-27J Pretorian miał premierę na Farnborough Airshow 2012. W roku 2013 włoskie siły powietrzne zamówiły 6 maszyn tego typu. Pierwszy MC-27J miał być przekazany do eksploatacji wiosną bieżącego roku.
Kilka dni temu koncern Alenia Aermacchi poinformował o rozpoczęciu prób w locie maszyny w tej konfiguracji. Samolot odbył loty w wariancie z umieszczoną w części dziobowej głowicą optoelektroniczą L-3 Wescam MX-15HD, systemem transmisji danych w standardzie Link-16 i elementami instalacji palet uzbrojenia ATK.
Uzbrojenie samolotu jest instalowane właśnie na paletach ATK i może być łatwo demontowane. Obejmuje ono działko 30 mm Bushmaster III wraz z systemem celowniczym oraz amunicją, dwa stanowiska operatorów uzbrojenia i systemów rozpoznawczych, jak również dwie głowice optoelektroniczne StarSAFIRE 380-HD/L-3 Wescam MX-15HD.
Włoski producent planuje w przyszłości wyposażyć samoloty MC-27J w uzbrojenie inteligentne, takie jak pociski MBDA US Viper Strike i Raytheon Griffon. Będą one przenoszone na specjalnych pylonach podskrzydłowych.
Włochy mają pozyskać 3 nowe samoloty typu MC-27J, a kolejne trzy zostaną przebudowane z już odebranych przez użytkownika C-27J Spartan do 2016 roku. Potencjalnym klientem jest US Air Force Special Operations Command, które posiada 7 samolotów C-27J. Alenia Aermacchi informuje, że taka propozycja została przedstawiona US AFSOC, ale dotąd nie zapadły żadne decyzje. Szacowany przez producenta popyt na tego typu maszyny, z opcją użycia ofensywnego w operacjach specjalnych, obejmuje około 50 sztuk. Brani są pod uwagę zarówno obecni jak i potencjalni posiadacze samolotów C-27, przede wszystkim z Afryki oraz Bliskiego i Dalekiego Wschodu.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie