Pierwsze artyleryjskie wozy amunicyjne dostarczone

16 października 2020, 11:32
EkbzYCTXEAY72wR
Fot. st. szer. Michał Wilk/17WBZ

Jak podało Dowództwo Generalne Sił Zbrojnych pierwsze artyleryjskie wozy amunicyjne (AWA) zostały odebrane przez artylerzystów z 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej. Trafiły one do Kompanijnego Modułu Ogniowego (KMO) M120K Rak 1. batalionu piechoty zmotoryzowanej z Międzyrzecza wyposażonego w samobieżne moździerze 120 mm na podwoziu KTO Rosomak.

Dostarczone pojazdy stanowią istotny element wyposażenia KMO i umożliwią realizację zadań jakie są stawiane przed artylerzystami z 1bpzomt.

W następnym tygodniu brygada ma wzbogacić się o kolejne tego typu wozy. Docelowo AWA trafią na wyposażenie modułów ogniowych wszystkich kompanii. Przeznaczeniem artyleryjskich wozów amunicyjnych jest transport amunicji moździerzowej umieszczonej na sześciu specjalnych paletach (maksymalnie 96 pocisków kalibru 120 mm z nabojami odłamkowo-burzącymi, oświetlającymi i dymnymi) oraz jej zmechanizowanego załadunku i rozładunku. W tym celu AWA wyposażony jest w hakowy system załadowczy kontenerów Multilift Mk. IV, z którym współpracuje 20-stopowa platforma hakowa typu „Flat-rack”, z podłogą wyposażoną w „gniazda” do mocowania palet specjalnych z amunicją 120 mm. Boczne burty platformy oraz tylna są otwierane, co umożliwia załadunek lub wyładunek palet przy pomocy wózka widłowego. Palety mogą być również podnoszone za pomocą urządzenia dźwigowego i zawiesia.

Nośnikiem dla AWA jest podwozie samochodu ciężarowego Jelcz 882.53 8x8, w którego układzie napędowym zastosowano silnik wysokoprężny Iveco FPT Cursor 13 EURO III o mocy 392 kW/533 KM zespolony z mechaniczną przekładnią ZF 16S 221 o 16 przełożeniach. Na sztywnych mostach napędowych zamontowano koła z ogumieniem szerokoprofilowym z bieżnikiem terenowym w rozmiarze 14.00 R20. Dodatkowo w celu poprawienia mobilności w terenie pojazd wyposażony jest w układ centralnego pompowania kół oraz w specjalne wkładki Beadlock umożliwiające jazdę przy obniżonym ciśnieniu w ogumieniu (utrzymują one oponę na feldze).

Dwuosobowa kabina Jelcza jest opancerzona i chroni załogę przed pociskami i odłamkami zgodnie ze STANAG 4569, załącznik A i B, Poziom 1. Na wyposażeniu AWA znajduje się również karabin maszynowy kal. 7,62 mmm, pokładowy zestaw urządzeń łączności wewnętrznej FONET i zewnętrznej, odbiornik nawigacji satelitarnej oraz umieszczone w kabinie urządzenie filtrowentylacyjne.

Przypomnijmy, że umowa na dostawę 24 artyleryjskich wozów amunicyjnych (AWA) na podwoziu Jelcz 882.53 8x8 o wartości ponad 100 mln PLN brutto została podpisana przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) z Hutą Stalowa Wola (HSW) w sierpniu 2019 roku.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 88
Reklama
No to Frugo!
niedziela, 18 października 2020, 16:31

Tak wysoka cena jednostkowa jest "oczywista". N i c kompletnie z PGZ nie ma normalnych cen. Wszystko z PGZ jest co najmniej 2 razy droższe niż od kogokolwiek z konkurencji np. prywatnej.

Marek
poniedziałek, 19 października 2020, 07:54

Zamiast pisać banialuki proszę sprawdzić ile Niemców kosztowały MANy i porównać sobie z tym, ile nas kosztowały Jelcze.

Grabaż
niedziela, 18 października 2020, 10:29

Tak jak ktoś już napisał, powinni opracowywać wersję bezzałogową coś jak Tracked Robot 10-Ton (TRX). Brak kabiny sprawia że jest więcej miejsca, w tym przypadku na przewożoną amunicję.

LeAN
niedziela, 18 października 2020, 10:08

Bardzo fajnie. A kiedy AWR-y?

Gekon
niedziela, 18 października 2020, 09:35

Ważny i potrzebny sprzęt. BDB! W dodatku krajowej produkcji.

Si
niedziela, 18 października 2020, 07:17

Czy ten Jelcz pływa ?

