- Wiadomości
PAS 19: Przyśpieszenie programu bezzałogowca XQ-58A Valkyrie
Demonstrator technologii „ekonomicznego” BSP XQ-58A Valkyrie wykonał swój drugi lot. 11 czerwca 2019 nad Yuma Proving Grounds w stanie Arizona zrealizowano całość zaplanowanych badań podczas trwającego 71 minut lotu. Amerykańskie siły powietrzne zapowiadają zwiększenie nakładów na program tego bojowego bezzałogowca, co pozwoli przyśpieszyć całość prac.

Obecnie rozważana jest opcja zakup 20-30 takich maszyn do przeprowadzenia testów doświadczalnych i sprawdzenia taktyki ich użycia. Podczas Paris Air Show poinformowano, że trwają prace nad obliczeniem kosztów pozyskania tych BSP i całego niezbędnego systemu ich eksploatacji. Decyzja o rozpoczęciu programu może zostać podjęta już w roku budżetowym 2021, a pierwsze maszyny miałyby trafić do eksploatacji dwa do trzech lat później.
XQ-58A Valkyrie to bezzałogowiec rozwijany w oparciu o nowe wymagania dotyczące budowy uniwersalnych i modułowych dronów bojowych, charakteryzujących się ponadto obniżonymi kosztami ich pozyskania i - przede wszystkim - eksploatacji. Ocenia się, że koszt jednostkowy takiej maszyny wyniesie ok. 2 mln USD przy seryjnej produkcji minimum 100 maszyn.
Valkyrie będzie bezzałogowym statkiem powietrznym o podddźwiękowej prędkości lotu, zwiększonym zasięgu operacyjnym i dużej manewrowości. W taktyce jego wykorzystania przewiduje się, przede wszystkim, współdziałanie z załogowymi samolotami (jak na razie mówi się o F-35 Lighting II, F-22 Raptor i F-15EX) jako tzw. „lojalny skrzydłowy”.
Laboratorium Badawcze USAF AFRL (Air Force Research Laboratory) współpracuje z firmą Kratos Defense & Security Solutions nad rozwojem Valkyrie w ramach programu Low Cost Attritable Strike Demonstrator. Prototyp ma wykonać minimum pięć lotów, w czasie których zbadany ma zostać jego układ aerodynamiczny, zachowanie w locie, systemy sterowania i zarządzania oraz podstawy funkcjonalności eksploatacji.
Konstrukcyjnie Valkyrie charakteryzuje się układem z motylkowym ustrzeżeniem aerodynamicznym, wlotem powietrza w kształcie litery S umieszczonym na górnej powierzchni kadłuba i skrzydłami o małym skosie. Dron napędza pojedynczy silnik turbowentylatorowy, start następuje przy użyciu pomocniczych silników rakietowych, natomiast lądowanie ze spadochronem. Bezzałogowiec ma 9,14 m długości, 8,2 m rozpiętości skrzydeł, jego zasięg przekracza 5500 km, maksymalny pułap lotu ma wynosić ok. 13700 m. Masa przenoszonego ładunku w wewnętrznych komorach uzbrojenia to 272 kg (np. dwie bomby GBU-39/B SDB).
Zgodnie z dalekosiężnymi planami zbudowanie tego BSP i wyposażenie go w zestawy nowoczesnych czujników i uzbrojenia to dopiero połowa drogi. Docelowo bezzałogowiec ten ma zostać wyposażony w sztuczną inteligencję, pozwalającą mu na "uczenie się" podczas ćwiczeń i treningów z innymi BSP, czy maszynami załogowymi oraz zdobywanie doświadczenia w czasie realizacji prawdziwych misji bojowych. W ten sposób każdy dron samodzielnie i poprzez wymianę danych z innymi maszynami ma być zdolny do przystosowania się do zmiennych warunków pola walki i stawianych przed nim zadań.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS