Reklama

Siły zbrojne

Offsetowa dyskusja w Sejmie – ile kosztują nas Caracale?

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

13 347 856 087,58 złotych – taka jest dokładna wartość kontraktu z Airbus Helicopters na dostawę 50 śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal – poinformowano podczas poświęconego kwestii offsetu posiedzenia Sejmowej Komisji Gospodarki. 

Jak można się było dowiedzieć podczas obrad komisji Sejmowej Komisji Gospodarki 14 września 2015 roku, MON poinformował Ministerstwo Gospodarki o wyborze dostawcy i ostatecznej, wynegocjowanej wartości umowy na odstawę 50 śmigłowców, która wyniosła dokładnie 13 347 856 087 złotych i 58 groszy brutto. Ministerstwo Gospodarki zaplanowało rozpoczęcie rozmów na temat offsetu z firmą Airbus Helicopters na dzień 30 września. Podstawą do tych negocjacji są wymagania offsetowe, które zostały ustalone w 2014 roku przez odpowiednią komisję.

W posiedzeniu wzięli udział nie tylko posłowie, przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Obrony Narodowej, ale również reprezentanci wszystkich oferentów w przetargu. Wywołało to bardzo intensywną dyskusję na temat offsetu oferowanego przez koncerny Airbus Helicopters, AgustaWestland i Sikorsky Aircraft.

Jako pierwszy w temacie ofert offsetowych głos zabrał prezes PZL Świdnik Krzysztof Krystowski, który podkreślił podczas posiedzenia, że offset, wbrew obowiązującym przepisom, został wyłączony z oceny ofert złożonych w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe. Tymczasem stanowią one istotny element całego procesu pozyskiwania sprzętu. Ocenił też, że propozycja PZL Świdnik w tym zakresie była wyższa od wartości zawartej umowy i wynosiła „prawie 4 mld EUR” (czyli „prawie” 17 mld zł.). Reprezentujący PZL Mielec Janusz Zakręcki był nieco bardziej precyzyjny, szacując wartość oferty offsetowej przy zakupie S-70i na 3,340 mld USD (12,6 mld zł). Warto zaznaczyć, że prawdopodobnie wyliczenia te dotyczyły zakupu 70 śmigłowców, zgodnie ze złożonymi przez firmy ofertami.

Sebastian Magadzio, prezes Airbus Group Polska, przedstawił szczegółowo ofertę offsetową Airbus Helicopters. Jak podkreślił, jest ona w ponad 90% skierowana do spółek podlegających skarbowi państwa i w większości zależnych od PGZ. WZL-1 w Łodzi w ramach offsetu ma zyskać pełna zdolność remontową, przeniesienie produkcji Caracala do spółki w Łodzi z większościowym udziałem PGZ, WZL-1 w Dęblinie ma zyskać zdolność produkcji i obsługi silników oraz APU dla maszyn H225M a WZL-2 w Bydgoszczy zyska kompetencje w zakresie awioniki. Uzbrojeniem zajmie się Mesko, natomiast wiele innych firm, w większości związanych z PGZ, ma zyskać inne związane z umową kompetencje oraz udział w łańcuchu dostaw. Umowa ma też obejmować dalszy rozwój konstrukcji śmigłowcowych i udział ośrodków naukowych. Nie sprecyzowano jednak jaka jest całkowita wartość offsetu, co może być związane z rozmowami, które jeszcze się oficjalnie nie rozpoczęły.

Poseł Antoni Macierewicz wystąpił o „wyjaśnienie pewnej okoliczności”, określając wartość kontraktu jako „największy skandal finansowy ostatnich lat” i argumentując, że Brazylia kupiła śmigłowce Caracal dwa razy taniej niż Polska. Przypomniał też, że pierwotnie mówiono o 70 maszynach za sumę 11 mld złotych. „Osobną sprawą jest złamanie wszelkich możliwych przepisów podczas kształtowania tego kontraktu” – przekonywał poseł PiS, podpierają się m. in. chybionym argumentem braku składanej belki dla wersji morskiej. „Śmigłowce nie tylko nie będą produkowane, ale nawet składane na terenie Polski, gdyż dwadzieścia przyleci w pełni gotowych z Francji i będziemy mogli na nich tylko domalować szachownice” – przekonywał Antonii Macierewicz.

