Siły zbrojne
Pakistan kupuje śmigłowce Viper
Koncern Bell Helicopter Textron otrzymał zamówienie na dostarczenie do Pakistanu dziewięciu śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper, wraz z pomocniczymi zbiornikami paliwa. Kontrakt o wartości 170 mln dolarów udzielony jest w ramach programu Foreign Military Sales.
Śmigłowce zostaną wykonane w dwóch fabrykach, w Fort Worth i Amarillo, należących do koncernu Bell, a termin ich ukończenia został wyznaczony na wrzesień 2018 roku. Jest to już drugi kontrakt na dostawę Viperów do Pakistanu. Łącznie Islamabad zamierza pozyskać co najmniej 15 maszyn tego typu, wcześniej na zakup zgodę wyraził Departament Stanu.
AH-1Z Viper posiada, modułową awionikę, system termowizyjny III generacji firmy Lockheed Martin, hełmy TopOwl z wizyjnym wyświetlaczem nahełmowym (HMSD) firmy Thales, cyfrowy kokpit z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami i układ HOCAS umożliwiający obsługę funkcji bez odrywania rąk od sterów.
Obaj piloci mogą zamiennie pełnić wszystkie funkcje, łącznie z obsługą umieszczonego pod dziobem maszyny trzylufowego działka kalibru 20 mm i uzbrojenia powieszanego na 6 węzłach zewnętrznych, w tym między innymi rakiety Hellfire, APKWS i Sidewinder. Oblot pierwszego Vipera miał miejsce w 2000 roku, a w 2005 roku pierwsze maszyny trafiły na wyposażenie US Marines.
Czytaj więcej: Vipery lecą do Pakistanu
Śmigłowiec szturmowy AH-1Z Viper jest jednym z kandydatów na następcę polskich Mi-24 w ramach programu „Kruk”.
york
czy tu nie ma przekłamania 8 szt. za 170 MLN $ ... to wychodzi po 20 za sztukę ... gdyby nam udało się uzyskać taką cenę to trzeba kupić 100 maszyn ... i to wyjdzie o połowę taniej niż za transportowego Cracala
Bilbo
Pakistan dostaje inną wersję.. Polsce proponowana jest dokładnie taka sama konfiguracja jaką latają Marines.
ja
Pakistan to bogate państwo nie tak jak Polska. Stać go na zakup uzbrojenia w renomowanych firmach
Afgan
Mam nadzieję że już niedługo zobaczymy AH-1Z z biało-czerwonymi szachownicami.
PrawdziwyA
nam potrzeba od zaraz 60 Apahe i drugie tyle AH-1Z Viper. Do tego oczywiście OPL, następne 48 F16, 64 F15, licencja na Type10 i produkcja w ilości 400 szt celem zastąpienia T72, zestawy Tytan minimum 15 tyś kompletów, nowe BWP i KTO, program Orka rozwinąć do 6 OP. Wówczas nasi sąsiedzi poczują się bezpieczniej.
czarny
Tytanów zdaje się planowanych jest 18 tys?
vvv
a po co ci 2 typy smiglowcow i az 60 ah-64e i 120 ah-1z? type-10 to papierowy i maly czolg o zerowej wartosci bojowej u nas bo glupi rpg-7 lub dolamki ze 152mm z boku niszcza ten papaierowy czolg.
say69mat
Jak się sprawdzają w operacjach militarnych prowadzonych w Jemenie saudyjskie śmigła AH64??? Czy się raczej ... nie sprawdzają??? Bo w mediach w tym temacie panuje cisza
vvv
sprawuja sie bardzo dobrze. jakby zle to bys slyszal ze spadaja jak kaczki itp
Dankan
Czy jest już opracowana wersja kołowa bo to wymóg konieczny w KRUKu z tego co wiem, a Viper ma płozy utrudniające kołowanie i inne rzeczy związane z mobilnością na ziemi. Wiem, że jakieś projekty były ale na papierze.
