Reklama

Nowy priorytet czeskiej armii. Zyska rodzimy przemysł

Wielozadaniowy opancerzony pojazd taktyczny Patriot II podczas targów IDET 2025.
Wielozadaniowy opancerzony pojazd taktyczny Patriot II podczas targów IDET 2025.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Rząd Czech zatwierdził zaktualizowaną listę strategicznych projektów dla armii. Do zakupu samolotów F-35A oraz C-390, czołgów Leopardów 2A8, oraz bojowych wozów piechoty CV90 dołącza kwestia pozyskania uniwersalnej platformy kołowej.

Czeski rząd w dniu 18 czerwca ogłosił zaktualizowaną listę strategicznych projektów czeskiej armii, powiększając ich liczbę z 4 do 5. Dodatkowym celem jest pozyskanie 185 średnich uniwersalnych platform kołowych na potrzeby jednostek inżynieryjnych, medyków wojskowych, sił specjalnych oraz Żandarmerii Wojskowej. Mają one być przeznaczone do transportu ludzi i materiałów. W ramach wspomnianej liczby kupione będą pojazdy w różnych konfiguracjach, wszystkie w drodze otwartego przetargu.

Reklama

Wcześniej planowano kupienie 50-82 pojazdów wyłącznie dla wojsk inżynieryjnych (w trzech odmianach specjalistycznych) na bazie australijskich Bushmasterów. Decyzja jednak została zmieniona i Praga zdecydowała się na znaczące rozszerzenie puli kupowanych pojazdów oraz pójście w postępowanie przetargowe. Pozwoli to na wyłonienie nie tylko atrakcyjniejszej oferty dla wojska, ale także na możliwość wykazania się lokalnych przedsiębiorców.

Realizacja dostaw planowana jest na lata 2026–2032, a szacunkowa wartość kontraktu wynosi ok. 432 mln euro. Wśród konstrukcji, jakie mogą być rozpatrywane przez czeski MON, można wymienić Patriota II (Excalibur Army), Bushmastera (VOP CZ + Thales), Gerlacha (Zetor) czy Mars S-330 (SVOS). Liczba zgłoszonych do postępowania pojazdów jest zapewne większa, specyfikacja techniczna tych wymienionych znajduje się poniżej.

Czechy obecnie skupiają swoje wysiłki modernizacyjne na kilku strategicznych programach, którymi dotychczas było pozyskanie samolotów wielozadaniowych F-35A oraz transportowych C-390, bojowych wozów piechoty CV90 MkIV oraz czołgów podstawowych Leopard 2A8. Teraz dołącza do nich pozyskanie wspomnianych uniwersalnych platform kołowych, gdzie bardzo dużo do powiedzenia i zyskania ma rodzimy przemysł.

Czołg podstawowy Leopard 2A8 z systemem ochrony aktywnej EuroTrophy pokazany podczas targów IDET 2025 na stoisku koncernu KNDS.
Czołg podstawowy Leopard 2A8 z systemem ochrony aktywnej EuroTrophy pokazany podczas targów IDET 2025 na stoisku koncernu KNDS.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama

Patriot II to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 opracowany przez czeskie spółki Excalibur Army i Tatra Defence Vehicle (wchodzące w skład holdingu Czechoslovak Group) jako wariant rozwojowy wozu Patriot. Tym samym jego bazą jest podwozie samochodu ciężarowego Tatra T-815-7. Jednostkę napędową pojazdu stanowić mogą dwa silniki wysokoprężne: chłodzony powietrzem Tatra T3C-928-90 o pojemności 12,7 litra i mocy 410 KM lub chłodzony cieczą Cummins ISLe 9 o mocy 370 KM. Sprzężono z nimi automatyczną 6-biegową przekładnią Allison 4500SP. Układ napędowy umożliwia rozpędzenie ważącego 13-18 ton wozu (w zależności od wersji) do 110 km/h. Zasięg wynosi ponad 600 km przy 250-litrowym zbiorniku paliwa.

Czytaj też

Uzbrojenie główne pojazdu stanowić może szeroka gama karabinów maszynowych kal. 7,62/12,7 lub 14,5 mm montowanych w zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Zamiast nich możliwe jest zastosowanie granatników automatycznych kal. 30/40 mm lub nawet armat automatycznych 20 mm. Poziom ochrony balistycznej pojazdu to 2 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową. Istnieje możliwość podwyższenia tych parametrów: do poziomu 4 w przypadku ochrony balistycznej oraz 3a/3b w przypadku przeciwminowej.

Pojazd taktyczny Patriot II z tureckim zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Trakon 30 podczas targów IDET 2025. Pojazd otrzymał wyjątkowe malowanie na 30-lecie firmy.
Pojazd taktyczny Patriot II z tureckim zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Trakon 30 podczas targów IDET 2025. Pojazd otrzymał wyjątkowe malowanie na 30-lecie firmy.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Bushmaster to pojazd minoodporny klasy MRAP, opracowany przez firmę Thales Australia. Jego historia sięga 1993 roku, kiedy to Siły Zbrojne Australii (Australian Defence Force – ADF) zainicjowały program Bushranger, którego celem było pozyskanie nowych opancerzonych pojazdów do transportu piechoty zmotoryzowanej (IMV Infantry Mobility Vehicle). Miały one zastąpić wykorzystywane dotąd w tej roli terenowe ciężarówki typu Unimog.

Prace nad prototypem rozpoczęto w styczniu 1997 roku, a pierwszy egzemplarz ukończono we wrześniu tego samego roku. Projekt pojazdu powstał w zakładach Perry Engineering przy współpracy z irlandzką firmą Timoney Technology Ltd. W kolejnej fazie program został przejęty przez głównego przemysłowego partnera ADF – Australian Defence Industries Ltd. (ADI), która obecnie funkcjonuje pod nazwą Thales Australia.

Czytaj też

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ponad 15 ton. Wóz wyposażony jest w silnik Caterpillar 3126E o poj. 7,2 litra, osiągający moc 226 kW/ 300 KM, współpracujący z automatyczną przekładnią ZF 6HP502 o sześciu przełożeniach. Bushmaster przewozi dziewięciu żołnierzy (plus kierowca) z maksymalną prędkością 100 km/h, a jego zasięg wynosi 800 km. Podstawowe opancerzenie kadłuba wykonane jest na poziomie I wg STANAG 4569, ale może zostać ono zwiększone poprzez montaż dodatkowych osłon do poziomu III. Ochrona przed odłamkami oraz przeciwminowa na poziomie V wg STANG 4569, a w przypadku min, czy improwizowanych ładunków przekracza ona poziom III a/b (ekwiwalent 8 kg TNT).

Reklama

Są to bardzo dobrze oceniane pojazdy, sprawdzone m.in. podczas wojny w Afganistanie. Ich uzbrojenie może stanowić szeroka gama systemów lufowych jak karabiny czy armaty automatyczne, czy granatniki automatyczne. Mogą one zostać umieszczone na obrotnicy/ZSMU lub systemie wieżowym. Obecnie znajdują się na stanie sił zbrojnych takich krajów jak m.in. Australia, Indonezja, Ukraina, Japonia, Wielka Brytania czy Holandia.

Australijski pojazd minoodporny Bushmaster podczas demonstracji w Czechach.
Australijski pojazd minoodporny Bushmaster podczas demonstracji w Czechach.
Autor. Thales
Reklama

Gerlach to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 opracowany przez słowackie przedsiębiorstwo Zetor. Za napęd pojazdu odpowiada silnik wysokoprężny MTU 6R 106 TD21 o mocy 326 KM, z którym sprzężono automatyczną 6-biegową skrzynią, co pozwala rozpędzić go do 125 km/h. Masa bazowa pojazdu to 12 ton, zaś ładowność określono na maksymalnie 2000 kg (samo podwozie ma nośność 14 000 kg). Ochrona balistyczna pojazdu jest zgodna z poziomem 1 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową.

Istnieje możliwość podwyższenia tych parametrów: do poziomu 3 w przypadku ochrony balistycznej oraz 3a/3b w przypadku przeciwminowej. Uzbrojenie pojazdu może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych montowanych w otwartym stanowisku strzeleckim lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Zamiast nich możliwe jest zastosowanie granatników automatycznych kal. 30/40 mm lub nawet armat automatycznych 20-30 mm.

Słowacki pojazd opancerzony Gerlach ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Gladius.
Słowacki pojazd opancerzony Gerlach ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Gladius.
Autor. Zetor

Mars S-330 to wielozadaniowy pojazd opancerzony opracowany przez czeskie przedsiębiorstwo SVOS, mogący występować w układzie 4x4, jak i 6x6 (w trakcie opracowywania). Wóz ma zapewniać wysoki poziom ochrony przed amunicją pistoletową, karabinową oraz wybuchami. Jednostkę napędową pojazdu jest chłodzony chłodzonym cieczą, rzędowy, 6-cylindrowy silnik wysokoprężnym z turbodoładowaniem, o pojemności 7,2 litra i mocy 326 KM (240 kW), co przy masie własnej wynoszącej do 14 000 kg pozwala na rozpędzenie go do 110 km/h. W przypadku potencjalnej wersji 6x6 waga wozu ma wynieść blisko 20 ton. Mars ma posiadać dobre właściwości terenowe m.in. dzięki możliwości indywidualnego regulowania prześwitu każdego koła. Dopuszczalna ładowność to 2 tony, a zasięg operacyjny wynosi 800 km.

Pojazd S-330 Mars.
Pojazd S-330 Mars.
Autor. SVOS
Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze

    Reklama