Jak wyjaśniał gen.bryg. Adam Duda, szef Inspektoratu Uzbrojenia, umowa obejmuje nie tylko zakup samych śmigłowców, ale też koszty szkolenia, wyposażenia niezbędnego dla ich obsługi, oraz prawa i wartości niematerialne, które umożliwią legalny i zgodny z prawem rozwój i modernizację, oraz certyfikację wykorzystywanych przez Wojsko Polskie śmigłowców H225M Caracal.

Generał Duda po raz kolejny powtórzył też, że jednym z powodów przyjęcia oferty Airbus Helicopters było odrzucenie pozostałych dwóch ofert z przyczyn formalnych.  – „Powtarzaliśmy już wielokrotnie, że zarówno oferty Mielca jak i Świdnika nie można było przyjać ze względu na przyjęte reguły gry” – argumentował szef Inspektoratu Uzbrojenia.

Wielokrotnie było już mówione, że wszystkie oferty były porównywalne. To nie są różnice kilkudziesięciu procent. (…) Wszystkie trzy oferty złożone w grudniu 2014 roku na 70 maszyn nie różnią się znacząco. (…) Po otwarciu ofert zamawiający stwierdził, że wszystkie trzy znacząco przekraczały przeznaczone na ten cel środki. I nieprawdą jest, że na 70 maszyn przeznaczone było 11 mld. To były spekulacje, a jaka jest możliwość finansowa resortu to widać dzisiaj.

Gen.bryg. Adam Duda, szef Inspektoratu Uzbrojenia

W swojej wypowiedzi generał Duda zdecydowanie podważał tezę „11 mld na 70 śmigłowców”, szeroko stosowaną jako dowód na wzrost ceny. Bronił też zdecydowanie zarówno dokonanego wyboru, jak i możliwości jakie ma gwarantować polskiemu przemysłowi i siłom zbrojnym.

Posiedzenie Sejmowej Komisji Gospodarki nie wniosło wiele nowego do dyskusji na temat zakupu śmigłowców H225M Caracal, gdyż w znacznym stopniu zostało zdominowane przez mało merytoryczne i nieprecyzyjne dyskusje polityczne. Została ujawniona ostateczna wartość kontraktu, brak jest jednak informacji o wartości offsetu i zaoferowanych w jego ramach możliwości przemysłowych i technicznych. 

Reklama
Reklama

Komentarze (64)

  1. [sic!]

    Jak AW149 miały kosztować tyle samo co znacznie większe (i wypasione) H225M Caracal to brak mi słów. Wlk Brytania dostała propozycję od Boeinga na zakup bezpośrednio u producenta (z USA) 50 AH-64E Guardian. Cena z 25 letnią obsługą techniczną ma wynieść 11,6 mld PLN. A co nie stać Nas?

    1. mariusz

      Ale sami sobie je doposażają za podobną kwotę...

  2. Valezy

    polska robi powazny bład dobrze by bylo trzymac sie francji oni maja rakiety sredniego zasiegu oni mają piękne samoloty mysliwsko bombowe 5 generacji oni maja smiglowce bojowe o kturych ameryka wyrazała sie w samych superlatywach.POLSKO pobloądzilas.Czepiliscie sie tej ameryki aoni nawet ofsetu nie dali do dzisiaj za te nieszczesne f16. Trzymajcie sie europy a nie kraju zamorskiego.

    1. [sic!]

      "który" Ten offset to jest takie coś co to nawet szef IU gen. Duda nie wie jak ma funkcjonować. Francja to socjalizm do potęgi więc i ceny z kosmosu - jak dopłaca podatnicy francuscy w ramach walki rządu z bezrobociem to możemy im pomóc i brać, ale tylko wtedy.

  3. marcin

    dalej dyskutujcie a jak nie ma nowoczesnego śmigłowca tak nie ma. I dalej to samo, polskie piekło. Podcinamy sobie gałąź na której siedzimy.