Marek1
niedziela, 18 października 2020, 00:19

I to właśnie jest SZCZYT możliwości tak koncepcyjnej, jak i technologicznej rodzimego przemysłu. Dramat i katastrofa na tle tego, CZYM już operują armie świata i KTO te systemy produkuje lub współprodukuje. Wiem, ze należy się cieszyć z każdej pierdółki zasilającej WP, ale naprawdę NIE potrafię tego dostrzec w morzu braków, głupot i zaniechań ...

znawca
niedziela, 18 października 2020, 21:47

Pochwal się co ciekawego mają te armie świata z systemów przenoszenia amunicji. Z tego co pamiętam Amerykanie ściągają rękami z samochodów.

Anonim
sobota, 17 października 2020, 23:57

Doskonały pchacz powietrza. Gratulacje dla konstruktorów.

Konrad
sobota, 17 października 2020, 21:13

To wozidło powinno być bezzałogowe

Krzys
sobota, 17 października 2020, 19:31

W każdym wozie 12 skrzyń na granaty + opcja na dwie dalsze. Jestem pod wrażeniem...

Życie
sobota, 17 października 2020, 14:00

Ale po co ten złom?

aaa
niedziela, 18 października 2020, 08:38

Najlepiej kupić Me............. z wszystkimi bajerami. Powodzenia.

ryba
sobota, 17 października 2020, 16:41

nie złomu nie było wiec jest złom ale potrzebny przeczytaj artykuł.

Sidematic
sobota, 17 października 2020, 13:34

Amerykanie w ciągu 3 lat zbudują pociski hipersoniczne a my w tym czasie opracowujemy samochód dostawczy dla takich sobie moździeży. Opracowanie prostej rakietki o zasięgu 2,5 km na bazie rozwiązania ukraińskiego zjmuje nam 10 lat. Opracowanie czegoś przeciwlotniczego o zasięgu choćby 10 km jest poza naszymi możliwościami.

LeAN
niedziela, 18 października 2020, 10:11

A te rakietki o zasięgu 2,5 km i te coś przeciwlotnicze to amunicję do kwsp dowiezie?

Fak sejk
niedziela, 18 października 2020, 00:31

Czy Amerykanie mają takie dobre moździeże?

edek
niedziela, 18 października 2020, 10:09

Amerykanie mają od tego haubice armaty...do wyboru do koloru....naprawdę nie ma się czym chwalić specu z netu

mick8791
wtorek, 20 października 2020, 19:55

Panie edek moździerz służy do czegoś innego niż armata i haubica! I Amerykanie jak najbardziej używają moździerzy tyle, że holowanych. Taki standard jak nasz czyli moździerz samobieżny chcą właśnie wprowadzić i na tym polu ich wyprzedzamy.

Marek
poniedziałek, 19 października 2020, 07:56

Skoro tak, to po co chcą podobny moździerz?

Sobiepan
sobota, 17 października 2020, 16:01

Polskie rządy wolą budować obcym wojskom koszary i opłacać ich pobyt niż inwestować w naukę (z resztą nie potrafią tego robić).

SAS
niedziela, 18 października 2020, 08:58

Dlaczego? Może nie wierzą w zdolności i możliwości WP? Sprzęt to nie wszystko. Od opcji zerowej zacząć tez się nie da.

asd
sobota, 17 października 2020, 15:20

Idąc tym tokiem powinniśmy brać się za broń jądrową bo przed nią nic nie ustoi.

B&W.
sobota, 17 października 2020, 21:59

Wystarczy korona wirus.

Polak z Polski
sobota, 17 października 2020, 11:36

To my jeszcze nie produkujemy swoich silników lub na licencji? Lekką ręką ta władza puszcza nasze pieniądze.

Gg
sobota, 17 października 2020, 19:29

To przypomnij kto zlikwidował zakłady silników na woli

eddr
niedziela, 18 października 2020, 10:10

To przypomnij wielki patrioto co ten zakład produkował? silniki rodem z IIWS....faktycznie jest nad czym płakać

Marek
poniedziałek, 19 października 2020, 07:58

Dziwnym trafem zapomniałeś, że cywilny pion HSW miał licencję na porządne silniki.

Jesion
sobota, 17 października 2020, 16:04

Co to znaczy swój silnik w obecnych czasach? To że za PRLu w Polsce produkowano przestarzałe silniki na licencji to nie znaczy że było to efektywne i ekonomiczne.

codybancks
sobota, 17 października 2020, 16:02

Poprzednia "władza" zlikwidowała fabryki silników do czołgów i inne też ! Bo PO co nam takie fabryki jak są w Berlinie i innych miastach Niemiec !!!

