Siły zbrojne
Pierwsze tankowanie powietrzne z samolotu A330 Voyager
Samolot A330 Voyager przeprowadził pierwsze tankowanie powietrzne z udziałem bojowych samolotów RAF Panavia Tornado. Stało się to możliwe po wydaniu 16 maja br. długo oczekiwanego certyfikatu przez brytyjskie, wojskowe władze lotnicze MAA (U.K. Military Aviation Authority).
O tym wydarzeniu poinformowała firma AirTanker, która w wielkiej Brytanii zabezpiecza samoloty tankowania powietrznego dla potrzeb brytyjskich sił zbrojnych. Firma ta nadal jednak nie otrzymała od MAA certyfikatu zezwalającego na współdziałanie z samolotami Eurofighter Typhoon, co tym samym blokuje proces udostępniania Voyagerów dla jeszcze innych typów statków powietrznych.
Czas nagli, ponieważ AirTanker ma przejąć całość zadań związanych z tankowaniem w powietrzu brytyjskich samolotów już w maju 2014 r. Uzyskanie odpowiednich świadectw od MAA było planowane wcześniej, ale władze lotnicze nie były zadowolone z systemu kotwiczenia do przewodów tankowania HSVDD (High Speed-Variable Drag Drogue) zamontowanych oryginalnie na Voyagerach. Sytuacja się zmieniła dopiero po ich zamianie na wcześniej wykorzystywane na starszych tankowcach powietrznych VC-10 i Tristar podczepy według standardu Sergeant-Fletcher.
Przeczytaj również: Dwóch muzułmańskich fanatyków zabiło brytyjskiego żołnierza
W swój pierwszy lot „bojowy” A330 wystartował z głównego lotniska firmy AirTanker w bazie RAF Brize Norton w Oxforshire 20 maja br. i współdziałał z jak to określono „kilkoma” samolotami Tornado. Samoloty te przygotowywały się do tej operacji od wielu miesięcy, jednak bez odpowiedniego certyfikatu Voyagery mogły być wcześniej wykorzystywane jedynie do transportu strategicznego i do realizowania zadań związanych z ewakuacja medyczną.
Firma AirTanker ma w sumie zakupić w ramach programu Strategiczny Tankowiec Powietrzny Przyszłości FSTA (Future Strategic Tanker Aircraft) 14 samolotów A330 Voyager. Maja one zastąpić starzejącą się flotę obecnie wykorzystywanych samolotów Vickers VC-10 i Lockheed Tristar. Pierwsze z nich maja być wycofane do września br., drugie - latem 2014 r.
Zobacz także: Wielka Brytania kupuje pół tysiąca rakiet Hellfire
Obecnie firma AirTanker ma na stanie trzy samoloty A330 w wersji tankowca i jeden, który ma być przystosowany do tego zadania później. Piąty samolot jest już malowany i dołączy do pozostałych czterech w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Maksymilian Dura