  4. Zorba

    To jakieś kuriozum - Świdnik sprzedano za około 300mln a jeden Caracal średnio kosztuje 260 mln ,a jeżeli przyjąć że goły jest o połowę tańszy od wersji specjalnej to wynika że taka maszyna musi kosztować przeszło 400mln . Takie wydatki to czyste marnotrawstwo środków niezbędnych do wzmocnienia naszych możliwości obronnych i nie przekonuje mnie "twarde" stanowisko traktowane przez zwolenników tego zakupu o zastąpieniu rosyjskich MI jako dogmat.

  5. Marek

    Czy Caracal ma większą wartość od naszych F16 może ktoś mi odpowie?

  6. Mariusz

    obiektywnie rzecz biorąc, oceniając priorytety modernizacji, wpływ (bliski zeru) na podniesienie zdolności obronnych w skali kraju, ceny które rzeczywiście są kuriozalnie wysokie (jednostkowo wyższe niż zakup najnowszych wielozadaniowych F16 sic!?) co dotyczy tak samo Caracali jak i pozostałych oferowanych maszyn, należy zrezygnować z zakupu C275, zamknąć przetarg i usunąć ten pkt. z programu modernizacji, 20% kwoty przeznaczyć na doraźne remonty, modernizacje, wydłużenie resursów posiadanych helikopterów, zyskane ponad 11mld przeznaczyć na kolejne 264 Spike, nowe samoloty bojowe choćby kolejne 24 F16, zamówić od razu Homara wreszcie albo więcej Patriotów w programie Wisła albo więcej Leopardów etc. coś co realnie wpłynie na zwiększenie potencjała militarnego armi W DUŻEJ SKALi I KRÓTKIM CZASIE

  7. szyszka

    oferta była zdecydowanie najlepsza ale czy nie mogla być tansza ?

  8. mack

    dyskusja w Sejmie – ile kosztują nas Caracale? odp: dużo za dużo!

  9. marek!

    na ekonomii i matematyce zakupow sie nie znam, przy stole negocjacyjnym (w przeciwienstwie do wielu z Was ) nie siedzialem. Na technice wojskowej, a zwlaszcza smiglowcach hmmmmmm....... Dlaczego Black Hawk - pisalem nie raz, ani razu, za wyjatkiem zlosliwych i obrazliwych postow nie dostalem konkretnej odpowiedzi......(nawet pytan), ale my mamy taka tendencje: zrobic kupe i miec czysta pupe..... Jezeli nie wybierzemy "mojego" czworoboku - popelniamy blad, ale o tym Dowiecie sie za 20 lat...... Przez ten czas proponuje "zapomniec" o grach komputerowych, troche poczytac historii, polityki, techniki (najlepiej z roznych stron swiata) posluchac weteranow, uzytkownikow i wystawcow sprzetu, pozwiedzac fabryki i rozwiazywac rownania (bez matematyki)..... wowczas wszystko pasuje jak klocki Lego. Szkoda, ze w wyniku niepotrzebnej pyskowki, znikaja w cieniu na prawde ciekawe komentarze i wcale nie mowie, ze docieraja do mnie tylko te ZA BH!!!!! Mam tez nadzieje, ze jezeli i ostatecznie nasze wojsko bedzie latac Karakanem - ten wiatrak spelni wszystkie oczekiwania i uzytkownika i producenta (naszego) i polskiej gospodarki.

    1. gut

      Tak masz rację chodzi o korzyści dla gospodarki bo rząd już jedne zakłady PZL Świdnik puścił bokiem bo się nie opłacało, teraz cały park maszynowy trzeba budować od nowa, ale cóż niech się zrehabilitują, sęk w tym, że chcemy nie tylko kupić dobry sprzęt ale mieć porządny offset bo nasza gospodarka tego potrzebuje, to co oferuje AH to dobra oferta zarówno technologiczna jak i offsetową.

  10. Obywatel

    dobra fascynaci Caracalem co z wersją ZOP? jakoś cisza Carakan jej nie posiada...Ot problem - nikt nie mówi ile będziemy musieli do tego dopłacić...NO i nikt nie sprawdził czy to coś może chodźby usiąść na nowo budowanych okrętach MW...

    1. ttttttttt

      A ile byśmy zapłacili za opracowanie wszystkich wersji AW 149 czy za uzbrojenie, systemy walki, symulatory do S70. A czemu ma nie usiąść, skoro fregaty Meko mogą przyjąć nawet heli 12 tonowy.