K.
sobota, 17 października 2020, 14:05

Ciekawe , silniki miały pochodzić od MTU/CNP w Poznaniu .

codybancks
sobota, 17 października 2020, 16:06

W Poznaniu jest FST-silniki trakcyjne do napędu głównie agregatów prądotwórczych i może małych lokomotyw przetokowych ! Ale już chyba w likwidacji !!! Mogły by być produkowane części do K2-PL lub inny pojazd dla wojska !!!

Leo
sobota, 17 października 2020, 08:58

Przydało by się więcej takich za te sypiące się Ziły 131 nadające się do zajeżdżania przez cywilnych pasjonatów militariów.

Kierowca
piątek, 16 października 2020, 21:05

Podwozie jest wyposażone w hakowy system załadowczy kontenerów, pokładowy zestaw urządzeń łączności wewnętrznej i zewnętrznej, urządzenie filtrowentylacyjne, odbiornik nawigacji satelitarnej i stanowisko karabinu maszynowego. Do tego opancerzona kabina. Czy to uzasadnia cenę zwykłej ciężarówki x 10 ?

victor
poniedziałek, 19 października 2020, 17:09

...do tego dodaj układ centralnego pompowania kół chociażby. Ktoś rzuci kwotą, ile trzeba zapłacić za taki system dla pojazdu 8-kołowego?

Krzys
sobota, 17 października 2020, 19:33

Monopola nas kosztuje. Nie zgadzam się na marnowanie moich podatków...

LMed
sobota, 17 października 2020, 10:18

Cena jest wesoła. Ale państwo płaci. To o co chodzi?

Krzys
sobota, 17 października 2020, 19:33

Ty płacisz nie żadne państwo

Polak z Polski
sobota, 17 października 2020, 11:31

Nie państwo płaci, tylko my płacimy.

gliwiczanin
sobota, 17 października 2020, 13:14

Polak z Polski ma rację. Wolę by Jelcz kosztował tyle co normalna ciężarówka, a resztę pieniędzy przeznaczyć np. na pirata. Nawet Niemcy te swoje Mercedes-Benz Zetros mają tańsze.

Extern
sobota, 17 października 2020, 17:47

Zetros to akurat 6x6 więc trochę inna kategoria niż 4 osiowy Jelcz, ale fakt że 4 miliony za ciężarówkę, nawet w zabudowie specjalnej wydaje się jednak drogo.

Inż.
sobota, 17 października 2020, 12:39

Czyli kada wraca do nas w postaci rent i emerytur a nie do kieszeni LM czy tam jakiegoś Airbusa.

Lord Godar
piątek, 16 października 2020, 19:13

Jestem ciekaw czy ta opancerzona kabina w jakimś stopniu zabezpiecza załogę przed wybuchem amunicji na skrzyni ładunkowej i czy amunicja jest tak ulokowana by efekt ewentualnego porażenia był jak najmniejszy . Czy po prostu na żywioł ...

Monkey
sobota, 17 października 2020, 14:29

@Lord Godar: Sądzę,że kabina zabezpiecza załogę tylko przed ogniem karabinowym i być może słabszymi ładunkami wybuchowymi. Żeby zabezpieczała przed wybuchem przewożonej amunicji musieliby zbudować pancerną kazamatę;-))) Co do ulokowania amunicji, zakładam niestety żywioł. To jest po prostu droga (bo specjalistyczna i produkowana w małej serii) ciężarówka. Z drugiej strony zawsze możemy wrócić do furmanek zaprzęgniętych w konie:-)))

victor
poniedziałek, 19 października 2020, 17:03

Docelową amunicją dla Raka jest ta, która będzie elaborowana nie tNT, ale K-43. Aby spełniła wymagania amunicji małowrażliwej musi przejść m.in. testy przestrzelenia jej pociskiem 12,7 mm, przestrzelania odłamkami itp., itd. Więc wybuch takiej amunicji wiezionej przez AWA jest mało prawdopodobny (pociski i zapalniki transportuje się rozdzielnie). Co do tego, czy AWA jest produkowany w małej serii... Jelcze z tej rodziny (882.53) są dostarczane wojsku w różnych wariantach i przeznaczeniach, nie tylko jako AWA dla Raka i WA dla Reginy (Kraba). Ale już nawet tylko w wariancie tych dwóch wozów amunicyjnych jest ich do licha i trochę... Dla samych KMO Rak, które już są zamówione, potrzeba takich AWA 45 szt. Poza tym: określenie wielkości serii dla pojazdów wojskowych i cywilnych to zupełnie różne sprawy. Pojazdów tej klasy, tak jak czołgów, nie produkuje się dziś w tysiącach sztuk rocznie...

niedziela, 18 października 2020, 00:35

Co do ochrony przed "ładunkiem", polecam zaznajomić się z dzisiejszą produkcją granatów. Chodzi o materiał wybuchowy użyty...

cxc
sobota, 17 października 2020, 13:58

zobacz że kierowca siedzi na przednim kole.w razie wybuchu miny będzie z góry oglądał las

Ziutek
sobota, 17 października 2020, 00:02

Co myslisz ze te pojazdy są przeznaczone docelów pokojowych.

