Reklama

Pancerny kontrakt stulecia. Znamy datę [DEFENCE24 NEWS]

Autor. mł. chor. Daniel Wójcik

Umowa na dostawę czołgów K2 i K2PL wraz z wozami towarzyszącymi oraz zakrojonym na szeroką skalę transferem technologii zostanie podpisana 1 sierpnia – dowiaduje się nieoficjalnie Defence24.pl.

Z nieoficjalnych informacji Defence24.pl wynika, że podpisanie umowy z koncernem Hyundai Rotem na dostawę 180 czołgów K2 i K2PL odbędzie się w najprawdopodobniej w piątek 1 sierpnia. Sygnowanie umowy będzie mieć miejsce w trakcie planowanej wizyty nowego ministra obrony Republiki Korei w Polsce. Ceremonia ma odbyć się w zakładach Bumar-Łabędy w Gliwicach, bo tam będzie realizowana produkcja spolonizowanych czołgów oraz pojazdów wsparcia.

Reklama

Przedstawiciele kierownictwa MON, z wicepremierem, ministrem obrony Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem oraz odpowiedzialnym za modernizację wiceministrem Pawłem Bejdą przedstawili szczegóły planowanej umowy. Jej wartość wyniesie 6,7 mld dolarów – jak zaznaczył wicepremier Kosiniak-Kamysz, mniej niż oczekiwano jeszcze kilka miesięcy przed jej podpisaniem. Zakres umowy obejmuje obok 180 czołgów, w tym ponad 60 w spolonizowanej i zmodernizowanej wersji K2PL, także około 80 pojazdów wsparcia – między innymi wozów zabezpieczenia technicznego, inżynieryjnych i dowodzenia. Pojazdy te będą służyć do wspomagania działania czołgów K2 zakupionych w ramach obu kontraktów – planowanego do podpisania 1 sierpnia, jak i pierwszej umowy wykonawczej z 2022 roku. W ramach umowy przewidziane jest również dostarczenie amunicji.

Bardzo istotnym elementem całej umowy jest transfer technologii. W ramach drugiej umowy wykonawczej polski przemysł, w tym należące do PGZ zakłady Bumar-Łabędy, jak i inne spółki otrzymają transfer technologii produkcji czołgu i jego elementów. W Polsce powstanie zdecydowana większość czołgów w wersji K2PL oraz pojazdów wsparcia. Transfer technologii obejmie również zdolności napraw, remontów i konserwacji oraz modernizacji istniejących czołgów (MRO) oraz zarządzania ich cyklem życia.

Czytaj też

Umowa pozwoli na uzyskanie przez polski przemysł nowych kompetencji dotyczących produkcji czołgów, ale też wsparcia ich eksploatacji i modernizacji oraz polonizacji w całym cyklu życia. Umożliwi też powrót produkcji czołgów do polskiego przemysłu i zakładów Bumar-Łabędy, które równolegle otrzymują dokapitalizowanie na odtworzenie zdolności produkcyjnych związane z budową ciężkich pojazdów bojowych. Zdolności, jakie polski przemysł uzyska w ramach realizacji tej umowy będą stanowić podstawę do kolejnych zamówień na czołgi K2PL i pojazdy towarzyszące, zarówno na potrzeby Polski, jak i na eksport.

Czytaj też

WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (8)

  1. szczebelek

    Pozwoli na produkcję większości czołgów K2PL w Polsce na chwilę obecną to 60 czołgów, a Korea Południowa raczej nie przyzna kolejnego kredytu 😉😶

  2. Zenek2

    A kiedy produkcja K9?

  3. Archie51

    A ja dalej nie wiem - jaki ma być docelowo ten K2PL?! Będzie miał ASOP chroniący go przed PPK i dronami?

  4. MC775

    6.7 mld na czołgi K2 i 4.7 na MLU dla F16 to 11.4 miliarda dolarów. Nie liczę już nawet lania milionów ton betonu i żelastwa na granicy wschodniej. Starczyłoby na kolejną eskadrę F-35, ze dwa samoloty do tankowania w powietrzu, kilka następnych systemów Patriot i trochę rakiet balistycznych. Uważam, że to byłoby dużo bardziej efektywne spożytkowanie pieniędzy. Nie sądzę, że gdyby doszło do wojny to Rosjanie próbowaliby szturmować naszą granicę tak jak w przypadku Ukrainy. Wojna raczej odbywałaby się (przynajmniej w początkowej fazie) w formie ostrzału bronią średniego i dalekiego zasięgu aż do znaczącego osłabienia zaplecza przeciwnika. To od tej fazy będzie zależała wygrana w wojnie i na taki scenariusz musimy być moim zdaniem gotowi.

  5. OptySceptyk

    Czyli potrzeba było zmiany w MON aby zrobić wreszcie to, od czego powinien zacząć Błaszczak. Zażądać produkcji czołgu w Polsce i od tego uzależnić zamówienia. Ciekawe, czy umowa przewiduje możliwość modyfikacji pojazdów i kto będzie właścicielem tych modyfikacji?

  6. xdx

    6.7 mld rozumiem iż dotacje państwowe dla PGZ i wypłaty załóg tych firm są już wliczone? No bo jak nie są to nie jest to 6.7mld które będzie Polskę kosztować

  7. Szwejk85/87

    Nareszcie !

  8. Nihoo

    Zobaczymy - pogratulujemy. Znany jest już ostateczny kształt polonizacji K2? O 7 parze kół możemy zapomnieć, ale co z pozostałymi elementami?

Reklama