    2. Boczek

      "dobra fascynaci Caracalem co z wersją ZOP? jakoś cisza Carakan jej nie posiada...Ot problem - nikt nie mówi ile będziemy musieli do tego dopłacić..." Nic bo jest objętą oferta. Tu jest wersja ASW: Boczek Sobota, 26 Września 2015, 17:27 i tu: http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2011/04/SH-32-Chilean-Navy-Cougar-3.jpg

  11. John

    Dla wszystkich pseudoznawców śmigłowców którzy hejtują H225M mam do przekazania jedno, że znacie się na lotnictwie jak świnie na gwiazdach i najlepiej to wróćcie na fora plotkarskie i tam że swoimi blond koleżankami dyskutujcie o celebryckich samochodach, bo do tego najbardziej się nadajecie. Dziękuję.

    1. say69mat

      Czy siły zbrojne Finlandii zakupiły Caracale??? Czy siły zbrojne Szwecji zakupiły Caracale??? Czy siły zbrojne Norwegii zakupiły Caracale??? Czy siły zbrojne Królestwa Danii zakupiły Caracale??? Czy siły zbrojne Niemiec wykorzystują na wyposażeniu sił zbrojnych Caracale??? Czy siły zbrojne Zjednoczonej Brytfanii wykorzystują do celów operacyjnych Caracale??? Może zatem siły zbrojne USA wykorzystują owoc francuskiej myśli technicznej??? To dlaczego Polskie Ministerstwo ON wybrało Caracala jako śmigłowiec podstawowy transportu taktycznego??? Jak zwykle musimy się w czymś wyróżniać???

    2. ZSMW

      Człowieku 70 mln $ za 1 śmigłowiec i to nie szturmowy tylko średni transportowy (nawet w wersjach specjalnych)!!! Za podobna kasę masz f-16 blok 60 (a słabe lotnictwo myśliwsko - bombowe to pięta achillesowa polskiej armii) który zniszczy 10 takich śmigłowców w 1 locie! Bez uzyskania przewagi w powietrzu te śmigłowce są nic nie warte bo pospadają jak kaczki! MON znowu kupuje sprzęt do misji zagranicznych a obronę RP ma w miejscu gdzie światło nie dochodzi!

  12. FTR

    Pierwsza liga tego świata i sami francuzi kupują NH-90... II liga kupuje caracale i black hawki (oraz ci co je produkują)...

    1. Vvv

      Skoro tak uważasz ze USA czy Korea to 2ga liga to ok. Nh-90 został zablokowany przez aw

    2. Tomcat

      Chłopie nikt nam nie zaoferował nh90 wiec o czy mówisz ?

    3. marek!

      nie wiedzialem, ze US Army, Navy sa w drugiej lidze.....

  13. gazek

    1 błąd - do przetargu zostały dopuszczone bardzo różnej wielkości śmigłowce, bo tak były sformułowane wymagania MONu 2 błąd - fałszywa koncepcja "wspólnej platformy"; najpewniej efekt będzie taki, że będzie jeszcze więcej platform; zamiast 2 podstawowych platform, jakie mamy dzisiaj (Sokół, MI8/17), będą najpewniej 3 platformy (mały, średni - Caracal, duży-transportowy) 3 błąd - wymóg uzbrojonego śmigłowca; ograniczył nas de facto do jednej oferty (Caracala), chociaż jest przecież dobrze znana uzbrojona wersja Black Hawka (Battle Hawk) 4 błąd - wątpliwa konieczność zakupu aż tylu nowych śmigłowców, w sytuacji opcji na remontowanie Sokołów i Mi8/17 (także) przy współdziałaniu z Ukrainą Ale ogólnie Caracal to bardzo dobry śmigłowiec. Spora kubatura i udźwig, bardzo dobra awionika, przyzwoite uzbrojenie (praktycznie brak konieczności bycia konwojowanym przez śmigłowiec uderzeniowy), polonizacja serwisu i mam nadzieję także prawo modyfikacji/modernizacji.