Rain Harper
piątek, 16 października 2020, 23:54

Gdzie można kupić wozy amunicyjne aż tak dopancerzone?

Lord Godar
sobota, 17 października 2020, 12:30

Dlatego jestem za wprowadzeniem dodatkowego pojazdu amunicyjnego do DMO Regina czy Rak na podwoziu specjalnym adekwatnym do tych pojazdów ( gąsienice dla Reginy) , które będą jednak lepiej opancerzone i będą towarzyszyć pojazdom bojowym na polu walki , a ciężarówka to może służyć jako dowóz amunicji w rejonach o mniejszym zagrożeniu .

victor
wtorek, 20 października 2020, 16:58

Myślę, że zrobienie czegoś w rodzaju K10 nie jest dla HSW problemem. Z podwoziem K9, które już produkuje, może robić, co chce. Może zrobić pancerny pojazd amunicyjny dla Kraba. Pytanie: przekonasz MON, aby go zamówił?

artilleryman
sobota, 17 października 2020, 15:00

Z zużyciem paliwa 800 litrów na 100 km jak kraby??

Monkey
sobota, 17 października 2020, 14:34

@Lord Godar: Ale czy to, że będą lepiej opancerzone oznacza, że będą w stanie ochronić załogę w razie wybuchu ładunku? Ile tego „lepiej” musiałoby być, jak by to rzutowało na mobilność i prędkość (większa masa)? Z pewnością napęd gąsienicowy by pomógł jako tożsamy pod względem możliwości pokonywania terenu z nośnikiem Kraba czy Raka w wersji gąsienicowej (o ile kiedykolwiek powstanie), ale zbytnie dopancerzenie zniwelowałoby tą zaletę.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 16 października 2020, 22:52

Uważasz że ta ciężarówka powinna być lepiej opancerzona niż czołg?

Lord Godar
sobota, 17 października 2020, 12:26

Nie uważam , ale cieszę się że mój wpis wzbudził tak duże zainteresowanie , może to jednak warto przemyśleć czy wprowadzić pewne rozwiązania , które zmniejszają ryzyko zniszczenia kabiny i porażenia załogi .

Kpral Jeryk
sobota, 17 października 2020, 22:35

Za kabiną można postawić ściankę no powiedzmy z dęba i problemu nima a?

.
piątek, 16 października 2020, 22:45

A po co ? biorąc pod uwagę ładunek jaki przewozi wystarczający na zniszczenie pancernika kabiny nie ma sensu

piątek, 16 października 2020, 22:09

przydałaby się pancerna kapsuła

Lord Godar
sobota, 17 października 2020, 12:32

Mocniejsza i lepiej opancerzona kabina plus np jakiś eżektor kierunkujący siłę eksplozji na boki i ponad kabinę . Może nie za dużo to pomoże ale jednak.

Gienek
piątek, 16 października 2020, 19:44

Obawiam się, że to jest raczej żywioł. Polski, konsekwentny i ugruntowany jakośtobendyzm.

sobota, 17 października 2020, 09:03

.
piątek, 16 października 2020, 22:47

Gienek magazyn amunicji jaki przewozi musiał by być odseparowany od kabiny żelbetonową ścianą kilku metrów

Obserwator
piątek, 16 października 2020, 18:24

Średni wóz strażacki potrafi kosztować 8 mln, to widocznie wóz amunicyjny też ma swoją cenę

Koniec bajań
piątek, 16 października 2020, 18:49

Skoro średni woz strażacki zaczyna kosztować od 1-1,5 miliona....

codybancks
sobota, 17 października 2020, 16:11

A ile kosztuje wóz strażacki lotniskowy ???!!!! Czyli specjalistyczny ?!?!?

kibic
piątek, 16 października 2020, 16:54

I dobrze. Wozy pomocnicze nie są tak medialne jak czołgi czy myśliwce, ale są konieczne. Jak ktoś uważa, że to za drogie, to niech weźmie pod uwagę, że to sprzęt wojskowy. Musi mieć terenowy napęd i zawieszenie, ma opancerzoną kabinę itd. Jeżeli producent otrzymał dobrą zapłatę, to pójdzie to na rozwój polskiej firmy (Jelcz jest częścią PGZ). Polska zbrojeniowka musi zbierać kapitał. Bez tego nie będzie szans na nowoczesną produkcję. Same badania i prototypy kosztują majątek. Park maszynowy również. Upadek PRL i późniejsze lata bardzo osłabiły polski przemysł zbrojeniowy, a świat nie stoi w miejscu.

