- Wiadomości
Pierwsze próby w locie superszybkiego S-97 Raider
Superszybki śmigłowiec Sikorsky S-97 Raider odbył swój pierwszy lot. Awangardowa maszyna będzie jednym z kandydatów na następcę helikopterów rozpoznawczych OH-58D, używanych przez armię amerykańską. Zainteresowanie konstrukcją wyraża też Dowództwo Operacji Specjalnych.
Pierwszy lot śmigłowca S-97 Raider odbył się w dniu 22 maja 2015 r. na lotnisku położonym obok zakładów firmy Sikorsky w West Palm Beach na Florydzie. Prototyp odbył serię testów trwających godzinę. W tym czasie piloci doświadczalni Bill Fell i Kevin Bredenbeck wykonali trzy starty i lądowania oraz krótkie loty z małą prędkością, podczas których sprawdzali właściwości pilotażowe maszyny. Właściwe próby nowej konstrukcji mają się dopiero zacząć, będą obejmować loty z szybkością do 407 km/h oraz manewry przy dużym przeciążeniu.
Sikorsky S-97 Raider to awangardowy śmigłowiec z przeciwbieżnymi wirnikami i pchającym śmigłem ogonowym. Jego konstrukcja bazuje na rozwiązaniach wykorzystanych w eksperymentalnym helikopterze Sikorsky X-2, który w 2010 r. osiągnął prędkość maksymalną 460 km/h w locie poziomym. Konstruktorzy S-97 korzystali również z doświadczeń zebranych podczas anulowanego programu śmigłowca rozpoznawczo-szturmowego RAH-66 Comanche. Nowa maszyna ma charakteryzować się cechami obniżonej wykrywalności, którą udało się osiągnąć dzięki specjalnemu wyprofilowaniu kadłuba i schowaniu uzbrojenia w komorach wewnętrznych. S-97 będzie zdolny do wykonywania różnorodnych zadań - od przewożenia sześcioosobowego desantu, do misji szturmowych.
S-97 ma wziąć udział w konkursie na nowy śmigłowiec rozpoznawczo-bojowy (Armed Aerial Scout) U.S. Army, mający zastąpić maszyny OH-58D Kiowa. Zainteresowanie konstrukcją wyraża także Dowództwo Operacji Specjalnych, rozważające nową maszynę Sikorsky'ego jako potencjalnego następcę lekkich śmigłowców MH-6M Little Bird. S-97 jest też konstrukcją wyjściową dla opracowywanego helikoptera SB-1 Defiant, powstającego w ramach programu Future Vertical Lift, którego celem jest wyłonienie po 2030 r. następców popularnych maszyn z rodziny UH-60 Black Hawk.