    1. Kael

      Myli się pan całkowicie odnośnie braku konieczności konwojowania, podczas działań w Mali czy w Afganistanie śmigłowce H225M były ZAWSZE ochraniane przez śmigłowiec Tiger. Jeżeli była choćby najmniejsza szansa że może dojść do kontaktu bojowego zawsze przydzielano jej eskortę. Maszyny ZAWSZE działały w parze. Do tego nie licząc strzelców bocznych latały też bez żadnego innego uzbrojenia czy podwieszenia bo to ograniczało ich zasięg i zwiększało zużycie paliwa. To są proszę pana maszyny transportowe a nie bojowe, ich rola to dostarczyć ładunek we wskazane miejsce i go opuścić nie wdawać się w walki bo inaczej źle się to dla nich kończy. Co do samej modernizacji to trudno stwierdzić co się pod tym kryje, rzecznicy Airbusa sami już jakiś czas stwierdzili że konstrukcja osiągnęła granice modernizacji i rozpoczynają pracę nad następcą bo jak by to prosto powiedzieć "więcej z tego nie wyciągną".

    2. Qba

      3 Sikorsky mógł zaoferować Battle Hawka 4 Sokoły i Mi-8/17 mają być wycofane ze względu na nieopłacalność remontu

    3. say69mat

      Coraz częściej zastanawiam się czy to był li tylko błąd??? Czy raczej efekt określonej woli politycznej v/s gry interesów???

  14. Boczek

    No wiec tak.... co kupiła Brazylia? (globalsecurity) 16 for the navy, 16 for the army and 18 for the air force. (airforce-technology); - 16 will be delivered to the Air Force - 16 will be delivered to the Navy - 16 will be delivered to 16 the Army - while the remaining 2 Cougars will be operated by the government. (Poprzerz Air Force) - out of 50 helicopters featuring 50% local content, (defesanet) - z tego - 8 CSAR i 8 ASW Ale... 2A1 engines (właściwie 1A4) - czyli downgrade z 2A i "Elbit’s Brazilian subsidiary Aeroeletronica (AEL) provides the avionics. Czyli downgrade z GE, L3 i rezygnacja z prawie legendarnej awioniki H225M, gdzie takie żenienie komponentów wzdłuż i poprzek świata kończy się następującymi konsekwencjami - abstrahując od problemów finansowych Brazylii: "Deliveries were originally to have ended by 2017 although they will now stretch to 2019 given the current state of Brazil’s financial difficulties. Following the CSAR on the delivery schedule will be the anti-surface warfare (ASuW) version for the Navy, which is still under development at Helibras. Eight will be delivered to that standard.

    1. say69mat

      Drogi ... Boczek, czy Brazylia graniczy z państwem, na którego wyposażeniu znajduje się około 10 tysięcy czołgów???

  15. Franky

    Czy są jakieś informacje na temat rakiet Exocet które mogą przenosić Caracale? Te rakiety są wykorzystywane w wersjach przeciwokrętowych czy taką wersja może znaleźć się na naszym wyposażeniu? Jeśli dostalbyśmy zdolność do produkcji exoceta to bylby krok milowy dla naszej zbrojeniowki, jak myślicieli?

    1. Boczek

      Ja myślę, ze Exocet ze względów logistycznych byłyby mało wygodne. Przed 10 laty przeszły poważną modernizację. No i jak się okazało w wojnie falklandzkiej nie potrzebują Warhead ;)

    2. Kosa

      Z tego co mi wiadomo nie przewidziano rakiet Exocet dla naszych Caracali. Druga sprawa ze te rakiety nie są nam do niczego potrzebne.Posiadamy przecież lepsze rakiety od naszych przyjaciół ze Skandynawii (RBS-15 oraz Naval Strike Missile-NSM). Więc może lepiej przy tym pozostać oraz nadal zacieśniać współpracę z naszymi skandynawskimi partnerami.Dodajmy do tego jeszcze rakiety Harpoon oraz radzieckie P-21 i P-22 które gdzieś zachodzą pewnie kurzem na magazynach:).Widzi Pan w tym towarzystwie miejsca na Exocety? Ogólnie to proszę te wszystkie posty o uzbrojeniu, latających fortecach, niszczycielach czołgów przyjmować z przymrużeniem oka. Oczywiście rozumiem jakieś standardowe uzbrojenie strzeleckie 7,62 mm, 12,7 mm, 20 mm( ciekawe czy niedawno zakupione M134G znajdą się na wyposażeniu nowych śmigieł), natomiast niekierowane pociski rakietowe, bądź tym bardziej kierowane pociski przeciwpancerne powiedzmy sobie jasno, nie będą stanowić normalnego wyposażenia,no chyba ze dla jednostek specjalnych.Te śmigłowce nie były projektowane do takich zadań.Przede wszystkim ich zadanie to różnego rodzaju transport nie walka.Oczywiście na jakiś pastuchów w krajach 3 świata dadzą sobie radę.Niestety w konfliktach pełnoskalowych może to się zakończyć tragicznie.Od tego będą Kruki;)