Hycel
sobota, 17 października 2020, 15:09

za PRL nie było takich problemów było prawie wszystko radzieckie ale działało i nikt nam nie podskoczył pozdrawiam jesien85/87

Marek
poniedziałek, 19 października 2020, 08:19

Kiedy sobie przypomnę jak działanie wyglądało w przypadku blokady w Ziłku 6x6, to nie wiem czy mam śmiać się, czy płakać.

Barrt
piątek, 16 października 2020, 16:49

100 000 000 za 24 wozy? To jakiś żart? Czy ktoś w ogóle to kontroluje, nadzoruje, sprawdza...cokolwiek?

Levi
sobota, 17 października 2020, 21:04

4mln za specjalizowany pojazd? Maybach pana K.kosztuje 4 razy wiecej wiec o co chodzi?

System
piątek, 16 października 2020, 21:23

Nikt z Was matolki nie zastanowił się nad tym że jest to pojazd specjalistyczny i budowany w malym wolumenie więc z tąd taka cena.ktora i tak nie jes wysoka!

Czyżby?
niedziela, 18 października 2020, 16:28

Za wóz z zabierakiem hakowym 8 razy tyle co za podstawowy wóz strażacki pełen ciśnieniowe armatury hydraulicznej, dodatkowych urządzeń, wyposażenia etc? Nie masz bladego pojęcia o kosztach i się odzywasz? Nie wstyd ci?

Henryk44
piątek, 16 października 2020, 20:36

A jaka jest Twoja wycena i wg.jakich kryteriów.

piątek, 16 października 2020, 17:38

Opozycja?

Bursztyn
piątek, 16 października 2020, 15:04

Flat RACK 6 palet amunicji do WYMIANY DLACZEGO TAK PÓŹNO?

rED
piątek, 16 października 2020, 14:29

Na pewno coś jest źle. Pewnie nie tak pomalowane albo za drogie albo za mało albo Ameryka coś tam coś tam...

FDOLAS
sobota, 17 października 2020, 19:40

Pewnie nie pływa.

BUBA
piątek, 16 października 2020, 16:20

Dlaczego " Na pewno coś jest źle. " Przeciwnie jest bardzo dobrze. Wreszcie nowki.

heniek
piątek, 16 października 2020, 14:21

Dobrze, że silnik o normie EURO 3. Nienormalne jest wymagać EURO 6 dla wojska. Albo zero emission jak bateryjne wozy w Niemczech.

Xyz
piątek, 16 października 2020, 21:00

Bateryjne wozy w wojsku są z innych powodów niż te o których piszesz. Poducz się trochę a nie pisz bzdur

Marek
poniedziałek, 19 października 2020, 08:21

Z EURO 3 akurat dobrze pisze.

Piotr
piątek, 16 października 2020, 14:01

Ile wozów dostarczono i ile wozów jeszcze będzie dostarczonych do 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej ??

Jo
sobota, 17 października 2020, 16:07

A co Cię to obchodzi? Martw się swoimi Armatami.

Zatroskany
piątek, 16 października 2020, 13:51

Koszt tego to sprawdzanie granicy gdzie ktoś zastanowi się nad wydatkami!!! Zwykła ciężarówka za prawie 5 mln złotych!!! Przepraszam ma możliwość załadunku przez wózek widłowy...

Yaro62
piątek, 16 października 2020, 20:42

Nie 5mln zł a 4, tj. ok. 1mln euro. I zamiast krytykować zawsze można porównać z alternatywą. Tak, wiem z demobilu Bundeswehry byłoby taniej. Nie?!

Łuki
piątek, 16 października 2020, 19:10

Nie zwykła,ale opancerzona kabina,dzwig, rampa, wieloosiowy napęd, uzbrojenie, nawigacja szyfrowana,łączność wielkoanałowa.

;)))
piątek, 16 października 2020, 16:58

Ale jak załadujeeee !, to aż szkoda będzie rozładować ! - przy tańszym aucie byś tak ne miał

AIS_01
piątek, 16 października 2020, 16:29

może nie zwykła bo opancerzona, ale koszt jednostkowy zastanawia...

Tweets Defence24