Siły zbrojne
PAS19: Arktyczny Hercules poprawia osiągi
![LC-130H Hercules. Fot. J. Sabak](https://cdn.defence24.pl/2019/06/24/800x450px/639SZtrP5WGrjOlXNdSEjeYuhqjFhpWC2apMHAzh.bhv9.jpg)
Jedną z bardziej interesujących, choć mało rzucających się w oczy maszyn podczas Paris Air Show 2019 był samolot Lockheed Martin LC-130H Hercules, wykorzystywany do transportu w rejonie Arktyki i Antarktydy. Maszyna należąca do 109 Skrzydła Transportowego Air National Guard w Nowym Yorku zostały zmodyfikowane i unowocześnione, aby sprostać trudnym warunkom.
Prezentowany w Paryżu samolot noszący nazwę własną „Spirit of Freedom" ma już za sobą wiele misji realizowanych w Arktyce i jest jednym z siedmiu LC-130H-2 eksploatowanych przez 109th Airlift Wing Air National Guard. Maszyna wyposażona jest w specjalne, szerokie płozy, wysuwane niezależnie od podwozia głównego, które umożliwiają lądowanie na śniegu lub lodzie. Do startu z krótkich, przygodnych lądowisk, szczególnie na mokrym, lepkim śniegu, samolot może wykorzystywać 8 rakietowych silników startowych JATO (ang. jet-assisted take-off) mocowanych tuż za podwoziem głównym.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-06-24/ptlwhq_LC130HPAS19JSabakP6171137.jpg)
Obecnie jednak, jak przyznaje płk Clifford Souza, dowódca operacyjny 109 Skrzydła Transportowego, JATO nie są wykorzystywane zbyt często. Dzieje się tak, ponieważ maszyny otrzymały nowe, ośmiołopatowe śmigła Collins Aerospace NP2000 w ramach realizowanego obecnie w Lotnictwie Gwardii Narodowej programu modernizacji. Zastąpiły one tradycyjne w C-130H śmigła czterołopatowe. Jak mówi płk Souza, dają one około 20-25% większą siłę ciągu, co w większości sytuacji pozwala wystartować bez użycia JATO. O około 5% obniżyło się również zużycie paliwa oraz pułap operacyjny. Nowe śmigła mają też niższą sygnaturę akustyczną, obniżając hałas w kabinie pilotów o około 15dB. Są też łatwiejsze w obsłudze, dzięki systemowi cyfrowego sterowania nastaw i kompozytowej konstrukcji łopat.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-06-24/ptlwl7_LC130HPAS19JSabakP6171140.jpg)
„Arktyczne” Herculesy były jednymi z pierwszych wyposażonych w nowe śmigła NP2000 już w 2008 roku, natomiast obecnie proces ten ma obejmować kolejne maszyny należące do Air National Guard. W ubiegłym roku było to 12 maszyn, a w roku 2019 koncern Collins Aerospace otrzymał kontrakt na kolejne 24 samoloty C-130H. Nowe śmigła stosowane są również w innych rodzajach sił zbrojnych, na przykład w 2018 roku śmigła NP2000 zainstalowano na używanych przez US Marines maszynach KC-130T.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-06-24/ptlx49_LC130HPAS19JSabakP6171130.jpg)
igo
Przydałyby się takie śmigła w naszych Herkulesach