  16. pulley

    Nie ma się co podniecać. I tak ten zakup nie dojdzie do skutku. Zresztą - po co kupować jakiekolwiek uzbrojenie, skoro Europę podbiła banda pastuchów uzbrojonych w smartfony?

    1. Jerzy Górecki

      Może jeszcze nie podbiła, ale nadciąga jak tsunami, Kiedy ją zobaczymy, będzie za pózno,

  17. a

    dziwne że dla niektórych zwolenników wszystko co tańsze i korzystniejsze dla nas cenowo i w zdecydowanie większym stopniu rozwijającym firmy działające w Polsce a tym samym zapewniające wpływy dla budżetu i dochody dla pracowników to gorsze niż zakup tego najdroższego na świecie francuskiego badziewia ...

    1. JJ

      Co tańsze i korzystniejsze i lepsze dla naszych firm bo nie widzę?? Nie pisz głupot widać że nie zadowolony związkowiec z Ciebie, przy okazji za wciskanie naszym wojakom gorszego sprzętu sąd powinien być. Oni w razie wojny maja nas bronić niech więc mają jak najlepszy sprzęt.

    2. aaaaaaaaaaaa

      Przecież Caracal był cenowo drugi.

  18. zenek

    zrezygnować z francuza a kupić Mi-17 wyjdzie 3 x taniej

  19. Bure

    266 mln PLN (70 mln USD) za sztukę !!!!! PYTAM SIĘ ILE, I JESZCZE RAZ ILE, kosztuje nowy Mi-17 czy Mi-171 ????!!!!!!!!!!! coś MAX z 20 mln USD, czyli za jednego Caracala mamy 3.5 Mi-17 i pozamaitane (teraz już na bank wiadomo za co Donald waraz z blond minister pojechał do BRU) Do tego z silnikami z VK-2500 z Motor Sicz z Ukrainy (wspieramy Ukrainę faktycznie, bo GOSPODARCZO, a nie tylko propagandowo)

    1. Qba

      Mi-17 nie ma ma składanej belki ogonowej.

    2. Franky

      Czemu tacy jak ty sieją pustą propagandę? Nasze wojsko rezygnuje z konstrukcji poradzieckich taka jest strategia zmienił się wielki brat i teraz trzymamy z zachodem i na zachodzie kupujemy. Przeczytałeś coś o zakładach Motor Sicz i podniecasz się jak kocur spyrką, prawda jest taka, że te zakłady to rzecz niepewna bo rząd w Kijowie może się zmienić w każdej chwili, a chcesz wesprzeć Ukrainę to w kamasze i do Donbasu. Z Rosją juz nie mamy nic wspólnego militarnie także koniec kropka i skończona szopka. Sory ale tacy jak ty skutecznie potrafią podnieść ciśnienie.

    3. Fancik

      Kolejny prymityw, który myśli że podzieli kwotę kontraktu przez ilość maszyn i wyjdzie mu cena śmigłowca. A zabezpieczenie logistyczne, pakiety- szkoleniowy, serwisowy, uzbrojenia i części zamiennych to się gratis dostaje... Ehh... Naszło się tu specjalistów z onetu...

  20. say69mat

    A jaki jest koszt niewłaściwie/błędnie dokonanej inwestycji w zakup konkretnego modelu uzbrojenia???

    1. Boczek

      A jaki jest koszt nie podjęcia żadnego zakup - lub zbyt późno? Przyjmij to tak. Każda decyzja byłaby dobra. Każdy tych heli ma swoje "zady i walety. Brak któregokolwiek z nich jest stratą nie do powetowania.

