Reklama

Siły zbrojne

„Phantom” F-4E II trafi do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie [FOTO]

McDonnell Douglas F-4 Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Autor. Jerry Gunner/flickr/CC BY 2.0

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie pozyskało nowy eksponat - samolot bojowy typu „Phantom” F-4E II. Przekazano go w ramach depozytu z National Museum of the United States Air Force. Uroczysta prezentacja maszyny na ekspozycji zapowiadana jest na wiosnę br.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jak poinformowała krakowska placówka muzealna, starania o pozyskanie samolotu z Niemiec, gdzie od wielu lat stanowił on część ekspozycji Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim, trwały kilka miesięcy.

Transport ważącego 9 ton myśliwca wielozadaniowego z Monachium do Krakowa odbył się na niskopodłogowej lawecie, specjalnie wytyczoną w tym celu trasą. Wcześniej pracownicy MLP, przy wsparciu kolegów z zaprzyjaźnionego Muzeum Techniki Wojskowej w Zabrzu oraz muzealników z niemieckiej instytucji, przez ok. dwa tygodnie przygotowywali eksponat do podróży.

Reklama

„Phantom" został rozmontowany na mniejsze części i zabezpieczony do transportu. „Największym wyzwaniem było oddzielenie centropłata od kadłuba samolotu oraz stworzenie konstrukcji podtrzymującej centropłat na lawecie – jednak nie takie trudności pokonywali już nasi doświadczeni pracownicy" - relacjonuje krakowskie muzeum.

McDonnell Douglas F-4 Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Autor. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Autor. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Autor. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook

Zgodnie z zapowiedziami na miejscu w Krakowie maszyna będzie poddana szczegółowym pracom przygotowawczym do zaprezentowania publiczności. „Już teraz możemy z dumą zapowiedzieć uroczyste przyjęcie na ekspozycję tego zabytku techniki wiosną 2023 roku" - zapowiedziano.

Do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie dołączył McDonnell Douglas F-4E-34-MC „Phantom" II, nr seryjny 67-0260, wyprodukowany w 1967 r.

Według MLP jest to wczesny egzemplarz wersji F-4E. Był eksploatowany przez 31st Tactical Fighter Wing stacjonujące w bazie Homestead na Florydzie, 36th TFW, stacjonujące w Bitburgu w RFN oraz 35th TFW, stacjonujące w bazie George w Kalifornii. Został wycofany z użycia w 1992 r. i służył jako płatowiec ćwiczebny do nauki naprawy uszkodzeń bojowych w bazie Spangdahlem w Niemczech.

McDonnell Douglas F-4 Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Autor. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Autor. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Autor. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Autor. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook

Jak informuje krakowskie muzeum, McDonnell Douglas F-4 „Phantom" II to jeden z najbardziej rozpowszechnionych samolotów bojowych w krajach będących sojusznikami USA i równocześnie symbol Zimnej Wojny. Ten dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy, naddźwiękowy i wielozadaniowy samolot został opracowany na zamówienie US Navy w latach 50. jako pokładowy myśliwiec przechwytujący obrony floty.

„Phantomy" należące do trzech rodzajów sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych – US Air Force, US Navy i US Marine Corps były także najliczniej występującymi amerykańskimi samolotami bojowymi podczas wojny w Wietnamie. Wykonywały zadania myśliwskie, uderzeniowe i rozpoznawcze, operując z baz lądowych w Wietnamie Południowym i Tajlandii oraz z lotniskowców pływających po Zatoce Tonkińskiej. „Phantomy" lotnictwa izraelskiego brały udział w wojnach z Egiptem i Syrią w latach 70. i 80., a należące do lotnictwa Iranu – w wojnie iracko–irańskiej w latach 1980-1988.

Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.

Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.

Źródło:PAP / Defence24
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Esteban

    Super! F4 to jeden z ładniejszych samolotów swojej epoki, no i oczywiście kawał historii lotnictwa wojskowego.

  2. Filemon66

    Czekam na A4 Skyhawk Piękny profil samolotu Ruska cywilizacja zrobiła kopie SU24 i ta jeszcze lata

    1. Dragkan

      Z której strony, Su-24 jest kopią Skyhawka?

  3. rwd

    Gdyby Polska zatrzymywała po jednym egzemplarzu sprzętu przechodzącego przez nasze terytorium na Ukrainę, to mielibyśmy najbogatsze muzeum militarne na świecie.

  4. Ma_XX

    jak dla mnie dalej świetny z wyglądu, czyli trzeba się wybrać do muzeum

  5. rwd

    Gratulacje, cieszy fakt, że MLP wzbogaca się o nowy eksponat, smuci jedynie to, że Phantom jest jedynie depozytem, który Amerykanie mogą wkrótce przekazać do Bukaresztu lub innego Kuala Lumpur. Letecké Muzeum Kbely w Pradze, na przykład, ma takiego Phantoma na własność.

Reklama