Siły zbrojne
Pierwsze Centauro II dotarło do Brazylii
Do Brazylii dotarł pierwszy egzemplarz kołowego wozu wsparcia ogniowego Centauro II przeznaczony do testów w Forças Armadas Brasileiras. Drugi egzemplarz ma dotrzeć w przeciągu najbliższych tygodni.
Do przybycia jednego z dwóch Cenaturo II na brazylijską ziemię doszło 17 sierpnia, kiedy to pojazd z otrzymanym wcześniej charakterystycznym dla tamtejszej armii malowaniem opuścił na własnych „kołach” pokład statku transportowego. Wóz ten w czerwcu został zatrzymany przez niemiecki urząd celny na terenie Hamburga. Powodami tej decyzji miały być kwestie natury biurokratycznej oraz pojawiające się w mediach informacje, że Niemcy miały wyrazić obawy dotyczące przestrzegania praw człowieka w Brazylii. W szczególności mowa tutaj o potencjalnym wykorzystaniu Centauro II do represji w kraju. Berlin zdecydował się na nałożenie embarga na transport pojazdu wykorzystującego produkowane w Niemczech podzespoły. Pod koniec lipca embargo na transport pierwszego wozu miało zostać zniesione.
A VBC Cav 8X8 Centauro II BR tocando o solo brasileiro pela primeira vez 🇧🇷@exercitooficial pic.twitter.com/A0pxCKVGpa
— Paulo Roberto Bastos Jr. (@Parabelum) August 18, 2024
Brazylijska armia czeka teraz na drugi egzemplarz, który ma zostać dostarczony w najbliższych tygodniach. Po ich przetestowaniu nastąpi podpisanie umowy wykonawczej o wartości około 900 mln dolarów na kupno kolejnych 96 egzemplarzy (chociaż początkowo chciano pozyskać aż 220-221 sztuk za łącznie 2 mld dolarów). Wraz z umową powiązane mają być zobowiązania offsetowe ze strony konsorcjum CIO (Consorzio Iveco-Oto Melara). Pozyskane Centauro II zastąpią część bojowych wozów rozpoznawczych EE-9 Cascavel (tylko 98, z 400 pozostających w służbie tych wozów, zostanie poddanych modernizacji).
Centauro II to włoski wóz wsparcia ogniowego (tudzież niszczyciel czołgów lub czołg o trakcji kołowej). Został opracowany przez CIO (konsorcjum Iveco i Oto Melara) we współpracy z koncernem Leonardo. Jest efektem głębokiej modernizacji B1 Centauro. Proces miał na celu poprawę siły ognia, ochrony oraz mobilności, a także dostosowanie wozu do wymagań współczesnego pola walki. Zainstalowano nowy system wieżowy OTO Melara HITFACT uzbrojony w nową armatę gładkolufową kal. 120 mm z lufą o długości 45 kalibrów. Uzbrojenie główne sprzężono z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Pojazd wyposażono też w wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych.
Czytaj też
W celu poprawy odporności przeciwminowej dno kadłuba przybrało kształt litery „V”. Zdecydowano się też na instalację systemu zagłuszania improwizowanych ładunków wybuchowych (fugasów). Zastosowano nowy silnik o mocy 720 KM (o 200 KM mocniejszy niż w poprzedniku). Dzięki temu zachowano korzystny stosunek mocy do masy, choć wóz wyraźnie przytył (z 25 do nawet 35 ton). Ponadto, modernizacja objęła także montaż nowej przekładni oraz zawieszenia. Jedynymi użytkownikami Centauro II są Włochy oraz Brazylia.
szczebelek
Jak to się stało, że Centauro II trafiło do Hamburga i niemiecki urząd mógł wstrzymać transport?
Chyżwar
A jakoś szczególnie zdziwiony jesteś? Dlatego na przykład z ich udziałem gotowe tankowce powietrzne będące efektem międzynarodowej współpracy proszę bardzo Po dostarczeniu samolotów trudno będzie kombinować. . Zabawa w cm startującymi z wyrzutni lądowych też, bo nie oni grają w tym pierwsze skrzypce. Albo się uda, albo nie. Ale jak się nie uda projekt, coś wniesie.. Poza tym całą resztę powinniśmy omijać szerokim łukiem Dobre OP produkują inni. Dobre czołgi produkują inni. Ciężkie BWP lepsze od ich wynalazków za akceptowalne pieniądze produkują inni. Lepszą od nich OPL produkują inni i niebawem sami zaczniemy ją produkować.