    2. JJ

      Jaki błąd co poszło nie tak co było niewłaściwe proszę o fakty, informacje bez czczego gadania wytłumacz i tyle.

  21. Lucek

    Do wszystkich DEBILI były tylko 3 propozycje w podobnej cenie i WYGRAŁ najlepszy ,a NH-90 czy inne to między bajki włożyć bo nie były oferowane a jakby to są DUŻO droższe niż Caracal a ich dostawy za 5 lat mogłyby się zacząć w przypadku NH-90 taka prawda i nasi latali by na miotłach. NH -90 to po 2020 będą mogli 20 domówić jak kasę będą mieli bo potrzeba 70 a będzie 50.

    1. xxx

      Żeby coś pisać to warto byłoby coś wiedzieć. Jak mógł wygrać "najlepszy" skoro na etapie oceny oferty był tylko jeden? Zastanów się zanim zaczniesz tworzyć fakty zamiast je przywoływać. Nik, nigdy w tym przetargu nie porównywał tych śmigłowców, więc nie mógł wygrać "najlepszt". Po prostu "wygrał" jedyny jaki został poddany ocenie oferty!

    2. say69mat

      Wybacz - Przyjacielu - ale jako patentowany debil, jestem skazany ze swoim permanentnym debilizmem protestować przeciw zakupowi tego typu maszyny na wyposażenie naszych SZ. Biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania militarne, jak i ... polityczne.

  22. wolf

    Caracal to dobra maszyna. Dobry sprzęt kosztuje. Offset mądrze skomponowany ( wzmacnia potencjał naszej zbrojeniówki). Mamy jeden projekt zrobiony, idziemy dalej. Roboty jest mnóstwo

    1. say69mat

      Możee ... dla Brazylii, Meksyku lub Kazachstanu. Bo nie jestem na 100% przekonany o niezbędności tego typu śmigłowca na wyposażeniu naszych sił zbrojnych. Biorąc pod uwagę potencjalne zagrożenia z jakimi może przyjść się zmagać naszym żołnierzom, na tego typu maszynach. I oby ... nie musieli!!!

  23. zdzich

    Po prostu Macierewicz nie dostał działki.Dlatego tak pyskuje.

    1. say69mat

      Mylisz się, mamy bowiem do czynienia z tą samą instytucją, która uznaje Su22 za wartościowe maszyny bojowe. A .. Antoni ... pomimo licznych i udowodnionych wad, jest nadal liczącym się członkiem establishmentu. Stąd zdanie Antoniego na jakikolwiek temat temat należy traktować z dalece posuniętą rezerwą.

  24. tarzan

    Czy ktoś tu jeszcze chce by Antoni Macierewicz został MON? Mnie na sama taka myśl włosy stają dęba. I niestety atak na Caracale w wykonaniu PiS w poziomie merytorycznym przypomina "helową mgłę", tyle że rolę brzozy pełnią składane belki ogonowe. Zgrozą powiało...

    1. buc

      Tak, ja chcę. I jeszcze wielu innych.

  25. przetarg

    Jeszcze się taki nie urodził-co by wszystkim dogodził...Już mnie mierzi ta jałowa dyskusja na temat tego przetargu.Od dobrych paru lat wszyscy wiedzieli kto przystąpił do przetargu i z jaką ofertą.Ktoś musiał wygrać a ktoś przegrać.Są tacy którym pasował BH,innym AW149,innym Caracal.Gdyby wybrano ofertę inną,to tez byłyby dyskusje i ujadania zwolenników przegranych.Najprościej by było wg. mnie rozesłać do producentów np S-92,AW101,NH90,H225,CH47 -deklaracje,że Polska jest zainteresowana kupnem jednego z nich -podając ilość,konfiguracje-i niech firmy zainteresowane sprzedażą stają w szranki -problem z głowy-wygrywa najlepszy z najlepszą ofertą.A tak mamy to co mamy-niezadowolenie i dyskusję-a polscy piloci będą w tym czasie latać na miotłach.

    1. QBA

      Przecież już rozesłano takie zaproszenia kilka lat temu