say69mat
Po pierwsze, płozy są niezastąpione przy wykorzystaniu najbardziej trudnego podłoża jako lądowiska. Przecież śmigłowce szturmowe mają być maszynami operującymi z lądowisk położonych na bezpośrednim zapleczu potencjalnego TDW. Po drugie, czy płozy są jakąkolwiek przeszkodą dla AH1Z operujących z pokładów okrętów desantowych??? Czy też są przeszkodą nie do przebycia dla specjalistów od uzbrojenia z pewnego Instytutu pogrążonego w oparach syropu klonowego??? Po trzecie, patrząc na sposób realizacji polityki personalnej przez Ministra M. w odniesieniu do katastrofy smoleńskiej. Obawiam się czy amerykanie uznają nasz kraj za wiarygodnego partnera do transferu jakiejkolwiek zaawansowanej techniki/technologii zbrojeniowej??? W tym rzeczonych śmigłowców szturmowych AH1Z lub AH64.
marek!
Na ile sie orientuje - nie ma w standardzie - i lepiej nie prosmy, bo nas "wyzloca" jak za zboze.....wersja na plozach w przypadku uzytkownikow Cobry jakos xie sprawdzila.... ale fajnie, ze Poruszyles ten temat, bo bardzo wielu forumowiczow dobiera sprzet dla WP, czesto sie nie przygladajac konstrukcjom i istotnym detakom, robiac sobie zaslone dymna w postaci elektroniki, ktora to z kolei starzeje sie szybciej niz kobieta...... Mimo upierdliwosci w obsludze - wole jednak Apacza....na te pare szt/krzyz kasa na pewno jest, a kupowanie czegos nietypowego (nawet Tigera) to strzal w kolano, chociaz, ze wzgledow logistycznych w przypadku W......
Max Mad
Jakoś SW-4 ma płozy i nie ma problemu z użytkowaniem. A "kołowanie" to taki hopel IU bo Hindy "kołują" po pasie przed startem to i wiadomo inaczej się nie da... niby NATO a mentalnie Warszawka nadal.
Eagle
Tylko Guardian. Nie rozumiem po co się ograniczać, skoro mamy kupę forsy. Poprzednia władza była łapczywa i niekompetentna, za co została słusznie ukarana w wyborach, szczęśliwie nowa odkryła jakiś sposób na cudowne rozmnożenie pieniędzy w budżecie, więc absolutnie nie widzę potrzeby pójścia po linii 'ekonomicznej'. Tak na poważnie cena jednostkowa Vipera jest niewiele mniejsza od Guardiana, a wszelkie teoretyczne zalety tego pierwszego (główne z punktu widzenia eksploatacyjnego i serwisowego) są dalece przewyższane przez zaawansowanie techniczne tego drugiego. Oczywiście i tak nie zmienia to faktu, że ilościowo maszyn powinno zostać nabytych 2x więcej niż założono, podobnie zresztą, jak wszelkiego nowoczesnego uzbrojenia dla WP.
orca
Brawo Pakistan. Kto pierwszy ten lepszy. Zanim my poprosimy o zgode sasiadow na zakup, potem przeanalizujemy, poogladamy, pocmokamy, i zorientujemy sie ze no, naprawde jest to dobry "deal", to juz Bell bedzie dla 10 innych klientow produkowal a nasze 'polskie' Vipery moze zobaczymy za 20 lat. Bedziemy mieli kruki, chyba te co siedza na liniach telefonicznych.
kulka
Wszystko ładnie pięknie tylko kiedy wreszcie zostaną podjęte jakieś konkretne decyzje naszego mon bo jak na razie to w sprawie wyboru śmigłowców szturmowych nastała cisza o wyborze wielozadaniowych nie wspominając. Wszystko jest potrzebne na już na wczoraj ale nikomu z podjęciem męskiej decyzji się nie śpieszy.
ursus
Wychodzi na to, że 40 "Kruków" wyjdzie w okolicach 3 mld. zł.
say69mat
Weź pod uwagę, że wybór śmigła szturmowego dokonany przez nasz kraj może być wskazaniem dla pozostałych państw regionu. Poszukujących maszyn do zastąpienia szturmowych Mi24. Stąd wydaje się, że możemy liczyć na poważny upust związany z promocją potencjału śmigłowca wśród naszych sąsiadów.
dd
Problem w tym, że Kruków potrzeba ze 60-80szt.
zxcv
Same heli to może tak, ale z pakietami to sporo wyjdzie.