Reklama

Siły zbrojne

Ostrza Luftwaffe sięgną dalej

Niemiecki Eurofighter, takie samoloty będą przenosić rakiety Meteor
Niemiecki Eurofighter, takie samoloty będą przenosić rakiety Meteor
Autor. Bundeswehr/Patrik Bransmöller

Niemiecki Bundestag zatwierdził zakup kolejnej partii pocisków powietrze-powietrze Meteor.

Komisja budżetowa niemieckiego parlamentu wyraziła zgodę na zakup jeszcze w tej kadencji pocisków powietrze-powietrze Meteor za 521 mln euro. Niemcy podkreślają, że to trzecia partia z wcześniejszego programu, dwie inne zostały już dostarczone. Liczby rakiet nie ujawniono, ale jedna z wcześniejszych partii dostarczona w 2018 roku liczyła 150 pocisków.

Autor. www.mbda-systems.com

Meteor to rakieta powietrze-powietrze z silnikiem strumieniowym (ramjet), z naprowadzaniem aktywnym radarowym, opracowana przez MBDA. Obecnie może być przenoszona na wykorzystywanych operacyjnie samolotach Gripen, Rafale i Eurofighter Typhoon (te są wykorzystywane przez Luftwaffe, czyli niemieckie siły powietrzne). W przyszłości do nosicieli Meteorów powinny dołączyć także F-35 i koreańskie KF-21, bo niedawno partię stu tych rakiet zakupiła Republika Korei, a pierwsze testy już prowadzono.

Czytaj też

Zastosowanie silnika strumieniowego pozwala na zwalczanie celów na dużych dystansach bez utraty manewrowości, co czyni z Meteora potencjalnie skuteczną broń np. wobec rosyjskich samolotów klasy Su-27/30/35. Oficjalnie nie jest określany skuteczny zasięg pocisków tego typu, ostrożnie można szacować, że to ponad 100 km, przy czym niemiecki resort obrony określa Meteora jako „średniego zasięgu”.

Reklama

Abramsy i K2 w Polsce, ofensywa w Syrii - Defence24Week 101

Komentarze (6)

  1. radziomb

    czyli stare rakiety Meteor trafią na Ukrainę bo pewnie kończy się resurs i trzeba je gdzies zutylizować a to droga i skomplikowana sprawa ;-).. pewnie do Gripenów bo juz Szwedzi przekazali zestawy narzędzi i czesci zamiennych dla Ukrainy. Sorry Putin. Ukraina nie przegra.

  2. gregoz68

    Na nas wystarczyły heinkle 111

  3. xdx

    Zasięg Meteor to oficjalnie 200km - ale przy sprzyjających warunkach podobno więcej. Tak samo prędkość oficjalnie podaje się na 4+ Machów. Ciekawostka to że głowica bojowa i napęd pochodzą z Niemiec.

    1. Davien3

      xdx zasięg balistyczny Meteora to 200km, skuteczny to 100km taki sam jak AIM-120D

    2. LOUT

      Davien3 - Prawie "taki sam", ale prawie czyni wielka różnicę... AMRAAM to broń kinetyczna, która szybko przyśpiesza na wysokość(nad cel), paliwo się kończy i szybuje na obrany cel, w który może trafić nawet z ponad 100km, pod warunkiem, że cel nie ucieka manewrując! W takim przypadku to AMRAAM daje radę na 45-60km a potem najnormalniej spada, bo wytracil prędkość. Meteor(Ramjet) goni cel aż do wyczerpania paliwa, w zależności od manewrów celu i szybkości, może to być nawet 120km, aż straci paliwo i wtedy też koniec efektywnego atakowania. Sam zasięg balistyczny to żadna przydatna cecha(chyba, ze chcemy trafić w nieruchomy cel!), ale tutaj oczywiście też Meteor ma grubo ponad 200km range , czyli więcej, co znowu jest cechą jego napędu. Obydwie rakiety uzupełniają się znakomicie na Eurofighterze. W latach 90tych, aż do przełomu wieków, byłą wspólna koncepcja atlantycka Ramjet-Missile , ale USA poszły drogą stelth i uznały, ze ich samoloty podlecą tak blisko, ze nie potrzeba Ramjeta.

    3. Davien3

      @LOUT AIM-120D zachowuje manewrowośc na całym zasięgu skutecznym, bo balistyczny wynosi ponad 180km( dla Meteora to 200km balistycznego) Jak na razie to zwykły AIM-120C-5 o zasięgu balistycznym 105km zestrzelił bez trudu cel z odległości ponad 70km w warunkach bojowych US Navy badało Meteora i AIM-120D na F-18E jako nowy pocisk i zrezygnowali z Meteora bo AIM-120D spokojnie mu dorównywał( opinia US Navy) Meteor ma 200km zasięgu balistycznego i 100km skutecznego( dane MBDA) czyli jedynie nieco wiecej zasięgu balistycznego od AMRAAMa A USA obecnie kończy z powodzeniem testy AIM-260 który deklasuje Meteora zupełnie( zasięg skuteczny ponad 200km, mają AIM-174 o zasięgu skutecznym ponad 340km

  4. HusarzPolski

    Tak Luftwaffe jest nam znane

    1. Hevelius_Poland

      I bardzo pożądane jako skuteczny, pewny i silny sojusznik.

  5. Monkey

    W polskim kontekście ciekawym, czy Amerykanie pozwolą nam na integrację pocisków AMRAAM z FA-50PL (naprawdę nie widzę powodu, żeby zgodzić się nie mieli), czy pójdziemy drogą koreańską i również będziemy integrować Meteory. Tyle, że ma to mało sensu pod względem logistycznym.

    1. Davien3

      @Monkey tak samo USA muszą się zgodzić na Meteory bo FA-50 wykorzystuje amerykańskie kluczowe podzespoły Korea Płd nie integruje Meteorów z FA-50 ale jedynie z KF-21. I tylko z nimi. A sensu taka integracja nie ma żadnego

    2. Dudley

      Nie chcą się godzić, ograniczają w ten sposób konkurencję dla F16. USA powstało i urosło dzięki niepohamowanej chęci zysku. Głównym zadaniem rządu tego kraju jest wspieranie ekspansji, kulturalnej, gospodarczej, finansowej, a jeśli napotykają trudności angażują siły zbrojne. Wszystko jest podporządkowane temu celowi.

    3. ALBERTk

      Ma sens jeśli zamówienie będzie duże, a powinno bo potrzeby są na 48 samolotów FA50. Druga sprawa, że już mamy współpracę z MBDA jeśli chodzi o CAMM, a nadal otwarta jest kwestia Brimstone, więc zakupem Meteor można jeszcze bardziej tę współpracę rozwinąć i uzyskać jakieś zdolności produkcji komponentów lub serwisowe.

  6. xdx

    Chyba Esut podaje 1 partia 100, 2 partia 150 i teraz 3 partia 270.

    1. LOUT

      xdx - Dokładnie tak jest napisane w artykule z dzisiejszego dnia(15.11.2024) łącznie z datami realizacji. Meteor dostarczany był/jest w partiach/transzach i tak pierwsza partia 100 szt., dostawa o0d 2016, potem druga partia 150 szt. z dostawą od 2019 rku. Teraz zamówiona trzecia partia, której wielkość ESUT szacuje na 270 szt.

Reklama