Reklama

Siły zbrojne

Pierwsze Griffony odebrane przez francuską armię

VBMR Griffon. Fot. Ministerstwo obrony Francji
VBMR Griffon. Fot. Ministerstwo obrony Francji

4 lipca 2019 r. francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia przekazała Armée de terre pierwsze sześć kołowych transporterów opancerzonych VBMR Griffon podczas uroczystej ceremonii w siedzibie koncernu Nexter w Satory. W uroczystości wzięła udział francuska minister obrony narodowej Florence Parly.

Dostawa pierwszych Griffonów po przejściu przez nich wszystkich badań i testów poligonowych oznacza rozpoczęcie finalnej fazy realizacji programu modernizacji francuskich wojsk lądowych "Scorpion", którego częścią jest też równolegle prowadzony projekt bojowego wozu rozpoznawczego EBRC Jaguar (mającego ok. 70% wspólnych komponentów z Griffonem). Obie te konstrukcje są dziełem konsorcjum Nextera, Thalesa i Renault Tracks Defence. 

VBMR Griffon to nowy, wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony mogący przewozić na swoim pokładzie ośmioosobową drużynę piechoty wyposażoną we francuski system żołnierza przyszłości FELIN. Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia montowany po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.

Planuje się pozyskanie 1872 Griffonów w wersji 6x6 w aż 11 wersjach, między innymi kołowego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem artylerii, ambulansu polowego oraz wozu wsparcia saperów. Dodatkowo planuje się pozyskanie 358 Griffonów w wersji 4x4. Pozwoli to docelowo na całkowite wycofanie z uzbrojenia będących już w służbie od ponad 40 lat kołowych transporterów opancerzonych VAB w wersjach 4x4 i 6x6 w kilku wersjach, które nadal stanowią podstawowy wóz bojowy francuskich wojsk lądowych.

Program Scorpion stanowi doskonały przykład umiejętnie prowadzonego programu masowej i generacyjnej wymiany podstawowego, starzejącego się uzbrojenia będącego na wyposażeniu sił zbrojnych na nowoczesne i przystosowane do wymagań współczesnego pola walki odpowiedniki przy zachowaniu jednocześnie potencjału ilościowego i jakościowego. W ostatnim czasie podpisano także umowę na dostawę 382 VBRM Griffon i 60 EBRC Jaguar dla belgijskich wojsk lądowych, co oznacza kolejny sukces eksportowy tych pojazdów.

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. Prawda2e

    Zmodernizujmy BWP-1-zamiast 73 mm armaty dajmy 12.7 mm wkm. A dzięki temu zaoszczędzone pieniądze rozdajmy jakże biednemu społeczeństwu

    1. Gort

      Raczej zaoszczedzoną masę trzeba przeznaczyć na dodatkowy pancerz. Bwp -1 jeszcze jako jednostka transportu jeszcze się nadaje.

  2. De Retour

    Wersji ma być 6, a nie 11. Część będzie też uzbrojona w mozdzierz 120 mm MEPAC (2R2M Thalesa)- zamówiono już 54.

  3. dokk

    Ciekawy skok jakościowy, w kwestii transportu taktycznego piechoty. Widać jak koncepcje rozwijają się, w kierunku połączenia dynamiki i precyzji.

  4. tak myślę

    Takie pojazdy i jak podobny TITUS powinno posiadać wojsko, zamiast tradycyjnych ciężarówek.To już wymóg czasu tylko do wojskowych decydentów to nie dociera.

    1. Marek

      Czyli TITUS do wożenia worków z piaskiem i zupy?