Reklama
  • Wiadomości

Opóźnienia w dostawach okrętów podwodnych dla Turcji. TKMS grożą kary

Koncern stoczniowy TKMS ma zostać zmuszony do zapłaty kar w wysokości nawet 100 mln euro. Powodem są opóźnienia, związane z realizacją kontraktu na dostawę jednostek podwodnych Typu 214 do Turcji – pisze „Handelsblatt”.

Koncern TKMS ma zostać zmuszony do zapłaty kary umownej rzędu 100 mln euro za opóźnienia w dostawie okrętów podwodnych typu 214. Na zdjęciu turecka jednostka typu 209. Fot. Chief Journalist Dave Fliesen/US Navy via Wikimedia Commons.
Koncern TKMS ma zostać zmuszony do zapłaty kary umownej rzędu 100 mln euro za opóźnienia w dostawie okrętów podwodnych typu 214. Na zdjęciu turecka jednostka typu 209. Fot. Chief Journalist Dave Fliesen/US Navy via Wikimedia Commons.

Jak donosi niemiecki dziennik Handelsblatt, prace związane z budową okrętów podwodnych typu 214 dla marynarki wojennej Turcji są opóźnione o prawie dwa lata. Zgodnie z informacjami agencji APA i Reuters przyczyny mają leżeć zarówno po stronie niemieckiego koncernu stoczniowego TKMS, jak i wewnętrznych sporów w Turcji, pomiędzy przedstawicielami administracji odpowiedzialnymi za zakupy sprzętu i uzbrojenia, a marynarką wojenną.

Wskutek opóźnień niemiecki koncern ma zostać zmuszony do zapłaty kary rzędu nawet 100 mln euro. Według nieoficjalnych informacji jedną z przyczyn opóźnień mógł być brak zgody niemieckiego koncernu stoczniowego na transfer technologii w takim stopniu, jaki satysfakcjonowałby przedsiębiorstwa z Turcji.

W Turcji za pozyskiwanie sprzętu wojskowego i uzbrojenia odpowiedzialny jest podsekretariat ds. przemysłu zbrojeniowego (SSM), jednostka rządowa która ma za zadanie między innymi wspieranie krajowych przedsiębiorstw sektora obronnego. Nie można więc wykluczyć, że przedstawiane przez niemieckie media jako „wewnątrztureckie” spory dotyczą właśnie zagwarantowania krajowego udziału przemysłowego.

Kontrakt na pozyskanie sześciu okrętów podwodnych Typu 214 przez Turcję został podpisany w 2009 roku. Zakładano szeroki udział krajowego przemysłu w realizacji umowy. Obecnie turecka marynarka eksploatuje okręty niemieckiego Typu 209, w których budowie uczestniczyły również podmioty krajowe.

 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama